Close
Chauffören Madde Andersson, åkaren Stefan Johansson och chaufförerna Lukas Johansson med "Kungen", Bengt-Göran Bergin pratar corona på Örebro truckstop.
Close
corona

Corona-ironi och allvar blandas på Örebro truckstop

Åkeri. – Det är helt förbjudet för oss att komma in eller gå på toaletten. Lastbilsföraren Jack Johansson får lägga ifrån sig fraktsedlar och handdator på flaket när han kommer med gods till en terminal. I rådande coronatider.

Jack Johansson kör för Västbo Transport i Smålandsstenar och tycker, likt chaufförerna som förmiddagsfikar inne på serveringen, att coronalarmet blivit lite väl överdrivet.

– Så tycker de flesta på åkeriet också, säger han.

Dörren öppnas och en annan chaufför kommer in med händerna lyfta till ett avvärjande stopp.

– ”Två meter, två meter!” Vi får inte vara någonstans längre.

Ytterligare en lastbilsförare hakar på:

– Backa intill, säger de. Det är knappt de öppnar rutan en gång när man kommer, bara en liten glipa för fraktsedeln. ”Håll dig på avstånd!”

Skratt och skämt lättar upp stämningen och förarna är överens om att pandemin i alla fall fört något gott med sig: De rullar snabbt genom Stockholm.

– Förr var det parkering när jag kom upp på Essingeleden, konstaterar Amel Smajlagic från Tommy Nordberghs åkeri som tankar lastbilen mellan hagelskurarna.

Medan Jack Johansson har exakt lika mycket att göra som före pandemin har det blivit betydligt körigare för Amel Smajlagic. Han fraktar livsmedel.

– Det har ökat så förbannat. En jävla massa extra bilar har satts in för Icas gods. Det är den här hysterin hos folk. Jag förstår inte varför de hamstrar så. Vi har inte haft några problem med leveranserna. De kommer fortfarande från utlandet. Jag körde varor från Italien i går.

Och han är inte rädd för gods från hårt corona-drabbade Italien? Amel Smajlagic skakar på huvudet:

– Vad jag förstår ska det gå genom tullen på något sätt.

För egen del oroar Amel Smajlagic sig inte, men han har märkt att personalstyrkan har glesnat på terminalerna han kör till.

– Vi får inte komma in på Icas toaletter. Men vi har egna i Västerås. Frågan är var det här ska sluta? Jag är mest orolig för vad som händer efteråt, när smittan lagt sig, säger han.

Stefan Hellberg kör svavelsyra till pappersbruk, stålindustrin och reningsverk och har inte märkt så mycket av pandemin, mer än att det blir stopp i vaktkurerna.

– Jag börjar fundera på om det inte är överdrivet? Det är bara att köra på som vanligt, blir en sjuk får en vara hemma. I Norrköping.

Fast nu börjar förstås både Scania och Volvo att stänga ner, resonerar han vidare.

– Om lastbilarna går sönder, och det gör de ju förr eller senare, får vi tag i reservdelar då? Jag har kört bränslebil förut och får åkarna inte tag i diesel till lastbilarna så får vi ju inte ut något alls… Då kan det vara läge att börja hamstra toapapper!

Stefan Hellberg är fyllda 62 år och har gått ner på 65 procents tjänst, så han oroar sig inte så mycket. Hans behörighet att köra farligt gods varar två år till, sen tänker han lämna vägen och gå i pension.

Krister Cedel är heller inte så berörd. Han kör kemikalier till kommunala reningsverk och räknar med att han behövs för att hålla samhällsmaskineriet i gång. Fast bilradion är påknäppt, förstås, och matar hela tiden fram nyheter.

– Jag har en liten pojke hemma och är lite nervös att de ska börja stänga förskolor. Mina föräldrar är 80 år, men pigga och klarar sig. Vi får se hur det blir i fortsättningen, om de behöver hjälp att handla och så, säger han.

På serveringen går snacket vidare. Ännu en lastbilsförare hälsar:

– Tjena, här kommer corona-expressen.

– Va, sitter inte du i karantän, blir svaret.

Bengt-Göran Bergin, med smeknamnet ”Kungen” i vindrutan och ”King of the road” i skrift på jackan transporterar järnvägsräls för företaget HÅSAB. Han blev fast i Tallinn i över ett dygn utan att få lossa och målar upp en beskrivning av de rigorösa gränskontrollerna med tull och polis.

– Jag fick fylla i hälsobesked och grejer och intyga på heder och samvete att jag var frisk och inte kom med corona, innan de släppte in mig. Men när jag körde tillbaka till Sverige var det ingen koll alls. Det är ju lite konstigt.

I Stockholm var färjan inställd så Bengt-Göran Bergin fick bege sig till Kapellskärs hamn i stället. Trafiken är gles på vägarna, berättar han, och de utländska ekipagen färre.

– Allt har minskat. Nu håller de ju på och stänger Ikeas butiker också. På företaget? Där är det väl som vanligt, vi bara jobbar och kör. Sånt där virus biter inte på gamla gubbar… Jag har några år kvar till 70.

Flera av Bengt-Göran Bergins kollegor fastnade precis som han i overksam väntan på att få lossa.

– Några ledsnade, krokade av trailern och åkte hem, säger han.

Madde Andersson är den enda kvinnliga föraren på kaféet. Hon kör lastväxlare, grus och är maskinflyttare. Än så länge flyter jobbet på som vanligt, säger hon.

– Men jag tror över lag att de flesta jobb kommer att stanna av längre fram. Orolig är jag inte. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om mediernas bevakning. Kanske går den lite över styr.

Madde Anderssons åkare Stefan Johansson driver S.J:s Skog och schakt.

– Grävjobben rullar säkert på, men det kan nog bli kärvt med lastbilarna, spår han. Jag vet inte om jag ska oroa mig, medierna förstorar upp allt så kopiöst. Jag tror inte att det är så farligt, mer än för mina föräldrar, förstås. Jag hörde på radion att lungkapaciteten minskar när man blir äldre och att man då är känsligare för viruset även om man är smal och vältränad.

Vid en leverans gick chauffören Stefan Johansson in bakvägen, av gammal vana, men möttes av kundens förskräckta skrik:

”Vad gör du? Har du inte sett vår skylt?”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.

Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.