Close
Chauffören Madde Andersson, åkaren Stefan Johansson och chaufförerna Lukas Johansson med "Kungen", Bengt-Göran Bergin pratar corona på Örebro truckstop.
Close
corona

Corona-ironi och allvar blandas på Örebro truckstop

Åkeri. – Det är helt förbjudet för oss att komma in eller gå på toaletten. Lastbilsföraren Jack Johansson får lägga ifrån sig fraktsedlar och handdator på flaket när han kommer med gods till en terminal. I rådande coronatider.

Jack Johansson kör för Västbo Transport i Smålandsstenar och tycker, likt chaufförerna som förmiddagsfikar inne på serveringen, att coronalarmet blivit lite väl överdrivet.

– Så tycker de flesta på åkeriet också, säger han.

Dörren öppnas och en annan chaufför kommer in med händerna lyfta till ett avvärjande stopp.

– ”Två meter, två meter!” Vi får inte vara någonstans längre.

Ytterligare en lastbilsförare hakar på:

– Backa intill, säger de. Det är knappt de öppnar rutan en gång när man kommer, bara en liten glipa för fraktsedeln. ”Håll dig på avstånd!”

Skratt och skämt lättar upp stämningen och förarna är överens om att pandemin i alla fall fört något gott med sig: De rullar snabbt genom Stockholm.

– Förr var det parkering när jag kom upp på Essingeleden, konstaterar Amel Smajlagic från Tommy Nordberghs åkeri som tankar lastbilen mellan hagelskurarna.

Medan Jack Johansson har exakt lika mycket att göra som före pandemin har det blivit betydligt körigare för Amel Smajlagic. Han fraktar livsmedel.

– Det har ökat så förbannat. En jävla massa extra bilar har satts in för Icas gods. Det är den här hysterin hos folk. Jag förstår inte varför de hamstrar så. Vi har inte haft några problem med leveranserna. De kommer fortfarande från utlandet. Jag körde varor från Italien i går.

Och han är inte rädd för gods från hårt corona-drabbade Italien? Amel Smajlagic skakar på huvudet:

– Vad jag förstår ska det gå genom tullen på något sätt.

För egen del oroar Amel Smajlagic sig inte, men han har märkt att personalstyrkan har glesnat på terminalerna han kör till.

– Vi får inte komma in på Icas toaletter. Men vi har egna i Västerås. Frågan är var det här ska sluta? Jag är mest orolig för vad som händer efteråt, när smittan lagt sig, säger han.

Stefan Hellberg kör svavelsyra till pappersbruk, stålindustrin och reningsverk och har inte märkt så mycket av pandemin, mer än att det blir stopp i vaktkurerna.

– Jag börjar fundera på om det inte är överdrivet? Det är bara att köra på som vanligt, blir en sjuk får en vara hemma. I Norrköping.

Fast nu börjar förstås både Scania och Volvo att stänga ner, resonerar han vidare.

– Om lastbilarna går sönder, och det gör de ju förr eller senare, får vi tag i reservdelar då? Jag har kört bränslebil förut och får åkarna inte tag i diesel till lastbilarna så får vi ju inte ut något alls… Då kan det vara läge att börja hamstra toapapper!

Stefan Hellberg är fyllda 62 år och har gått ner på 65 procents tjänst, så han oroar sig inte så mycket. Hans behörighet att köra farligt gods varar två år till, sen tänker han lämna vägen och gå i pension.

Krister Cedel är heller inte så berörd. Han kör kemikalier till kommunala reningsverk och räknar med att han behövs för att hålla samhällsmaskineriet i gång. Fast bilradion är påknäppt, förstås, och matar hela tiden fram nyheter.

– Jag har en liten pojke hemma och är lite nervös att de ska börja stänga förskolor. Mina föräldrar är 80 år, men pigga och klarar sig. Vi får se hur det blir i fortsättningen, om de behöver hjälp att handla och så, säger han.

På serveringen går snacket vidare. Ännu en lastbilsförare hälsar:

– Tjena, här kommer corona-expressen.

– Va, sitter inte du i karantän, blir svaret.

Bengt-Göran Bergin, med smeknamnet ”Kungen” i vindrutan och ”King of the road” i skrift på jackan transporterar järnvägsräls för företaget HÅSAB. Han blev fast i Tallinn i över ett dygn utan att få lossa och målar upp en beskrivning av de rigorösa gränskontrollerna med tull och polis.

– Jag fick fylla i hälsobesked och grejer och intyga på heder och samvete att jag var frisk och inte kom med corona, innan de släppte in mig. Men när jag körde tillbaka till Sverige var det ingen koll alls. Det är ju lite konstigt.

I Stockholm var färjan inställd så Bengt-Göran Bergin fick bege sig till Kapellskärs hamn i stället. Trafiken är gles på vägarna, berättar han, och de utländska ekipagen färre.

– Allt har minskat. Nu håller de ju på och stänger Ikeas butiker också. På företaget? Där är det väl som vanligt, vi bara jobbar och kör. Sånt där virus biter inte på gamla gubbar… Jag har några år kvar till 70.

Flera av Bengt-Göran Bergins kollegor fastnade precis som han i overksam väntan på att få lossa.

– Några ledsnade, krokade av trailern och åkte hem, säger han.

Madde Andersson är den enda kvinnliga föraren på kaféet. Hon kör lastväxlare, grus och är maskinflyttare. Än så länge flyter jobbet på som vanligt, säger hon.

– Men jag tror över lag att de flesta jobb kommer att stanna av längre fram. Orolig är jag inte. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om mediernas bevakning. Kanske går den lite över styr.

Madde Anderssons åkare Stefan Johansson driver S.J:s Skog och schakt.

– Grävjobben rullar säkert på, men det kan nog bli kärvt med lastbilarna, spår han. Jag vet inte om jag ska oroa mig, medierna förstorar upp allt så kopiöst. Jag tror inte att det är så farligt, mer än för mina föräldrar, förstås. Jag hörde på radion att lungkapaciteten minskar när man blir äldre och att man då är känsligare för viruset även om man är smal och vältränad.

Vid en leverans gick chauffören Stefan Johansson in bakvägen, av gammal vana, men möttes av kundens förskräckta skrik:

”Vad gör du? Har du inte sett vår skylt?”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Transportarbetarens logga

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.