Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.
Close
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.
Close
Månadens medlem

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

– Jag var ofta på macken när mamma jobbade där och på somrarna fick jag hoppa in och hjälpa farmor och farfar som hade bensinstation i Finland. Så jag är mer eller mindre född in i jobbet på macken, säger Elina Matinlompolo.

Hon började på OKQ8 i Luleå när hon var 18 år och blev kvar nästan lika länge.

– Jag tyckte att var jättekul, säger hon.

Roligast var att få ta hand om kunder och att hjälpa dem i olika situationer.

– Jag har alltid gillat att hålla på med bilar. Min pappa har jobbat med bilar sedan jag var liten, och tyckte att det var kul att hålla på och skruva, så jag har lärt mig mycket av honom. När någon ber mig om hjälp tycker jag att det är roligt att försöka klura ut vad felet är och hur jag ska lösa det.

Facket

Redan från början var det självklart för Elina att gå med i facket.

– Det fick jag med mig hemifrån, min mamma sa alltid att det var jätteviktigt att vara med i facket, säger hon.

Hennes första chef var också fackligt engagerad och uppmuntrade Elina att gå en introduktionskurs och bli skyddsombud. När Elina bytte station för ett par år sedan blev hon även arbetsplatsombud.

– Jag tycker att det är viktigt att se till att det är en bra arbetsmiljö. Dessutom gillar jag utmaningar och att prova på nya saker, så det har varit kul att gå Transports kurser. Det är väldigt lärorikt att träffa andra medlemmar och höra hur de har det på sina arbetsplatser, säger Elina.

Hjälp

När hon har behövt hjälp har hon alltid kunnat ringa de anställda på Transports avdelning 26 i Norrbotten.

– Är jag osäker så ringer jag till dem. De har varit ett jättestort stöd och har ofta tipsat om hur jag kan lägga fram vad jag vill på ett bra sätt utan att det blir sura miner. Så jag är väldigt tacksam över att de finns, säger Elina.

I höst börjar en ny etapp i yrkeslivet. Bakom ratten. När Elina Matinlompolo inte jobbar blir det mycket fotboll. ”Båda barnen spelar, så det är mycket att rådda med försäljning av fika och sådant för att dra in pengar till laget. Jag tycker att det är kul för jag spelade själv fotboll tills jag var 15 år. Synd bara att de är med i fel lag.”
I höst börjar en ny etapp i yrkeslivet. Bakom ratten. När Elina Matinlompolo inte jobbar blir det mycket fotboll. ”Båda barnen spelar, så det är mycket att rådda med försäljning av fika och sådant för att dra in pengar till laget.” Foto: Susanne Lindholm

Efter 16 år på bensinstationen kände hon att jobbet inte gav så mycket längre och att det var dags att testa något nytt. Dessutom ville hon ha bättre arbetstider för att kunna vara mer med barnen. På bensinstationen började hon klockan 15 och slutade vid midnatt.

– Vi har alltid haft ob-omsorg för både jag och barnens pappa har jobbat obekväma tider. Men nu börjar barnen bli äldre och vill inte vara där. Så då kände jag både för min och barnens skull att jag ville hitta ett annat jobb där jag inte behöver jobba kväll. Jag har alltid tyckt att det verkar kul att köra lastbil, så jag sökte till förarutbildningen och kom in, säger hon.

Klar efter sommaren

Elina började skola om sig i början av december förra året och är klar efter sommaren.

– Det har varit jättekul. Det är väldigt mycket eget ansvar och jag trodde inte att jag skulle ha den disciplinen, men det hade jag tydligen, säger hon.

Vad vill du jobba med som lastbilschaufför?

– Jag har inte riktigt bestämt mig. Jag får nog prova lite olika för att se vad jag vill köra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 augusti, 2022

    Trevligt att se människor i olika åldrar som vill bli lastbilschaufförer i dagens läge.För egen del trivdes jag väldigt bra med att köra lastbil både som anställd och som egen åkare på den "gamla goda tiden", men jag skulle aldrig rekommendera någon att bli lastbilschaufför då det är alldeles för mycket krav med lagar och regler som även innebär att man som chaufför kan få betala böter när man utför sitt arbete.Som pensionär kan jag säga som så att det var roligare, bättre och mycket friare att vara lastbilschaufför "på den gamla och goda tiden" under åren ca 1985-2005 för att sedan bli allt sämre särskilt för oss som körde dragbil med sjöcontainers eller löstrailers.Åren efter 2005 var chaufförsjobbet mestadels en lång väntan tills jag kunde pensionera mig 2018 när jag var 52 år.Om du vill köra lastbil så se till att utbilda dig först när du är ung innan du börjar köra lastbil så att du kan byta arbete om jobbet som lastbilschaufför inte motsvarar dina förväntningar eller när du inte längre fysiskt klarar av att arbeta som lastbilschaufför för det är slitsamt för knäna att klättra i och ur hytten vid lokalkörningar och att lossa och lasta goda sker fortfarande manuellt av chauffören särskilt inom livsmedelstransporter till matbutiker som också sliter på kroppen.

Lästips:

Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Som vi slet

Davids krönika. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

Hallå där!

Christer Karlsson

…engagerad i pensionärsklubben för avdelning 9 och som ska vara entrévärd på Transports kongress i Örebro den 26–30 augusti.

Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Möte med makten
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Politisk kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.

Hallå där!

Gabriel Abalo

…taxichaufför, som med hjälp av Transport fått nära 40 000 från den tidigare arbetsgivaren.

Månadens möte
Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.