El-lastbil.
Close
En vecka i månaden i två års tid ska el-lastbilar rulla på försök på E16 mellan Kungsgården och Sandviken.
Close

El på väg

I juni invigdes en två kilometer lång provsträcka med el-väg utanför Sandviken. Testpilot blir Ernsts Express. Åkeriet kommer att köra med två dragbilar från Scania. Det är standardbilar som utrustats med en extra elmotor, plus strömavtagare som tar ner 680 volt från lufttrådarna.

Den största skillnaden är ljudet. Det blir helt tyst i hytten när el-driften kopplas in, säger Åke Adéen, en av fyra förare som kör den första testbilen.

Elektrifierade bilvägar pekas i dag ut som en högintressant lösning om Sverige ska klara de uppställda klimatmålen till år 2030. På flera håll i landet görs nu försök med el – antingen via lufttrådar, markskena eller genom så kallad induktion.

Ett av testprojekten görs på allmän väg, en tvåfilig sträcka på E16 mellan Kungsgården och Sandviken. Har rullar mycket tung trafik från gruvor och industrier, mot kusten.

Elstolpar har under året rests längs vägbiten som innehåller tekniska utmaningar i form av bland annat sänkor, sankmark, en skarp kurva och en viadukt. I två års tid ska el-lastbilar rulla här på försök, en vecka per månad.

Roger Blom, vd på Ernsts Express, är entusiastisk:

– Vi kör redan i dag alla våra bilar på förnyelsebart bränsle, HVO- eller RME-diesel. Vi jobbar för alla de stora ­industriföretag som är involverade i elvägs­projektet. För fyra, fem år sedan fick vi frågan ifall vi ville vara med.

– Det är oerhört spännande. Det är första gången någon kör gods på allmän väg med nollutsläpp av koldioxid!

Transportarbetaren grusar Roger Bloms pionjärkänsla en aning genom att avslöja att trådlastbilar redan på 1940-talet fraktade gods mellan Kvarnholmen och Södra station i Stockholm. Eldriften pågick till 1959 då dieseln tog över.

På E16 sätter Scania in en dragbil med en 360 hästars dieselmotor. Den har kompletterats med en elmotor som är något starkare än dieseln. Om ett halvår får Ernsts Express ytterligare en el-lastbil från Scania, en treaxlig dragbil.

Chauffören Åke Adéen berättar att elektroniken känner av när ekipaget kommit in under de strömförande trådarna och då går avtagarna automatiskt upp:

– På samma sätt kopplar systemet ner när tråden upphör, eller om jag plötsligt måste svänga åt sidan. Då startar dieselmotorn automatiskt. Det går hur smidigt som helst.

– Tanken är att vi ska hamna i alla de situationer som kan uppstå i vanlig vägtrafik. Omkörningar, hinder på vägen. Bilen har ett batteripack också. På det kan vi köra omkring sju, åtta kilometer utan tråd-el.

Vägen som valts ut för testet är väl lämpad, påpekar vd Roger Blom. När snön faller kommer det ofta rikligt.

– Tekniken måste fungera även om det faller fyra decimeter blötsnö och sedan slår om till tio minusgrader.

Roger Blom har räknat på miljöeffekten med elbilen. En av åkeriets återkommande frakter går från gruvan i Garpenberg till Gävle hamn. Om den tio mil långa sträckan elektrifierades skulle miljövinsten bli stor.

Ett lastbilsekipage som kör tur- och retur på vanlig diesel genererar 189 kilo koldioxid. Rullar bilen på fossilfri HVO-diesel reduceras utsläppet till 31 kilo. Med förnyelsebar el är man nere på bara 3,5 kilo koldioxid.

– Det marginella utsläppet uppstår den sista biten fram till gruvan när bilen körs med dieselmotorn, förklarar Roger Blom.

Det är inte bara miljön som blir vinnare. Elenergi kostar i dagsläget bara en tredjedel jämfört med diesel. Till det kommer att elmotorn har dubbel så hög verkningsgrad som dieselmotorns 46–47 procent.

Här borde alltså finnas potential för sänka att sänka fraktpriserna, alternativt att öka vinsterna i åkeribranschen.

Hur ser åkeriets chaufförer på el-lastbilarna?

Roger Blom säger:

– Första gången vi presenterade idéerna på ett chaufförsmöte skrattade förarna. Men det har övergått i nyfikenhet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars-Åke Swensson:
    29 januari, 2020

    Mycket intressant lösning. Men kom ihåg att elen inte är renare än där den kommer ifrån.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.