Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.
Close
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.
Close
Månadens medlem

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

– Jag var ofta på macken när mamma jobbade där och på somrarna fick jag hoppa in och hjälpa farmor och farfar som hade bensinstation i Finland. Så jag är mer eller mindre född in i jobbet på macken, säger Elina Matinlompolo.

Hon började på OKQ8 i Luleå när hon var 18 år och blev kvar nästan lika länge.

– Jag tyckte att var jättekul, säger hon.

Roligast var att få ta hand om kunder och att hjälpa dem i olika situationer.

– Jag har alltid gillat att hålla på med bilar. Min pappa har jobbat med bilar sedan jag var liten, och tyckte att det var kul att hålla på och skruva, så jag har lärt mig mycket av honom. När någon ber mig om hjälp tycker jag att det är roligt att försöka klura ut vad felet är och hur jag ska lösa det.

Facket

Redan från början var det självklart för Elina att gå med i facket.

– Det fick jag med mig hemifrån, min mamma sa alltid att det var jätteviktigt att vara med i facket, säger hon.

Hennes första chef var också fackligt engagerad och uppmuntrade Elina att gå en introduktionskurs och bli skyddsombud. När Elina bytte station för ett par år sedan blev hon även arbetsplatsombud.

– Jag tycker att det är viktigt att se till att det är en bra arbetsmiljö. Dessutom gillar jag utmaningar och att prova på nya saker, så det har varit kul att gå Transports kurser. Det är väldigt lärorikt att träffa andra medlemmar och höra hur de har det på sina arbetsplatser, säger Elina.

Hjälp

När hon har behövt hjälp har hon alltid kunnat ringa de anställda på Transports avdelning 26 i Norrbotten.

– Är jag osäker så ringer jag till dem. De har varit ett jättestort stöd och har ofta tipsat om hur jag kan lägga fram vad jag vill på ett bra sätt utan att det blir sura miner. Så jag är väldigt tacksam över att de finns, säger Elina.

I höst börjar en ny etapp i yrkeslivet. Bakom ratten. När Elina Matinlompolo inte jobbar blir det mycket fotboll. ”Båda barnen spelar, så det är mycket att rådda med försäljning av fika och sådant för att dra in pengar till laget. Jag tycker att det är kul för jag spelade själv fotboll tills jag var 15 år. Synd bara att de är med i fel lag.”
I höst börjar en ny etapp i yrkeslivet. Bakom ratten. När Elina Matinlompolo inte jobbar blir det mycket fotboll. ”Båda barnen spelar, så det är mycket att rådda med försäljning av fika och sådant för att dra in pengar till laget.” Foto: Susanne Lindholm

Efter 16 år på bensinstationen kände hon att jobbet inte gav så mycket längre och att det var dags att testa något nytt. Dessutom ville hon ha bättre arbetstider för att kunna vara mer med barnen. På bensinstationen började hon klockan 15 och slutade vid midnatt.

– Vi har alltid haft ob-omsorg för både jag och barnens pappa har jobbat obekväma tider. Men nu börjar barnen bli äldre och vill inte vara där. Så då kände jag både för min och barnens skull att jag ville hitta ett annat jobb där jag inte behöver jobba kväll. Jag har alltid tyckt att det verkar kul att köra lastbil, så jag sökte till förarutbildningen och kom in, säger hon.

Klar efter sommaren

Elina började skola om sig i början av december förra året och är klar efter sommaren.

– Det har varit jättekul. Det är väldigt mycket eget ansvar och jag trodde inte att jag skulle ha den disciplinen, men det hade jag tydligen, säger hon.

Vad vill du jobba med som lastbilschaufför?

– Jag har inte riktigt bestämt mig. Jag får nog prova lite olika för att se vad jag vill köra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 augusti, 2022

    Trevligt att se människor i olika åldrar som vill bli lastbilschaufförer i dagens läge.För egen del trivdes jag väldigt bra med att köra lastbil både som anställd och som egen åkare på den "gamla goda tiden", men jag skulle aldrig rekommendera någon att bli lastbilschaufför då det är alldeles för mycket krav med lagar och regler som även innebär att man som chaufför kan få betala böter när man utför sitt arbete.Som pensionär kan jag säga som så att det var roligare, bättre och mycket friare att vara lastbilschaufför "på den gamla och goda tiden" under åren ca 1985-2005 för att sedan bli allt sämre särskilt för oss som körde dragbil med sjöcontainers eller löstrailers.Åren efter 2005 var chaufförsjobbet mestadels en lång väntan tills jag kunde pensionera mig 2018 när jag var 52 år.Om du vill köra lastbil så se till att utbilda dig först när du är ung innan du börjar köra lastbil så att du kan byta arbete om jobbet som lastbilschaufför inte motsvarar dina förväntningar eller när du inte längre fysiskt klarar av att arbeta som lastbilschaufför för det är slitsamt för knäna att klättra i och ur hytten vid lokalkörningar och att lossa och lasta goda sker fortfarande manuellt av chauffören särskilt inom livsmedelstransporter till matbutiker som också sliter på kroppen.

Lästips:

Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

Övervakad rastplats i Jönköping.

Det skulle bli lika lön – blev 32 avgifter

Åkeri. Mer än ett år har gått sedan EU-reglerna som skulle sätta stopp för lönedumpning på vägarna infördes. Facit: 32 sanktionsavgifter för transportföretag som saknat utstationeringspapper och facket saknar alltjämt verktyg att granska företagen som kör tillfälligt i landet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

34,5 meter lastbilar tillåtna

Åkeri. Från den 31 augusti är maxlängden på lastbilar förlängd till 34,5 meter. Det gäller på vissa utpekade vägar. Målet är bland annat att gynna klimatet.

Hallå där!

Henrik Hansson

… modellbyggare från Kvidinge, Skåne, som nyligen blev både nordisk mästare och tog hem publikpriset vid Trailer Trucking-festivalen i Mantorp.

Månadens medlem
Niclas trivs på Gotland. ”Jag kommer nog aldrig flytta härifrån. Vill jag ha storstadspuls kan jag åka till Visby. Men där jag bor är det väldigt lugnt. Jag gillar det. Jag jagar mycket och trivs med att vara ute på landet.” Foto: Pernilla Ahlsén

Niclas brinner för bra arbetsmiljö

Bevakning. Efter 30 år i bevakningsbranschen, varav de senaste 11 på Gotland, kan Niclas Fagerberg jobbet utan och innan. I jakt på en ny utmaning blev han skyddsombud. Nu brinner han för att kollegorna ska ha en bra arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.

Kultur
”Ekonomi är inte så svårt som vissa vill få oss att tro, man kommer väldigt långt med lite sunt bondförnuft”, säger Elinor Odeberg.

Våga tycka till om ekonomi

Ekonomi. I boken Dyrtider går Elinor Odeberg till attack mot Riksbankens oberoende och slår ett slag för att vanligt folk ska våga tycka till om ekonomisk politik.

Jag & jobbet
Ibland frågar ungdomar Per Svedberg om han har något vapen, som en elpistol? ”Nej, jag har något värre säger jag och pekar på min mun. Mitt bästa verktyg är truten.”

”Alla människor behöver respekt”

Bevakning. Per Svedberg blev väktare för att han inte ville jobba med människor. Men upptäckte att just det är själva kärnan i jobbet. Han försöker alltid se människan, bortom deras ibland bråkiga, stökiga beteende.

Hallå där!

Martin Andersson

…ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Månadens sektion
Thomas Belvén, Jan Sehlin, Peter Strålind och Magnus Lundberg utanför Folkets hus i Solna. Emil Blomqvist och Joakim Björkstedt sitter också i styrelsen, men är inte med på bild.

”Vi vill ha bättre hämtställen”

Miljöarbetare. Efter den uppmärksammade sopstrejken 2017 ­tömdes Stockholmsavdelningens miljösektion på folk. Nu tar sektionen nya tag med nyvald ordförande, arbete för mer inflytande vid upphandlingar och bättre arbetsmiljö – så att sopgubbarna ska hålla fram till pensionen.

Månadens medlem
Att köra mjölkbil är Ebbas tredje jobb. I framtiden vill hon gärna ha ett eget åkeri. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det här är ett riktigt mysjobb”

Åkeri. Ebba Nyberg är 23 år och har redan sitt drömjobb – att köra mjölkbil för Arla. Allra bäst är det så här års när korna har släppts ut på bete och sommarkvällarna är ljusa och ljumma.

Hallå där!

Adam Vinrot

…nybliven student som fick Dalaavdelningens stipendium på sin examensdag vid transportprogrammet på Hushagsgymnasiet, Borlänge, den 8 juni.

Dyrtider
Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn! Foto: Lilly Hallberg

Gott liv trots ökade kostnader

Privatekonomi. Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn!

Månadens klubb
Mathias Bäck och Lena Pettersen tillsammans med Jerry Walthéreson, ordförande i avdelning 17. Klubbens övriga medlemmar Ola Ståhl, Tjallen Bergström och Magnus Vetter var ute och körde när bilden togs.

”Vi vill bara att det ska vara rätt”

Nystartad. Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.

Månadens medlem
”Lastbilsyrket är fantastiskt eftersom jag kan vidareutbilda mig medan jag kör.”

”Jag brinner för att hjälpa kvinnor”

Yogainstruktör. Jobbet som lastbilschaufför till och från Gävle hamn innebär mycket väntan och körningar utan avbrott. Det är perfekt för Elina Munter som använder tiden till att vidareutbilda sig och undervisa i gravidyoga och mammaträning.

Kultur
Forskaren och psykologen Alexander Rozental är dålig på att prokrastinera i jobbet. ”Men att ta körkort har jag skjutit upp”, säger han. Foto: Justina Öster

Skjuter du upp trista saker?

Prokrastinering. Nu måste jag verkligen städa ur förrådet. Jag hittar ju ingenting! Först måste jag bara ut med hunden, tvätta bilen, ringa mamma och köpa mjölk. Men oj, vad sent det blev! Brukar du prokrastinera?

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Hallå där!

Saied Tagavi

…som är aktiv i Facklig Plattform Iran. Vad handlade ditt förstamajtal om?

Dyrtider
”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson. Foto: Justina Öster

Lisen är familjens elpolis

Privatekonomi. Kranbilsföraren och fyrbarnsmamman Lisen Karlsson bor på landet med sin man, 16-åriga dotter och två katter. Efter en räkning på 9 700 kronor bytte hon till timpris på elen. – Helt sjukt! Nu har jag stenkoll på vår el, säger hon.