Lena Hunt, Borås, och Freddy Welle, Göteborg, sitter med i Transports delegation som förhandlar om nytt löneavtal för åkerichaufförer och terminalarbetare.
Close
Lena Hunt, Borås, och Freddy Welle, Göteborg, sitter med i Transports delegation som förhandlar om nytt löneavtal för åkerichaufförer och terminalarbetare.
Close

Chaufförer och terminalare får vänta på nytt avtal

Transport växlar ner förhandlingarna om ett nytt avtal för den största medlemsgruppen, chaufförer och terminalare. Lent Hunt är ett av 25 ombud i den fackliga delegationen som med all sannolikhet åker hem i kväll, utan en uppgörelse i bagaget.

– Jag hade nog hoppats att vi skulle gått i mål under de fem dagar vid förhandlat. Efter LO:s märkliga utspel kring märket är mina medlemmar upprörda. Nu förväntar de sig definitivt något bättre än bara 2,2 procent, säger hon.

Förra veckan inledde Transport den stora avtalsmatchen mot arbetsgivarna. Först ut var transportavtalet som förbundet tecknar med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA).

Förhandlingarna går fortsatt trögt, konstaterar Transport ordförande Lars Lindgren. Förbundet klev upp i ringen med trygga anställningar som den viktigaste frågan. BA stretar emot och i dag, onsdag, skickar facket hem ombuden i den stora delegationen.

Matchen fortsätter under kvällen, via parternas spjutspetsar – alltså de som hela tiden möts öga mot öga vid förhandlingsbordet.

Lena Hunt jobbar på ett DHL-lager i Borås. Hon är en facklig räv i Transport, men sitter för första gången i en avtalsdelegation:

– På min arbetsplats är vi omkring 70 anställda. Tryggheten är den fråga som engagerar folk mest. Samtidigt har vi faktiskt jobbat hårt med den. Det är så vi måste göra, anser jag. Jobba mer på golvet på hemmaplan, inte bara tro att någon annan ska lösa problemen åt oss.

Blodröda dagar, eller dubbelröda, är antagligen ett nytt begrepp i den fackliga världen. Det handlar om vanliga söndagar där det dessutom infaller en helgdag. Exempelvis årets första maj som råkar infalla på en söndag.

Transport hävdar att ersättningen bör förbättrats vid arbete på blodröd dag. Lena Hunt håller med:

– Det är också en fråga som mina jobbarkompisar vill prioritera. Numera jobbar vi ju alla dagar i veckan.

Hur ser hon då på förhandlingarna och arbetet i den fackliga delegationen?

– Jag hade fått med mig en ganska bra bild över hur det brukar gå till. Men jag är ändå positivt överraskad. Diskussionerna i gruppen är väldigt bra. Man känner sig delaktig, verkligen.

– Fast LO:s utspel med Svenskt Näringsliv är inte populärt. Inte här och inte hemma på lagret. Jag är stolt över att tillhöra Transport, men det LO gjorde är inget jag kan försvara.

I kväll sätter sig Lena Hunt på tåget till Borås. I morgon inleder Transport förhandlingarna om nytt löneavtal för stuveriarbetarna. Nästa vecka är förhandlingsdagar utsatta för renhållarna.

Transports lilla delegation fortsätter drabbningen med BA några timmar till i kväll. Skulle det bli ett genombrott kommer förbundet sannolikt att kalla in den stora delegationen igen nästa vecka. Ett alternativ är att förbundet varslar om konfliktåtgärder – för att öka trycket på arbetsgivarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.