Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.
Close
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.
Close
Månadens medlem

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

– Jag var ofta på macken när mamma jobbade där och på somrarna fick jag hoppa in och hjälpa farmor och farfar som hade bensinstation i Finland. Så jag är mer eller mindre född in i jobbet på macken, säger Elina Matinlompolo.

Hon började på OKQ8 i Luleå när hon var 18 år och blev kvar nästan lika länge.

– Jag tyckte att var jättekul, säger hon.

Roligast var att få ta hand om kunder och att hjälpa dem i olika situationer.

– Jag har alltid gillat att hålla på med bilar. Min pappa har jobbat med bilar sedan jag var liten, och tyckte att det var kul att hålla på och skruva, så jag har lärt mig mycket av honom. När någon ber mig om hjälp tycker jag att det är roligt att försöka klura ut vad felet är och hur jag ska lösa det.

Facket

Redan från början var det självklart för Elina att gå med i facket.

– Det fick jag med mig hemifrån, min mamma sa alltid att det var jätteviktigt att vara med i facket, säger hon.

Hennes första chef var också fackligt engagerad och uppmuntrade Elina att gå en introduktionskurs och bli skyddsombud. När Elina bytte station för ett par år sedan blev hon även arbetsplatsombud.

– Jag tycker att det är viktigt att se till att det är en bra arbetsmiljö. Dessutom gillar jag utmaningar och att prova på nya saker, så det har varit kul att gå Transports kurser. Det är väldigt lärorikt att träffa andra medlemmar och höra hur de har det på sina arbetsplatser, säger Elina.

Hjälp

När hon har behövt hjälp har hon alltid kunnat ringa de anställda på Transports avdelning 26 i Norrbotten.

– Är jag osäker så ringer jag till dem. De har varit ett jättestort stöd och har ofta tipsat om hur jag kan lägga fram vad jag vill på ett bra sätt utan att det blir sura miner. Så jag är väldigt tacksam över att de finns, säger Elina.

I höst börjar en ny etapp i yrkeslivet. Bakom ratten. När Elina Matinlompolo inte jobbar blir det mycket fotboll. ”Båda barnen spelar, så det är mycket att rådda med försäljning av fika och sådant för att dra in pengar till laget. Jag tycker att det är kul för jag spelade själv fotboll tills jag var 15 år. Synd bara att de är med i fel lag.”
I höst börjar en ny etapp i yrkeslivet. Bakom ratten. När Elina Matinlompolo inte jobbar blir det mycket fotboll. ”Båda barnen spelar, så det är mycket att rådda med försäljning av fika och sådant för att dra in pengar till laget.” Foto: Susanne Lindholm

Efter 16 år på bensinstationen kände hon att jobbet inte gav så mycket längre och att det var dags att testa något nytt. Dessutom ville hon ha bättre arbetstider för att kunna vara mer med barnen. På bensinstationen började hon klockan 15 och slutade vid midnatt.

– Vi har alltid haft ob-omsorg för både jag och barnens pappa har jobbat obekväma tider. Men nu börjar barnen bli äldre och vill inte vara där. Så då kände jag både för min och barnens skull att jag ville hitta ett annat jobb där jag inte behöver jobba kväll. Jag har alltid tyckt att det verkar kul att köra lastbil, så jag sökte till förarutbildningen och kom in, säger hon.

Klar efter sommaren

Elina började skola om sig i början av december förra året och är klar efter sommaren.

– Det har varit jättekul. Det är väldigt mycket eget ansvar och jag trodde inte att jag skulle ha den disciplinen, men det hade jag tydligen, säger hon.

Vad vill du jobba med som lastbilschaufför?

– Jag har inte riktigt bestämt mig. Jag får nog prova lite olika för att se vad jag vill köra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 augusti, 2022

    Trevligt att se människor i olika åldrar som vill bli lastbilschaufförer i dagens läge.För egen del trivdes jag väldigt bra med att köra lastbil både som anställd och som egen åkare på den "gamla goda tiden", men jag skulle aldrig rekommendera någon att bli lastbilschaufför då det är alldeles för mycket krav med lagar och regler som även innebär att man som chaufför kan få betala böter när man utför sitt arbete.Som pensionär kan jag säga som så att det var roligare, bättre och mycket friare att vara lastbilschaufför "på den gamla och goda tiden" under åren ca 1985-2005 för att sedan bli allt sämre särskilt för oss som körde dragbil med sjöcontainers eller löstrailers.Åren efter 2005 var chaufförsjobbet mestadels en lång väntan tills jag kunde pensionera mig 2018 när jag var 52 år.Om du vill köra lastbil så se till att utbilda dig först när du är ung innan du börjar köra lastbil så att du kan byta arbete om jobbet som lastbilschaufför inte motsvarar dina förväntningar eller när du inte längre fysiskt klarar av att arbeta som lastbilschaufför för det är slitsamt för knäna att klättra i och ur hytten vid lokalkörningar och att lossa och lasta goda sker fortfarande manuellt av chauffören särskilt inom livsmedelstransporter till matbutiker som också sliter på kroppen.

Lästips:

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Angelica är egentligen utbildad CNC-operatör*, men när hon tog studenten under finanskrisen 2009 fanns det inga jobb. Då föreslog hennes pappa att hon skulle ta truckkörkort så att hon kunde hjälpa honom på jobbet. Hon hade jätteroligt på kursen och kurskamraterna övertalade henne att även ta lastbilskörkort.

”Man måste göra sina egna val”

Mötet. När Angelica Larsson började dela med sig av sitt liv som lastbilschaufför på sociala medier fick hon snabbt hundratusentals följare över hela världen. Nu har hon skrivit en bok om sin krokiga väg till lyckan.

Transportarbetarens logga

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.