Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson
Close
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala.
Close
Månadens avdelning

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Bullkransen och godisskålen står på bordet. Taxichaufförerna sitter först tysta och lyssnar. Sedan höjer de sina röster. Lönefusk. Låg lön. Ansvarslösa arbetsgivare.

Vi sitter på bottenvåningen i ett hus som ägs av Transport och två andra fackförbund. Det är basen för Skövde-halvan av Transports avdelning 17. Den andra halvan sitter i Borås.

Dagen innan hade avdelningen skickade ut ett sms till samtliga medlemmar som jobbar med taxi i regionen för att bjuda in till träffen. Vissa har kört tio–tolv mil för att höra vad facket har att säga.

Längst fram i rummet står Marko Juvonen och visar resultatet av enkätundersökning som skickats ut till alla taxijobbare i avdelningen. Juvonen är ett av två regionala skyddsombud (RSO) i avdelningen. Hans jobb är att vara skyddsombud på alla arbetsplatser där det inte finns lokala skyddsombud, samt att stötta och rekrytera nya skyddsombud.

Många skyddsombud

Marko har många lokala skyddsombud att samarbeta med. Det finns 38 stycken i Skövdeområdet och 20 i Boråsområdet. Och intresset ökar.

En taxichaufför som kört in från Falköping bär sin skyddsombudsknapp på bröstet. Alla i rummet är med i diskussionen som handlar om allt från låga löner till att facket måste visa sig mer på arbetsplatserna.

Tidigare på dagen sitter Marko Juvonen bakom sitt skrivbord och konstaterar att det ska, och kommer att bli, fler skyddsombud i taxibranschen snart. Så här gjorde de för att växa bland tidningsbuden:

– Jag och vår ordförande Jerry Walthéreson besökte samtliga arbetsställen för tidningsbud i regionen. De blev glada och förvånade när vi dök upp där mitt i natten. Efteråt hade jag en lång lista på saker till arbetsgivaren som behövde åtgärdas. Arbetsgivaren var bara tacksam att få veta, säger han.

Resultatet var ett 30-tal nya medlemmar i facket och tre lokala skyddsombud.

För få medlemmar i taxi

Tillbaka till mötet:

– Vi har 29 taxiföretag i avdelningen, säger Jerry Walthéreson till taxichaufförerna på mötet.

Men han stoppar sig och inser att han sagt fel.

Johan Holmgren, taxichaufför och ordförande i Transports taxisektion i Skövde. Foto: John Antonsson
Johan Holmgren, taxichaufför och ordförande i Transports sektion i Skövde. Foto: John Antonsson

– Det är bara de företag som en person driver, säger han och alla skrattar. En företagare är inblandad i hälften av alla taxibolag i regionen.

Företagen är ännu fler och från förteckningen av antal företag går det att se hur många som jobbar på taxiföretagen.

– Vi har alldeles för få medlemmar i taxibranschen om vi ska kunna kämpa oss till bättre avtal, säger Jerry Walthéreson och konstaterar samtidigt att anslutningsgraden är bättre i avdelningen jämfört med landet som helhet.

– Och där måste ni tipsa oss om var vi ska leta upp er, säger Johan Holmgren, taxichaufför och ordförande för Transports sektion i Skövde till taxikompisarna på mötet.

Hopslagning

För ett tiotal år sedan slogs Transports avdelningar i Skövde och Borås ihop. Än i dag är avdelningen lite uppdelad. Hälften sitter i Borås och hälften i Skövde.

– När jag tillträdde kändes det lite som att alla körde sitt eget race, som om vi fortfarande hade två avdelningar. Men nu har det blivit bättre och vi jobbar mer gemensamt, berättar Jerry Walthéreson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?