Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson
Close
Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud.
Close

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Matbudet Mohammed har jobbat för Foodora i Göteborg i lite mer än ett år.

– Jag vill jobba och var lite desperat. Men något kändes lite skumt, så jag har antecknat hur långt jag har kört och hur länge jag jobbat varje pass, säger Mohammed, som egentligen heter något annat.

Foodoras bilbud är anställda av ett annat bolag än cykelbuden, Hungry Delivery. Därför omfattas de inte av något kollektivavtal. Mohammed har gått med i Transports Göteborgsavdelning för att han vill ha hjälp med att förbättra sina och kollegornas villkor.

Rak provision

Bilbuden får rak provisionslön på 40 kronor per leverans. Mohammed gör mellan två och tre leveranser i timmen. Dessutom får han stå för bil själv. Hungry Delivery betalar utöver provisionen fem kronor per kilometer. Men bara när han kör mat från en restaurang till en kund. När han kör från kunden till nästa restaurang får han ingen milersättning.

Foodoraväska. Foto: John Antonsson
Foodoras bilburna matbud har ingen fast lön, bara provision. Foto: John Antonsson

Den milersättningen han får ska inte bara täcka det vanliga underhållet av bilen, parkeringsavgifter och diesel. Utan också täcka vägtullarna i Göteborg och en dyr försäkringspremie.

Innan han började jobba för Foodora betalade han cirka 800 kronor i månaden för att helförsäkra sin bil hos ett försäkringsbolag. Men de godkände inte att han hade sin privatbil registrerad för godstrafik. Till slut hittade han If som tar runt 1800 kronor – för halvförsäkring.

– Redan när jag började jobba så visste jag att det skulle kosta att jobba för dem, men jag hade ingen aning om hur mycket.

– Så jag skaffade en liten anteckningsbok. I den skriver jag upp varje körning, hur många kilometer jag kör, bränsleförbrukning, dieselpriset, adresser. Allting.

”Kostade 3 000 per månad”

I slutet av månaden räknade han ut förtjänst efter alla omkostnader. Och räknade ut förtjänst efter kostnader.

– Sammanlagt kostade det mig kanske 3 000 kronor i månaden att jobba för Foodora. Men jag fortsatte ändå att jobba. Det var mitt i pandemin och svårt att få ett jobb. Jag tänkte att det ska se bra ut i mitt cv och en krona i vinst är ändå en krona i vinst. Jag tänkte att folket får inte gå på restaurang med alla restriktioner så naturligtvis ska folk beställa hem mat i stället. Jag kände att jag är i alla fall ute och jobbar medan andra är hemma och arbetslösa.

Muhammed visar sin uträkning. Han säger att han har inget annat val än att köra ut bilen till de zoner han levererar i, så han har tagit med bränslekostnaderna för det i sin uträkning och då landar det på en ”förlust” på mellan 20 och 40 procent per dag jämfört med intjänade pengar. I det är försäkringskostnaderna och slitage på bilen inte inräknat.

En vanlig dag finns det jobb så det räcker. Men en gång var det stendött. Inte en enda order.

– Jag fick sitta i bilen och kolla på Netflix i tre timmar, säger Muhammed och konstaterar att han inte tjänade en spänn under det arbetspasset.

”Nästan slaveri”

Han har hårda ord om lönesättningsmodellen:

– Det är skitbetalt, nästan slaveri, säger Muhammed och fortsätter:

– Problemet med situationen på Foodora är att de flesta som jobbar där inte är svenskar. De är inte födda här och vet inte att det inte är okej. Det är väldigt lockande att jobba där för dålig lön, det är svårt för utlänningar att få jobb i Sverige. De är inte självsäkra och känner sig som gäster i det här landet.

Har du någonsin sett en svensk med ljus hy jobba som bilburet Foodorabud?

– Nej, aldrig, säger han och skrattar.

Känner du dig utnyttjad?

– Sedan dag ett.

Varför jobbar du kvar?

– Oro. Rädsla. Jag har vant mig vid det. Och man skulle känna sig lite naken om man inte har ett jobb. Därför försöker jag liksom leta efter ett annat riktigt jobb.

Vad kan facket för att nå er?

– Det är lite svårt att hitta oss först och främst. Vi kör liksom inte runt i bilar med ett stort namn på. Om vi är på McDonalds och hämtar mat är vi där i två minuter. Vi har ingen mötesplats där vi börjar eller sluta. Kanske går det att nå oss genom våra gruppchattar på WhatsApp.

Du har bott i Sverige i drygt fem år. Trodde du att det skulle vara så här?

– Både ja och nej. Men jag hade inte förväntat mig att ett multinationellt företag skulle utnyttja systemet i Sverige och hitta alla möjliga lagliga kryphål, etablera sig och liksom inte skriva på kollektivavtal. Hur kan man ha såna brister i lagarna att det går att utnyttja oss så?

”Väldigt många människor”

Göteborgsavdelningens ordförande Viktor Andersson och förhandlingsombud Magnus Kvilén har varit i kontakt med Mohammed och andra bilbud som jobbar för Foodora.

– Det rör sig om väldigt många människor som har det som Mohammed, säger Kvilén och fortsätter:

– Jag tog ut uppgifter från Transportstyrelsen och det visar sig att de har runt 1 600 bilar som inte är deras egna på trafiktillståndet. Vi kan anta att det är budens egna bilar och som de tvingas betala dyr försäkring för, samtidigt som de jobbar deltid med de här dåliga villkoren.

Ordförande Viktor Andersson vill göra mer för buden och hoppas att facket kan få Hungry Delivery att skriva på Transportavtalet.

– Om vi ska sätta press på arbetsgivaren måste vi värva fler medlemmar. Men det är svårt. Buden jobbar utspritt och har inte någon naturlig samlingsplats. De kör från hemmet direkt till restaurangerna i privatägda bilar.

– Jag tror att våra möjligheter förbättras om allmänheten får upp ögonen för villkoren och hjälper till att ställa krav på företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Josepi:
    9 juni, 2022

    Allt detta som Mohamed upplever är en resultat av en orättvist politisk synsätt på enkla jobb som moderaterna strävar efter. Dessa människor vet ingenting om solidaritet och etik. För de allt handlar om pengar. För hundra år sedan fanns de körer För att hitta jobb, nu heter det bemanningsföretag och sådana som förföra. Äckligt kapitalism. Därför vi nästa val rösta rätt.

  2. Said:
    7 mars, 2022

    Jag ville börja jobbar på foodora. Efter när jag läste mohammed berättelse så ska jag backa. Tack för info

  3. Thomas Laursen:
    9 oktober, 2021

    Sverige 2021

  4. OmarKN:
    6 oktober, 2021

    Den råa, illegala kapitalismen!

Lästips:

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.

Symbol för kvalitet. Servicetrafikens gröna fordon har kommit att bli ett välkänt inslag i stadsbilden. Foto: Lilly Hallberg

Göteborgsmodell höjer servicetrafikens status

Färdtjänst. Bristen på förare är inte unik för Göteborg. Staden arbetar sedan flera år med riktade insatser för att utbilda fler som klarar att köra färdtjänst – utbildning och krav ska både göra jobbet mer attraktivt och ge bättre kvalitet på den upphandlade, samhällsbetalda trafiken.

Hej! Är du nöjd med ditt nya avtal?

Åkeri & mackar. Transport förhandlar 26 olika kollektivavtal. Förbundets tidning åkte ut och träffade några av dem vars kollektivavtal är klara för kommande två år – anställda på mackar och chaufförer.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.

Forskare ska titta på hur AI förändrar arbetsvillkoren för bland andra flygplatspersonalen. Foto: John Antonsson

Hur påverkar AI och robotar flygarbetarna?

Arbetsmiljö Om några år kan robotar och AI sköta en del av jobbet på flygplatserna. Professor Åsa Cajander ska undersöka hur det påverkar arbetsmiljön.

Lyckad samling vid vattnet

Facket. Intresset var väldigt stort när avdelning 51 ordnade familjedag vid Harasjömålas sjöar. Den soliga vårsöndagen på campen i Blekinge blev också ett forum att tala om fackliga frågor i avtalsrörelsens tid och, så klart – fiske.

AVTAL 2023

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.

Symbol för kvalitet. Servicetrafikens gröna fordon har kommit att bli ett välkänt inslag i stadsbilden. Foto: Lilly Hallberg

Göteborgsmodell höjer servicetrafikens status

Färdtjänst. Bristen på förare är inte unik för Göteborg. Staden arbetar sedan flera år med riktade insatser för att utbilda fler som klarar att köra färdtjänst – utbildning och krav ska både göra jobbet mer attraktivt och ge bättre kvalitet på den upphandlade, samhällsbetalda trafiken.

Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.

Fler än hälften av buden i Bohuslän blir av med jobbet

Tidningsbud. Chock och sorg. Det är reaktionen bland dem som distribuerar tidningar i Bohuslän – två av tre anställda förlorar jobbet när mediebolaget Stampen fortsätter sin övergång till digital utgivning.

Avtal 2023

Nytt avtal för miljö- och renhållningsarbetare

Miljöarbetare. Landets cirka 5 600 miljö- och renhållningsarbetare har ett nytt tvåårigt avtal som ger upp till 8,58 procent. Avtalet gäller retroaktivt från den 1 april i år.

Avtal 2023

Tvåårigt flygtankningsavtal höjs med upp till 11,1 procent

Flygtankning. Ett tvåårigt avtal för flygtankning har tecknats mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund. Avtalet ger upp till 11,1 procent med en första avräkning 1 april 2023.