Ordföranden har ordet

Chaufförsbrist och ellastbilar

Ordförandeord. Häromdagen träffade jag en åkare som provar en helt elektrisk tung lastbil. Han var uppe i Stockholm för att träffa energiminister Anders Ygeman och klaga på den bristfälliga laddinfrastrukturen och bristen på el, i framför allt södra Sverige.

Vi pratade lite om framtiden och utvecklingen av branschen och jag kan bara konstatera att utvecklingen går fort. Fortare än jag trodde.

Ygeman var ju såklart väldigt intresserad av elektrifiering av transportsektorn. Han hade samma dag presenterat en satsning på vindkraftverk i havet, bland annat för att möta biltrafikens elbehov. Jag kan konstatera, och det var nog både åkaren och Ygeman och jag överens om, att det krävs mycket för att elektrifiera den tunga godstrafiken.

Storsatsning

Transportindustrins klimatpåverkan måste minskas och omställning är nödvändig. Elektrifiering är något som regeringen och fordonsindustrin satsar hårt på.

Någon dag före mötet fick Volvo lastvagnar en rekordorder på 100 elektriska tunga lastbilar och deras ambition är att de ska levereras 2023. Så intresset verkar finnas från åkerier och speditörer. Jag gissar att det är en del transportköpare som ställer hårdare krav på utsläpp och miljöpåverkan.

I det sammanhanget önskar man såklart att de ska börja ställa högre krav på sociala villkor också så vi slipper ännu en vinter med bilder på chaufförer som lever i misär i sina bilar på parkeringsplatser runt om i landet.

Förarbrist

Det kommer många initiativ från regeringen just nu som berör våra branscher. Jag har blivit inbjuden att delta i ett arbete om bristen på lastbilschaufförer. Det ska bli intressant att se vad det kan leda till.

Vi behöver fler lastbilschaufförer, det är det inget snack om. Det är bara att blicka över till England och se hur det gått där efter Brexit. Tomma bensinmackar och butiker och en oerhörd brist på chaufförer.

Ett annat intressant initiativ är kommissionen mot arbetslivskriminalitet som arbetsmarknadsdepartementet initierat. Samtidigt har vi precis skickat in vårt remissvar om hur yrkestrafiken ska kontrolleras i framtiden. Detta är extra viktigt då de nya reglerna för internationella transporter, det så kallade mobilitetspaketet, blir lag i februari.

Transport är av den fasta övertygelsen att det behövs en egen myndighet för att lösa kontrollerna. Som det ser ut i dag kommer yrkestrafiken aldrig prioriteras i den utsträckning som vi menar är nödvändig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jag bara kör:
    24 januari, 2022

    Fråga till Facket, TYA och politikerna gällande brist på chaufförer: Vem vill riskera att få böter och indraget körkort varje dag, för att göra ett jobb? Vem?

    Kan inte detta definieras vem som är villig att göra det, då spelar det ingen roll hur mycket kontroll, paket och annat påhitt som tas fram.

    Också, behandla chauffören med respekt - inte som tjuv. Se där.

  2. Peter Jansson:
    7 november, 2021

    Åkerier och näringslivet i övrigt har sig själva att skylla att det är brist på lastbilschaufförer.Jag valde att pensionera mig 2018 när jag var 52 år och redan då pratades det om att det var brist på chaufförer, men ingen åkare ville betala mer än avtalslönen.Det brukar vara tillgång och efterfrågan som styr priset eller hur, men så fungerar det tydligen inte för svenska chaufförer.Nu är jag 55 år och skulle aldrig någonsin börja köra lastbil igen oavsett vad jag skulle bli erbjuden i lön då jag trivs alldeles utmärkt med att vara pensionär.Arbetsgivare och näringslivet i övrigt behöver lära sig att betala högre löner till svenska chaufförer och erbjuda bättre arbetstider.

Lästips:

ordningsvakter

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

S vill se ökade kontroller på vägarna

Debatt. För tusentals svenskar är vägarna den dagliga arbetsplatsen. Precis som på vilken arbetsplats som helst måste även Sveriges yrkesförare kunna lita på att de varje dag möts av schysta arbetsvillkor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Rösta på Miljöpartiet, någon?

Politik. Miljöpartiet är, eller snarare var ett så kallat gräsrotsparti, sprunget ur rörelser som Alternativ Stad i Stockholm och många utomparlamentariska aktioner. Som almstriden där almarna i Kungsträdgården räddades och ockupationerna av kvarteren Mullvaden och Järnet.

De små stegens förbannelse

Arbetsvillkor. Då åkerier söker chaufförer på Facebook som är ”stresståliga, erfarna, socialt kompetenta och har alla behörigheter”, brukar ett skämt i kommentarsfältet vara: ”Kan man jobba hemifrån?”

Tjuvheder?

Fattiga & rika. ”Det är så jävla dumt att man har lust att skära sig i handlederna!” brukar min kollega Jonny säga på oefterhärmligt Västmanlandsmål. Ja så kan det kännas ibland när man till exempel tänker på att högsta mode bland unga tjejer i dag verkar vara att ”skönhetsoperera” sig.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Vi i facket är La Résistance

Facklig utbildning. Nu ska jag berätta en hemlighet: under de 20 år som jag jobbat till och från som väktare (mest till) har jag aldrig varit fackligt aktiv, ej heller har jag gått någon facklig kurs.

Kärt barn har många namn

Ordkunskap. Året är 2015 och mina barn är tre respektive ett år. Det är också året då sången Snoppen och snippan ser dagens ljus. Den blir en formidabel hit. Barnen älskar den mer än Babblarnas första låt. Jag kommer på mig själv att sjunga med: ”Snoppen och snippan, vilket härligt gäng. Snippan och snoppen, sjunger vår refräng…”

Karensdagen – ett gissel som måste bort

Sjukt. Jag har en vän som har kört slut på sin axel. Varje dag går hon till jobbet och har ont. Jag tjatar på henne att hon ska gå till läkaren och hon svarar: ”men då blir jag ju sjukskriven i minst åtta veckor”. Hon säger att hon inte kan vara sjukskriven så länge, att hon sviker sina kollegor och när hon kommer tillbaka till jobbet är det ännu mer att göra.

Rätt eller fel – bra eller dåligt?

Ordförandeord. Under mina 36 år som medlem i förbundet, och snart lika lång tid som fackligt aktiv, har jag ganska ofta funderat på frågan om vad som är en bra, en hyfsad eller en dålig uppgörelse eller förhandling, och vem som avgör eller graderar det egentligen?

Pengar, pengar, pengar…

Ledare. Pengar. Det är det som får världen att snurra om man ska tro den gamla musikdängan Liza Minelli sjöng. Och visst styr pengar det mesta. Till exempel styr det arbetskraftsinvandringen, om man får stanna i landet eller inte.

Måste vi ha skinn på näsan för att hänga med i lönen?

Debatt. Jag läst en undersökning om att kvinnor drar sig för att söka välbetalda jobb av rädsla för att bli sexuellt trakasserade och att trakasserierna sticker ut på arbetsplatser där det ena könet dominerar.

Styrkan finns när den behövs

Ordförandeord. Det börjar blåsa upp på allvar i avtalsrörelsen. Med viss förvåning noterar jag att det verkar viktigt för många att Transports medlemmar inte under några omständigheter ska få mer än andra i avtalsrörelsen.

Märket, pensionsålder och hållbart arbetsliv

Ledare. I Frankrike protesterade facken mot höjd pensionsålder när regeringen Macron vill höja från 62 år till 64 år. Det fick landets hamnarbetare, lastbilsförare, tågarbetare, bussförare, lärare, anställda vid kärnkraftverk, oljeraffinaderier och kommunal sophämtning med flera andra att strejka.

DEBATT / PLATTFORMSJOBB

Lön från arbete ska gå att leva på

Debatt. Det verkar pågå en trend bland liberaler att testa på ”vanliga” jobb i ett försök att bygga upp förtroende – för att sedan tala om hur arbetsmarknaden och tryggheten ska avregleras och bli mer flexibel för att fler ska komma i arbete. Ett väldigt tafatt försök att låtsas bry sig om arbetare.

Skyddsombuden finns för din hälsa

Debatt. År 2022 har övergått till 2023 och när vi summerar antalet döda i arbetet för föregående år landar det på 49 personer totalt sett, enligt Arbetsmiljöverket. Räknar vi enbart svenska olyckor i arbetslivet blir det 41 personer som inte kommit hem från sina arbeten.