Debatt

Därför har vi inte sett de värsta cyberattackerna än

Debatt. Ingen organisation är immun mot cyberattacker. Ändå har vi bara sett en bråkdel av det som kan hända. Att samhällskritisk teknik kopplas upp innebär visserligen stora framsteg för effektivisering av verksamheter, men den ökande risken för cyberangrepp utgör samtidigt ett hot mot den operativa tekniken (OT) och kan äventyra säkerheten, ekonomin och driften hos verksamheter. Fredrik Olsson, Europachef på cybersäkerhetsföretaget NTT Security, listar fem avgörande åtgärder för transportsektorn.

Operativ teknik, som tidigare varit en relativt isolerad teknik har de senaste åren integrerats alltmer med sin omgivning. Samhällsutvecklingens starka fokus på digitalisering har gjort att IT-system med uppkopplade molntjänster och automatisering har närmat sig den operativa tekniken som används i exempelvis produktionslinjer, fordon och sensorer. Verksamheter har växlat upp sina satsningar på automation i takt med att kraven på effektivisering ökar. Parallellt har vi sett en ökning av cyberattacker vars effekter får stora konsekvenser för såväl verksamheter som samhället i stort.

Sårbarheter i transportsektorn kan uppstå i den här teknikskarven, vilket i sin tur kan påverka, eller i värsta fall slå ut, samhällskritiska funktioner genom att skapa driftstörningar, produktionsstopp och till och med riskerar människors säkerhet.

Förra våren drabbades Västtrafik av problem som ledde till bland annat försenade sjukresor, skoltaxi och färdtjänsttransporter. Skälet var ett cyberangrepp mot en av Västtrafiks systemleverantörer, som ledde till att majoriteten av verksamhetens data krypterades och att trafiken stoppades.

Det går inte att helt skydda sig mot cyberbrott men det finns flera åtgärder som alla bolag som jobbar med operativ teknik behöver vidta för att bättre skydda sig mot cyberattacker framöver och minimera skada vid ett potentiellt angrepp. Företag och offentlig verksamhet förväntas dessutom ha stärkt sin cybersäkerhet när NIS2-direktivet, som syftar till att stärka den gemensamma cybersäkerheten i EU, blir lag i Sverige till hösten. Här är fem sätt som transportverksamheter med mycket operativ teknik kan se till att stärka sitt cyberförsvar på:

  1. Få insyn i bolagets system
    Vikten av att ha en effektiv översikt av de enheter som finns i både IT- och OT-nätverk går inte att underskatta. Till exempel är förmågan att upptäcka när otillåtna enheter kopplas in till nätet eller när förändringar sker som inte är kända sedan tidigare centrala inslag i att bygga ett effektivt cyberförsvar.
  2. Segmentera näten
    När angripare har komprometterat en ingångspunkt i ett intrång är det extremt farligt om de kan fortsätta röra sig enkelt inom nätverket. Genom att dela in sitt nätverk i mindre logiska delar och begränsa åtkomsten mellan dessa begränsas den attackyta ett enskilt system kan utgöra.
  3. Begränsa åtkomsten för användare
    Att veta vilka som har tillgång till vad på företaget ger en utökad kontroll. Genom att införa förmågan att kontrollera att endast auktoriserad personal har tillgång till känsliga system minskar risken för att obehöriga tar sig in.
  4. Övervaka nätverket
    Implementera en strategi för hur organisationen övervakar och upptäcker hot som uppstår I känsliga miljöer. Snabb detektion innebär snabb reaktion, vilket i sin tur kan ge mindre påverkan.
  5. Öva
    Processer och rutiner är enbart så bra som de kan utföras, att regelbundet öva och testa sina rutiner är A och O för att snabbt kunna agera när det gäller.

Vikten av att investera i och prioritera cybersäkerheten kan inte nog understrykas, särskilt i en tid där ingen är immun mot cyberattacker. NIS2-direktivet som ställer högre krav på cybersäkerheten träder i kraft till hösten och samtidigt innebär samhällsutvecklingen, geopolitiska förutsättningar och krav på effektivisering fler utmaningar för transportsektorn med sin kritiska infrastruktur. Därför måste en förändring till för att garantera säkerheten för människor och samhälle. Med en tydlig plan för hur den här processen ska gå till kan övergången bli smidig och smärtfri, men det gäller att man börjar idag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.