Gruppbild med: Bakre raden: Marco Corriere, Päivi Modin, Anna Granath, Gunilla Glifberg, Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Susanne Karlsson, Thomas Karlsson. Främre raden: Sara Tjernström, Micke Johansson, Catrin Rönnlund, Emelie Snecker, Camilla Nyberg, Ulf Persson.
Close
Bakre raden: Marco Corriere, Päivi Modin, Anna Granath, Gunilla Glifberg, Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Susanne Karlsson, Thomas Karlsson. Främre raden: Sara Tjernström, Micke Johansson, Catrin Rönnlund, Emelie Snecker, Camilla Nyberg, Ulf Persson.
Close

De har svaret på dina frågor

När ska semestern vara utlagd? Hur hög är ob-ersättningen för väktare? Ring Transports nya utbyggda telefontjänst, Transport på direkten, så har du svaret på någon minut.

I går, måndag, invigde Transport en uppgraderad variant av Transport på direkten (TPD). Tjänsten har funnits i åtta år och inneburit att omkring 120 lokalombudsmän, kontorister och regionala skyddsombud turats om att bemanna en telefonjour.

Nu byggs systemet om. Elva personer, plus två arbetsledare, har rekryterats för att besvara telefonfrågorna. Ulf Persson, till vardags regional ombudsman i förbundet, är tillförordad chef för TPD-verksamheten:

– Med fast personal kan vi satsa på utbildning och få ett expertgäng som hanterar alla frågor på ett likartat sätt. En stor fördel är också att våra lokalombudsmän och regionala skyddsombud frigörs och får mer tid för sina vanliga arbetsuppgifter.

Ulf Persson beskriver en verksamhet som är tänkt att bli snabb och effektiv. Den som har frågor kring kollektivavtal, försäkringar eller arbetsrätt behöver bara ringa förbundets gamla växelnummer, 010-480 30 00, så hamnar man automatiskt hos TPD.

– Enklare frågor om till exempel semesterregler klarar vi av på en gång, förklarar Ulf Persson. Är det mer komplicerade saker, som förhandlingsärenden, kopplar vi vidare till den ansvariga ombudsmannen.

– Men vi släpper inte bara uppringaren. Blir det inget svar hos ombudsmannen tar vi tillbaka samtalet och ser till att ärendet registreras och att personen blir kontaktad senare. Ingen ska köra fast i en upptaget-ton eller telefonsvarare när man ringer Transports TPD.

Telefonjouren får också ansvar för mejlfrågorna som kommer till förbundet.

I dagens TPD-system är det vanligt att även arbetsgivare ringer och vill ha upplysningar om avtalsregler och lagbestämmelser. Ulf Persson utgår från att de förfrågningarna kommer att fortsätta.

Många samtal kommer också från arbetstagare som inte är med i facket.

– Dem kommer vi förstås att försöka värva. Vi ska försöka få dem att inse hur viktigt är med ett starkt fack med hög organisationsgrad. Den som går med i Transport får hjälp direkt. Andra förbund har värvat tusentals nya medlemmar på det här sättet, säger Ulf Persson.

Inledningsvis fanns planer på att all TPD-personal skulle sitta på en eller två orter. Nu blir verksamheten mer spridd. Tre TPD-telefonister och två arbetsledare stationeras i Stockholm. Övriga åtta hamnar på avdelningar runt om i landet.

Parallellt med TPD har Transport en enhet som kallas medlemsservice. Där har personalen som huvuduppgift att kontakta medlemmar som anmält att de vill lämna förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.