Mimmi Broström kör ett fordonståg på el i ett försöksprojekt inom skogsindustrin. ”Jättekul att vara med från början”, tycker hon. Foto: Justina Öster
Close
Mimmi Broström kör ett fordonståg på el i ett försöksprojekt inom skogsindustrin. ”Jättekul att vara med från början”, tycker hon.
Close

Ellastbilen går som tåget

Mötet. Mimmi Broström testkör ett 33,5 meter långt fordonståg. På el. Ekipaget är unikt designat för att köra, lasta och lossa drygt 90 ton flis. På dispens. ”Han är snäll!” säger hon.

Klockan närmar sig 13.30 när Mimmi parkerar sin privata Volvo S90 vid Mosseruds återvinningscentral i Karlskoga. Hon växlar mellan dag- och nattskift med kollegan Emmy så att den långa lastbilen kan rulla dygnet om i familjeåkeriet.

Via mobilapp och telefon har Mimmi följt kollegans färd och laddningsstatus före skiftbytet. Det har varit ganska fullt vid laddstolparna och några har inte fungerat, så Emmy är lite sen. Exakt när passen börjar och slutar beror på vad som händer längs vägen. Emmy vinkar adjö och Mimmi tar över den trilskande laddningen.

– Han vill inte hoppa i gång. Laddstolpen och bilen behöver prata med varandra. Bilen säger: Jag tar emot så här mycket ström. Då svarar laddstolpen: Då får du så här mycket av mig. Så mycket den kan ge just då, men nu vill de inte samarbeta.

Lastbilschauffören Mimmi Broström väntar på att hennes långa fordonståg ska ladda färdigt i ett ödsligt industriområde. Foto: Justina Öster
Lastbilschauffören Mimmi Broström väntar på att hennes långa fordonståg ska ladda färdigt i ett ödsligt industriområde. Foto: Justina Öster

Barnsjukdomar

Mimmi stänger ner och startar om dragaren (”norsk reset”) och då kickar den i gång.

– Det är en del barnsjukdomar och trasiga laddstolpar som behöver fixas, det kan ju inte gå helt felfritt när allt är så nytt. Mycket är vad man gör det till. Tror man inte att en bil ska funka så funkar den inte, men ger man sig fan på det så går det, säger hon.

Den specialbyggda lastbilen ingår i ett stort projekt med testkörning av en hel flotta eldrivna lastbilar inom Värmlands skogsindustri. Lastbilen är ett av fem fordon som rullar i området kring Skoghalls bruk. Utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken ökar och målet med TREE-projektet är att minska dem och sikta mot fossilfria transporter inom skogsnäringen.

Lasta flis

Mimmi styr mot mot Valåsens sågverk, strax utanför Karlskoga, för att lasta dagens första omgång flis. Mimmi lovsjunger snön och solen som glittrar i trädtopparna utmed vägen efter allt regn. Hon brukar reta sambon med sitt goda morgonhumör, också han lastbilsförare i samma åkeri. För något år sedan köpte hon och ”gubben” hus och nu lyssnar Mimmi till alla odlingstips för trädgården med växthus. Paret delar fordonsintresset, fann varandra i en raggarbil och skruvar nu på varsin. Far ibland på bilutställningar.

Det var lastbilscentralen som bad åkeriet vara med. Pappa Anders är mest såld på eldrift, avslöjar Mimmi som tycker det är kul att testa något helt nytt. Han startade flisbilsåkeriet ihop med Mimmis farfar 1991. Försöket där både längd och tyngd testas startade i mars i år.

Hur blir det att köra i vinter, kommer kylan att korta räckvidden?

– Det vet vi ju inte, så ingen press, haha! Första snön kom i går. Nu har det varit kallt i tre dagar och i går kväll testade vi tio minus. Kollegan Emmy tycker det är jätteskillnad att köra nu men jag tycker det är ganska normalt med laddningen. Karlskoga är också ett himla köldhöl! (Köldhål på rikssvenska.)

I början tävlade Mimmi och Emmy om bästa eco-driving och kollade alltid: Hur mycket laddning har du kvar när du kommer till laddstolpen? Att bara ”sitta och såsa” vid ratten ligger inte för Mimmi. Det är roligare att pusha sig själv, utnyttja backar och tänka framåt mot rödljus och korsningar för att spara el.

”Inget val”

I dagsläget är det inte många chaufförer som törs köra långbilen, avslöjar Mimmi. Men hur törs hon?

– Jag hade inget val, har alltid fått hoppa in på det som är.

Mimmi skrattar, men avbryter sig strax innan Valåsens sågverk tornar upp sig med jättehögar av lysande gul flis vid sjön Möckeln.

– Kolla i backspegeln nu, i kurvan. Ser du? Man behöver bara hålla ut en meter extra. Så häftigt, det är precis så vi kommer runt!

Mimmi lämnar lastbilen och lastar granflis i trailer och släp vid Valåsens sågverk. Foto: Justina Öster
Mimmi lämnar lastbilen och lastar granflis i trailer och släp vid Valåsens sågverk. Foto: Justina Öster

90 ton

Mimmi får snabbt på sig hjälm och varseljacka och kliver ur hytten. Med ett knapptryck lyfter hon taket av trailer och släp, drar in den friska doften av gran och äntrar en hjullastare. Så kör hon fram och tillbaka, skopa efter skopa. En däcktrycksmätare på bilen ger en vink om när flisen närmar sig 90 ton.

Mimmi knappar på taket till ekipaget igen och siktar mot nästa stopp, Alster industriområde i Bråtebäcken, utanför Karlstad, för att ladda. Skymningen faller och laddstolparna sticker upp som ljusfyrar på den tysta, öde parkeringen. En toa vore inte dumt, men saknas. Trafikverkets stängda rastplatser drabbar fler chaufförer än Mimmi. Laddningen kickar i alla fall snällt i gång och ska pågå i en timme och 20 minuter.

Full tank. Minus 4,3 grader.

Dragbilen Mimmi kör är en Scania. Lastbilstillverkaren deltar också i projektet tillsammans med lastbilscentralen, LBC frakt, som hennes åkeri leasar dragaren av. Trailer och släp är åkeriets egna som körs på dispens från Trafikverket. De kan lasta 94 ton i stället för 64, berättar Mimmi. Det bästa med att köra på el är att det är ”kraft i grejerna”, tycker hon.

– Han svarar direkt när jag petar på gaspedalen, bara ger när man växlar. Det märks inte ens att jag kör 90 ton och gött att det är tyst i hytten!

I väntan på att lastbilen ska ladda klart tränar sig Mimmi på att sticka. Foto: Justina Öster
I väntan på att lastbilen ska ladda klart tränar sig Mimmi på att sticka. Foto: Justina Öster

Stickar i hytten

Träligast är laddningarna. De behöver snabbas upp, påpekar Mimmi. Under väntetiden tar hon en promenad, blippar på mobilen eller läser en bok. Tar en tupplur eller ”skrämmer upp sig” med spökpoddar. Hon lutar sig bakåt mot bädden och trollar fram sitt senaste projekt:

– En stickning. Jag sa till farmor att jag ville lära mig och hon tyckte jag skulle börja med något enkelt. Nu stickar jag bara, har ingen aning om vad det ska bli. En avlång blåval kanske eller en benvärmare?

Mimmi kollar i appen, dags att rulla vidare för att tippa lasten vid Skoghalls bruk. Vi hinner inte långt innan bilradion larmar om en olycka på E18 vid Grums.

– Jag ringer kollegan, Frida. Hur ser det ut? Kom du förbi krocken? Var det jättekö? Jag tar vägen via hamnen i stället.

Mimmi har vuxit upp med pappans skiftgång och hängt med i hytten som barn. Så att växla mellan dag- och nattskift bekommer henne inte. Det är mysigt att nästan ingen är vaken i vargtimmen, 03, tycker hon. Det är lugnt och gles trafik. Egentligen hade Mimmi tänkt bli sjuksköterska, men under en sjukhusprao kände hon: Här vill jag inte vara. Fast hon intygar sin megarespekt för dem som sliter inom vården.

Dragbilen signalerar långt fordonståg. Foto: Justina Öster
Dragbilen signalerar långt fordonståg. Foto: Justina Öster

Mycket stress

Bara glida in på pappas åkeri direkt efter fordonsgymnasiet ville Mimmi inte heller. Hon fick jobb inom distribution och bara stressade, körde, sprang och körde och fick mer jobb – i jakten på feedback som aldrig kom. När hon erbjöds fast tjänst hade Mimmi redan bestämt sig för pappans åkeri, Broström & son, trots allt. Här får hon sköta sig själv och arbeta i lugnare takt.

Jättekul, tycker han om att dottern går i hans fotspår när Mimmi ringer upp. Fast farfar oroade sig först. Inte så konstigt eftersom Mimmi var yngsta barnbarnet och han började sin transportbana med häst och vagn i skogen, tungt slit, långt från dagens moderna lastbilar.

Vi närmar oss Skoghalls mätstation utanför Karlstad.

– Nu ska vi bara mäta in oss och Peter ska titta på min flis, säger Mimmi.

Hon trycker på mobilappen, Aktivera din vägning och Läs in vikt. Knappar av taket på trailer och släp och skyndar, rejält kissnödig, uppför ståltrappan till kontoret. Där har Stora Ensos kontrollant god utsikt över ekipagets övre del och lass av flis. Äntligen en toalett! Flisen blir godkänd och Mimmi anvisad en lossningsplats utanför pappersbruket, som omvandlar flis till förpackningar.

Lossning vid Skoghalls bruk. Mimmi Broström tippar släpet och skrapar ut den sista flisen med en skrapa. Foto: Justina Öster
Lossning vid Skoghalls bruk. Mimmi Broström tippar släpet och skrapar ut den sista flisen med en skrapa. Foto: Justina Öster

Lossningsplats

Den ligger ytterligare en körsträcka bort. Kameran vid grindarna läser av registreringsskylten, öppnar portarna och strax därpå får Mimmi kontakt med en av bruksarbetarna som skopar flis med en traktor.

– Gran ifrån Valåsen. Var vill ni ha det? undrar Mimmi ut genom den neddragna vindrutan.

– Är det trångt åt dig där borta? pekar han.

Jo, och mörkt. Hon får klartecken att lossa vid ett närmare flisberg. På med hjälm och varseljacka igen. Mimmi trycker på sin lilla dosa i handen, öppnar sidan på släpet och tippar hela buren så att flisen faller i ett moln och rassel ut på planen. Samtidigt kör hon sakta framåt. Mimmi lämnar hytten igen och skrapar ur flisresterna med en lång skrapa.

Sedan upprepar hon proceduren med trailern, huttrar över kylan och styr åter mot Valåsens sågverk – för att hämta och köra hit nästa jättelass.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Lata speditörers paradis

Davids krönika. I en nattbuss på väg från jobbet kom jag i samspråk med föraren om våra respektive yrken. Han menade. – Att köra buss är bättre än att köra lastbil för här går paketen på själva. – Kan så vara, sa jag. Men mina paket är tysta och bråkar aldrig…

Stoppet på E22 i början av 2024 ledde till dygnslånga köer. Sedan dess har Trafikverket nya rutiner. Foto: Johan Nilsson/TT

Snöröjning het fråga – i år igen

Vintervägar. Efter det stora stoppet på E22 under vintern 2023–2024 lärde sig det svenska folket något som landets yrkeschaufförer vetat länge: det är något som inte fungerar med de svenska vintervägarna.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Hallå där!

Emil Flisbäck

…kommunikatör på Transport och värd i förbundets Facebookfilmer i juletid.

Månadens medlem
Jonas Elfqvist slutade på topp fem i årets upplaga av Idol.. Foto: John Antonsson

Ett countryhjärta på Idolscenen

Musik. Lastbilschauffören Jonas Elfqvist tog en paus från livet på vägarna och sökte till Idol. Nu vill han sprida countryn till svenska folket.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.