”Det kändes självklart att bli medlem”, säger Cajsa Olsson som rätt nyligen gick med i Transport. Foto: Jonas Persson
Close
”Det kändes självklart att bli medlem”, säger Cajsa Olsson som rätt nyligen gick med i Transport.
Close

Chaufför mot alla odds

Mötet. Cajsa Olsson tog C-kort för att kunna transportera sina hästar. Det gav henne inspirationen att skaffa sig fler behörigheter. Sedan tre och halvt år tillbaka är hon lastbilschaufför på heltid, trots att hon lider av cystisk fibros.

Många i min situation klarar inte av att arbeta heltid, säger hon.

Livet på vägarna passar väldigt bra för Cajsa Olsson. I sin mysigt inredda lastbilshytt har hon ett femtiotal mediciner som hon behöver dagligen och en inhalator, nödvändig för intaget av vissa av läkemedlen. Sjukdomen cystisk fibros beskriver hon som en känsla av att vara ständigt förkyld.

– Jag har mycket slem i lungorna och har svårt att ta upp alla näringsämnen i maten, säger hon.

I lastbilshytten har Cajsa Olsson alla de mediciner hon behöver för att klara en normal arbetsdag.
I lastbilshytten har Cajsa Olsson alla de mediciner hon behöver för att klara en normal arbetsdag. Foto: Jonas Persson

Hon tillbringar större delen av arbetsdagen ensam i lastbilshytten, vilket är en fördel för henne.

– Jag är infektionskänslig så det är bra att jag inte träffar så mycket folk i arbetet.

Arbetsgivaren är Gotlands Lastväxlaretransporter AB och hon kör en av åkeriets två krokbilar med gods till fastlandet.

– Det är ett väldigt varierat jobb. Ibland åker jag till Nynäshamn och sedan vidare, oftast söderut i Sverige, och tillbaka till Visby efter några dagar. Medan den här veckan har jag i princip åkt dagligen fram och tillbaka mellan Visby och Oskarshamn.

Återhämtning

På färjeturerna har hon alltid hytt för att kunna vila. Långa sammanhängande ledigheter ger Cajsa Olsson möjligheten till ordentlig återhämtning mellan arbetspassen. Överlag trivs hon som lastbilschaufför. Men vägen till yrket har inte varit spikrak. Hon hoppade av gymnasiet i Visby, då hon hade svårt att hitta orken att plugga på grund av sin sjukdom. En släkting fixade ett jobb åt henne på ett apotek, där hon blev kvar i sex år tills hon bestämde sig för att läsa in en gymnasieexamen.

– På Komvux var planen att bli polis, men jag gav upp den drömmen när jag insåg hur roligt det är att köra lastbil.

Parallellt med Komvuxstudierna började Cajsa Olsson ta körkort och C-behörigheten behövde hon för att kunna transportera sina hästar, som alltid varit hennes stora intresse. När hon upptäckte tjusningen med att köra tung lastbil så adderade hon även CE-behörighet, tung lastbil med släp, och YKB, yrkeskompetensbevis.

– Jag hade ju jobbat några år så jag hade råd att finansiera körkortet helt själv, säger Cajsa Olsson, som är 27 år.

Började köra 2018

Den första anställningen som lastbilschaufför fick hon 2018 på EB Road Cargo i Visby. Efter sex månader bar det av till Jönköping. I februari 2020 flyttade hon hem till Gotland då hon blivit erbjuden jobb på Gotlands Lastväxlaretransporter AB.

I Visby finns sambon Simon Lindby, som också är lastbilschaufför. På Instagram dokumenterar Cajsa Olsson vardagslivet med sin käresta, men framför allt livet som lastbilschaufför. Tidsfördrivet mellan körningar har vuxit till att hon i dagsläget har över 10 000 följare på sitt Instagram-konto @cajsaolsson.

– Det var när jag började köra finare och finare bilar som antalet följare verkligen började öka. Och tack vare att andra delar mina bilder så har kontot också vuxit, säger Cajsa Olsson och betonar målet inte är att bli en Instagram-kändis, utan att hon lägger ut bilder för att det är kul.

Cajsa Olsson på plats i Oskarshamn, dit hon ofta anländer med Gotlandsfärjan. Oftast har hon körningar som går vidare ut i södra Sverige.
Cajsa Olsson på plats i Oskarshamn, dit hon ofta anländer med Gotlandsfärjan. Oftast har hon körningar som går vidare ut i södra Sverige. Foto: Jonas Persson

Vill fortsätta köra

Efter tre och halvt år i yrket känner Cajsa Olsson att hon gärna fortsätter som chaufför i några år till. Blickar hon framåt ytterligare några år är hon inte helt säker på att långdistanskörningar är det hon då ägnar sig åt.

– Om jag får barn så blir nog det här svårt att kombinera med familjelivet. Men jag kommer säkerligen att vara kvar i transportbranschen.

Det är en mansdominerad bransch Cajsa Olsson befinner sig i. Erfarenheterna är både positiva och negativa. Många är hjälpsamma och tycker det är kul att allt fler kvinnor väljer chaufförsyrket.

– Sedan finns det de som tror att man inte klarar av någonting själv. Och då slår hjälpsamheten över åt fel håll.

Medtrafikanters beteende kan också vara en källa till irritation. Bilister som slänger sig in framför lastbilen utan att blinka gör livet på vägen farligare för Cajsa Olsson och hennes kolleger i transportbranschen.

– Ett annat problem är vid rondellkörning, då inte alla förstår att en lastbil behöver mer plats än en vanlig personbil.

Cajsa Olsson är relativt nybliven medlem i Transportarbetarförbundet.

– Hittills har jag aldrig behövt kontakta facket, men det kändes självklart att bli medlem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.