Debatt

Det handlar om människor!

Försäkringskassan husfasad
Close
Robert Savela uppmanar regeringen att förbättra villkoren för sjukskrivna.
Close

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Tryggheten – det sociala skyddsnätet som sjukförsäkringen ska erbjuda totalhavererar för väldigt många. Raserad hälsa och ekonomi är deras verklighet.

När man blir sjukskriven söker man ersättning från Försäkringskassan. Denna ansökan ska baseras på den sjukskrivande läkarens intyg. Men försäkringskassan har egna läkare som gör egna bedömningar, vilket leder till att man inte får sjukpenning. Med det inkompetensförklarar Försäkringskassan den sjukskrivande läkaren.

När sjukpenningen dras in måste den utförsäkrade antingen gå tillbaka till sin arbetsgivare, eller hitta ett nytt arbete på arbetsmarknaden. Det gör man genom att anmäla sig till arbetsförmedlingen.

På arbetsförmedlingen kan man naturligtvis inte hitta något arbete som tillåter att personen jobbar, med den sjukdomsbild som fortfarande finns. Förhoppningen är nu att personen ska kunna gå på a-kassa. Men då måste man uppfylla alla krav och utredningar, annars får man ingen ersättning.

Självklart finns möjligheter att ompröva Försäkringskassans beslut. Men medan man ansöker, omprövar eller begär prövning av förvaltningsrätten, är ersättningen fryst. Tidsåtgången för det här drar i väg långt över de sex veckor som Försäkringskassan önskar ha som handläggningstid. Månader kan passera innan ett slutgiltigt beslut är taget.

I Svenska Transportarbetareförbundet avdelning 26 Norrbotten ser vi en markant ökning av de här fallen bara det senaste året. Vi ser människor som ger upp och inte ser någon utväg. Som gråter och ber om hjälp. Allt de vill är att vara friska och kunna leva ett normalt liv.

Regeringen – vi pratar om människor! Det är ovärdigt Sverige att behandla sjuka människor som vill vara friska, som vill få chansen att bli friska, på det här sättet. I artikeln i Norrbottens-Kuriren omnämns regeringens utredning om tillämpningen av begreppet normalt förekommande arbete.

Min uppmaning till regeringen blir därför:

Släpp kravet om att få ner antalet sjukpenningdagar per år som i dag ligger på Försäkringskassan.

Försäkringskassan ska inte kunna stoppa sjukpenning och sjukersättning med motiveringen normalt förekommande arbete under tiden för utredningen.

Gör verklighet av att ta bort hindren, som Alliansregeringen införde i sjukförsäkringen, låt människor få möjlighet att bli friska i lugn och ro med ekonomisk trygghet.

Varför ännu en utredning om något som bevisligen inte fungerar, men som skadar dem som behöver hjälp från det sociala skyddsnätet vi är så stolta över i Sverige?

I dag kan inte ens Försäkringskassan förklara vad normalt förekommande arbete faktiskt är. Med vilken rätt ska kassan då kunna stoppa sjukpenningen med den motiveringen?

Regeringen – gör om och gör rätt! Att göra något annat är att ytterligare kränka redan utsatta människor!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Lily Hallberg

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Diktaturen som alla älskar?

Politik. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.

Bannlys ackord på samhällsbetalda resor

Insändare. Låt oss gå samman i hela landet, lägga ner jobbet, samla ihop oss utanför riksdagshuset och ställa politikerna mot väggen. Det är sjukt att köra gamla, sjuka och skolbarn på ackord! Att det bara får fortgå år efter år.

Kasta sten i glashus…

Ledare. Posten, numera Postnord, har fått ta mycket skit genom åren. En del är säkert motiverat, men det finns ändå skäl att nyansera bilden.

Man får städa upp sin egen skit

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet tar alltid strid för sina medlemmar när striden måste tas. Vi som är medlemmar i förbundet har detta som en naturlig del av förbundets DNA, våra utbildningar präglas av detta och våra anställda och förtroendevalda fostras in i detta.