Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.
Close
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.
Close
Månadens medlem

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

– Jag var ofta på macken när mamma jobbade där och på somrarna fick jag hoppa in och hjälpa farmor och farfar som hade bensinstation i Finland. Så jag är mer eller mindre född in i jobbet på macken, säger Elina Matinlompolo.

Hon började på OKQ8 i Luleå när hon var 18 år och blev kvar nästan lika länge.

– Jag tyckte att var jättekul, säger hon.

Roligast var att få ta hand om kunder och att hjälpa dem i olika situationer.

– Jag har alltid gillat att hålla på med bilar. Min pappa har jobbat med bilar sedan jag var liten, och tyckte att det var kul att hålla på och skruva, så jag har lärt mig mycket av honom. När någon ber mig om hjälp tycker jag att det är roligt att försöka klura ut vad felet är och hur jag ska lösa det.

Facket

Redan från början var det självklart för Elina att gå med i facket.

– Det fick jag med mig hemifrån, min mamma sa alltid att det var jätteviktigt att vara med i facket, säger hon.

Hennes första chef var också fackligt engagerad och uppmuntrade Elina att gå en introduktionskurs och bli skyddsombud. När Elina bytte station för ett par år sedan blev hon även arbetsplatsombud.

– Jag tycker att det är viktigt att se till att det är en bra arbetsmiljö. Dessutom gillar jag utmaningar och att prova på nya saker, så det har varit kul att gå Transports kurser. Det är väldigt lärorikt att träffa andra medlemmar och höra hur de har det på sina arbetsplatser, säger Elina.

Hjälp

När hon har behövt hjälp har hon alltid kunnat ringa de anställda på Transports avdelning 26 i Norrbotten.

– Är jag osäker så ringer jag till dem. De har varit ett jättestort stöd och har ofta tipsat om hur jag kan lägga fram vad jag vill på ett bra sätt utan att det blir sura miner. Så jag är väldigt tacksam över att de finns, säger Elina.

I höst börjar en ny etapp i yrkeslivet. Bakom ratten. När Elina Matinlompolo inte jobbar blir det mycket fotboll. ”Båda barnen spelar, så det är mycket att rådda med försäljning av fika och sådant för att dra in pengar till laget. Jag tycker att det är kul för jag spelade själv fotboll tills jag var 15 år. Synd bara att de är med i fel lag.”
I höst börjar en ny etapp i yrkeslivet. Bakom ratten. När Elina Matinlompolo inte jobbar blir det mycket fotboll. ”Båda barnen spelar, så det är mycket att rådda med försäljning av fika och sådant för att dra in pengar till laget.” Foto: Susanne Lindholm

Efter 16 år på bensinstationen kände hon att jobbet inte gav så mycket längre och att det var dags att testa något nytt. Dessutom ville hon ha bättre arbetstider för att kunna vara mer med barnen. På bensinstationen började hon klockan 15 och slutade vid midnatt.

– Vi har alltid haft ob-omsorg för både jag och barnens pappa har jobbat obekväma tider. Men nu börjar barnen bli äldre och vill inte vara där. Så då kände jag både för min och barnens skull att jag ville hitta ett annat jobb där jag inte behöver jobba kväll. Jag har alltid tyckt att det verkar kul att köra lastbil, så jag sökte till förarutbildningen och kom in, säger hon.

Klar efter sommaren

Elina började skola om sig i början av december förra året och är klar efter sommaren.

– Det har varit jättekul. Det är väldigt mycket eget ansvar och jag trodde inte att jag skulle ha den disciplinen, men det hade jag tydligen, säger hon.

Vad vill du jobba med som lastbilschaufför?

– Jag har inte riktigt bestämt mig. Jag får nog prova lite olika för att se vad jag vill köra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 augusti, 2022

    Trevligt att se människor i olika åldrar som vill bli lastbilschaufförer i dagens läge.För egen del trivdes jag väldigt bra med att köra lastbil både som anställd och som egen åkare på den "gamla goda tiden", men jag skulle aldrig rekommendera någon att bli lastbilschaufför då det är alldeles för mycket krav med lagar och regler som även innebär att man som chaufför kan få betala böter när man utför sitt arbete.Som pensionär kan jag säga som så att det var roligare, bättre och mycket friare att vara lastbilschaufför "på den gamla och goda tiden" under åren ca 1985-2005 för att sedan bli allt sämre särskilt för oss som körde dragbil med sjöcontainers eller löstrailers.Åren efter 2005 var chaufförsjobbet mestadels en lång väntan tills jag kunde pensionera mig 2018 när jag var 52 år.Om du vill köra lastbil så se till att utbilda dig först när du är ung innan du börjar köra lastbil så att du kan byta arbete om jobbet som lastbilschaufför inte motsvarar dina förväntningar eller när du inte längre fysiskt klarar av att arbeta som lastbilschaufför för det är slitsamt för knäna att klättra i och ur hytten vid lokalkörningar och att lossa och lasta goda sker fortfarande manuellt av chauffören särskilt inom livsmedelstransporter till matbutiker som också sliter på kroppen.

Lästips:

Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

S vill se ökade kontroller på vägarna

Debatt. För tusentals svenskar är vägarna den dagliga arbetsplatsen. Precis som på vilken arbetsplats som helst måste även Sveriges yrkesförare kunna lita på att de varje dag möts av schysta arbetsvillkor.

Månadens klubb
Mathias Bäck och Lena Pettersen tillsammans med Jerry Walthéreson, ordförande i avdelning 17. Klubbens övriga medlemmar Ola Ståhl, Tjallen Bergström och Magnus Vetter var ute och körde när bilden togs.

”Vi vill bara att det ska vara rätt”

Nystartad. Medarbetarna på Sparlunds Buss & Taxi i Vara tröttnade på felaktiga löneutbetalningar. Nu har de bildat en arbetsplatsklubb för att komma till rätta med problemen.

Månadens medlem
”Lastbilsyrket är fantastiskt eftersom jag kan vidareutbilda mig medan jag kör.”

”Jag brinner för att hjälpa kvinnor”

Yogainstruktör. Jobbet som lastbilschaufför till och från Gävle hamn innebär mycket väntan och körningar utan avbrott. Det är perfekt för Elina Munter som använder tiden till att vidareutbilda sig och undervisa i gravidyoga och mammaträning.

Kultur
Forskaren och psykologen Alexander Rozental är dålig på att prokrastinera i jobbet. ”Men att ta körkort har jag skjutit upp”, säger han. Foto: Justina Öster

Skjuter du upp trista saker?

Prokrastinering. Nu måste jag verkligen städa ur förrådet. Jag hittar ju ingenting! Först måste jag bara ut med hunden, tvätta bilen, ringa mamma och köpa mjölk. Men oj, vad sent det blev! Brukar du prokrastinera?

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Hallå där!

Saied Tagavi

…som är aktiv i Facklig Plattform Iran. Vad handlade ditt förstamajtal om?

Dyrtider
”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson. Foto: Justina Öster

Lisen är familjens elpolis

Privatekonomi. Kranbilsföraren och fyrbarnsmamman Lisen Karlsson bor på landet med sin man, 16-åriga dotter och två katter. Efter en räkning på 9 700 kronor bytte hon till timpris på elen. – Helt sjukt! Nu har jag stenkoll på vår el, säger hon.

Månadens klubb
Till vänster: Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden. Till höger: Rasmus Öström på väg till första mötet med klubben, här med sonen Elliot. Foto: Lilly Hallberg

Klubb Connect kör i gång

Connect Bus Norrköping. De har gedigen erfarenhet både av arbete som yrkesförare och inom facket. Nu har färdtjänstchaufförer i Östergötland bildat en arbetsplatsklubb – och det händer inte varje dag.

Månadens medlem
Vinnie, Vide, Mathilda, Lumi, Janne, Wilton och William Selin. ”Tack vare pandemin hittade vi till naturen, där får barnen vara sig själva utan att behöva anpassa sig till en massa saker. Vi grillar korv och de har varandra”, säger Janne. Foto: Justina Öster

”Fantastiskt med en stor familj!”

Storfamilj. Improvisation är en konst för sexbarnspappan och fackligt engagerade sopgubben Jan Selin och hans fru Mathilda. – Vi är vad arbetsgivarna brukar gilla, flexibla, fast noga med rutiner, säger han.

Att starta hästtaxiföretag blev ändå en perfekt kombo av transportutbildning och hästintresse. I november i fjol drog Elina i gång verksamheten.

Hästtaxi – perfekt kombo för hästbitna Elina

Transporter. Elina Braafs pappa står för transporterna i luften. Hon fixar dem på marken. 20 år gammal startade hon ett hästtaxibolag, långt ut på landsbygden i Rånäs, Norrtälje kommun. Nu fraktar Elina hästar till veterinären och långväga norr och söderut.

I boken beskriver Qaisar Mahmood hur han som managementkonsult kunde göra en omvänd klassresa på fem minuter genom att byta om till matbudskläder. Foto: Pernilla Ahlsén

”Ingen såg mig i ögonen”

Mötet. Författaren och managementkonsulten Qaisar Mahmood testade att jobba som matbud på Foodora i tre månader. Nu har han skrivit en bok om upplevelsen.

Pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla fixar cyklar till vuxna och barn från Ukraina.

Pelle fixar cyklar åt ukrainska flyktingar

Engagerad. En cykel är guld värd för de ukrainska flyktingar som bor långt från affärer och skolor. Det har pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla insett. Han fixar till cyklar, som han får till skänks av vänliga människor, och ger dem till vuxna och barn från Ukraina.

Hallå där!

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Månadens medlem
I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Hallå där!

Patrik Persson

…studieorganisatör på avdelning 12 Malmö, som arrangerar konfliktskola.