Ordföranden har ordet

Chaufförsbrist och ellastbilar

Ordförandeord. Häromdagen träffade jag en åkare som provar en helt elektrisk tung lastbil. Han var uppe i Stockholm för att träffa energiminister Anders Ygeman och klaga på den bristfälliga laddinfrastrukturen och bristen på el, i framför allt södra Sverige.

Vi pratade lite om framtiden och utvecklingen av branschen och jag kan bara konstatera att utvecklingen går fort. Fortare än jag trodde.

Ygeman var ju såklart väldigt intresserad av elektrifiering av transportsektorn. Han hade samma dag presenterat en satsning på vindkraftverk i havet, bland annat för att möta biltrafikens elbehov. Jag kan konstatera, och det var nog både åkaren och Ygeman och jag överens om, att det krävs mycket för att elektrifiera den tunga godstrafiken.

Storsatsning

Transportindustrins klimatpåverkan måste minskas och omställning är nödvändig. Elektrifiering är något som regeringen och fordonsindustrin satsar hårt på.

Någon dag före mötet fick Volvo lastvagnar en rekordorder på 100 elektriska tunga lastbilar och deras ambition är att de ska levereras 2023. Så intresset verkar finnas från åkerier och speditörer. Jag gissar att det är en del transportköpare som ställer hårdare krav på utsläpp och miljöpåverkan.

I det sammanhanget önskar man såklart att de ska börja ställa högre krav på sociala villkor också så vi slipper ännu en vinter med bilder på chaufförer som lever i misär i sina bilar på parkeringsplatser runt om i landet.

Förarbrist

Det kommer många initiativ från regeringen just nu som berör våra branscher. Jag har blivit inbjuden att delta i ett arbete om bristen på lastbilschaufförer. Det ska bli intressant att se vad det kan leda till.

Vi behöver fler lastbilschaufförer, det är det inget snack om. Det är bara att blicka över till England och se hur det gått där efter Brexit. Tomma bensinmackar och butiker och en oerhörd brist på chaufförer.

Ett annat intressant initiativ är kommissionen mot arbetslivskriminalitet som arbetsmarknadsdepartementet initierat. Samtidigt har vi precis skickat in vårt remissvar om hur yrkestrafiken ska kontrolleras i framtiden. Detta är extra viktigt då de nya reglerna för internationella transporter, det så kallade mobilitetspaketet, blir lag i februari.

Transport är av den fasta övertygelsen att det behövs en egen myndighet för att lösa kontrollerna. Som det ser ut i dag kommer yrkestrafiken aldrig prioriteras i den utsträckning som vi menar är nödvändig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jag bara kör:
    24 januari, 2022

    Fråga till Facket, TYA och politikerna gällande brist på chaufförer: Vem vill riskera att få böter och indraget körkort varje dag, för att göra ett jobb? Vem?

    Kan inte detta definieras vem som är villig att göra det, då spelar det ingen roll hur mycket kontroll, paket och annat påhitt som tas fram.

    Också, behandla chauffören med respekt - inte som tjuv. Se där.

  2. Peter Jansson:
    7 november, 2021

    Åkerier och näringslivet i övrigt har sig själva att skylla att det är brist på lastbilschaufförer.Jag valde att pensionera mig 2018 när jag var 52 år och redan då pratades det om att det var brist på chaufförer, men ingen åkare ville betala mer än avtalslönen.Det brukar vara tillgång och efterfrågan som styr priset eller hur, men så fungerar det tydligen inte för svenska chaufförer.Nu är jag 55 år och skulle aldrig någonsin börja köra lastbil igen oavsett vad jag skulle bli erbjuden i lön då jag trivs alldeles utmärkt med att vara pensionär.Arbetsgivare och näringslivet i övrigt behöver lära sig att betala högre löner till svenska chaufförer och erbjuda bättre arbetstider.

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Transportarbetarens logga

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Davids krönika. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Dragbilsliv. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Debatt / Egenanställning

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor, skriver Stephen Schad, ordförande för Egenanställningsföretagens Branschorganisation och vd Frilans Finans.

Mats H Andersson. Foto: Justina Öster

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning, skriver Transports Mats H Andersson.

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställnings-företagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.