”Det kändes självklart att bli medlem”, säger Cajsa Olsson som rätt nyligen gick med i Transport. Foto: Jonas Persson
Close
”Det kändes självklart att bli medlem”, säger Cajsa Olsson som rätt nyligen gick med i Transport.
Close

Chaufför mot alla odds

Mötet. Cajsa Olsson tog C-kort för att kunna transportera sina hästar. Det gav henne inspirationen att skaffa sig fler behörigheter. Sedan tre och halvt år tillbaka är hon lastbilschaufför på heltid, trots att hon lider av cystisk fibros.

Många i min situation klarar inte av att arbeta heltid, säger hon.

Livet på vägarna passar väldigt bra för Cajsa Olsson. I sin mysigt inredda lastbilshytt har hon ett femtiotal mediciner som hon behöver dagligen och en inhalator, nödvändig för intaget av vissa av läkemedlen. Sjukdomen cystisk fibros beskriver hon som en känsla av att vara ständigt förkyld.

– Jag har mycket slem i lungorna och har svårt att ta upp alla näringsämnen i maten, säger hon.

I lastbilshytten har Cajsa Olsson alla de mediciner hon behöver för att klara en normal arbetsdag.
I lastbilshytten har Cajsa Olsson alla de mediciner hon behöver för att klara en normal arbetsdag. Foto: Jonas Persson

Hon tillbringar större delen av arbetsdagen ensam i lastbilshytten, vilket är en fördel för henne.

– Jag är infektionskänslig så det är bra att jag inte träffar så mycket folk i arbetet.

Arbetsgivaren är Gotlands Lastväxlaretransporter AB och hon kör en av åkeriets två krokbilar med gods till fastlandet.

– Det är ett väldigt varierat jobb. Ibland åker jag till Nynäshamn och sedan vidare, oftast söderut i Sverige, och tillbaka till Visby efter några dagar. Medan den här veckan har jag i princip åkt dagligen fram och tillbaka mellan Visby och Oskarshamn.

Återhämtning

På färjeturerna har hon alltid hytt för att kunna vila. Långa sammanhängande ledigheter ger Cajsa Olsson möjligheten till ordentlig återhämtning mellan arbetspassen. Överlag trivs hon som lastbilschaufför. Men vägen till yrket har inte varit spikrak. Hon hoppade av gymnasiet i Visby, då hon hade svårt att hitta orken att plugga på grund av sin sjukdom. En släkting fixade ett jobb åt henne på ett apotek, där hon blev kvar i sex år tills hon bestämde sig för att läsa in en gymnasieexamen.

– På Komvux var planen att bli polis, men jag gav upp den drömmen när jag insåg hur roligt det är att köra lastbil.

Parallellt med Komvuxstudierna började Cajsa Olsson ta körkort och C-behörigheten behövde hon för att kunna transportera sina hästar, som alltid varit hennes stora intresse. När hon upptäckte tjusningen med att köra tung lastbil så adderade hon även CE-behörighet, tung lastbil med släp, och YKB, yrkeskompetensbevis.

– Jag hade ju jobbat några år så jag hade råd att finansiera körkortet helt själv, säger Cajsa Olsson, som är 27 år.

Började köra 2018

Den första anställningen som lastbilschaufför fick hon 2018 på EB Road Cargo i Visby. Efter sex månader bar det av till Jönköping. I februari 2020 flyttade hon hem till Gotland då hon blivit erbjuden jobb på Gotlands Lastväxlaretransporter AB.

I Visby finns sambon Simon Lindby, som också är lastbilschaufför. På Instagram dokumenterar Cajsa Olsson vardagslivet med sin käresta, men framför allt livet som lastbilschaufför. Tidsfördrivet mellan körningar har vuxit till att hon i dagsläget har över 10 000 följare på sitt Instagram-konto @cajsaolsson.

– Det var när jag började köra finare och finare bilar som antalet följare verkligen började öka. Och tack vare att andra delar mina bilder så har kontot också vuxit, säger Cajsa Olsson och betonar målet inte är att bli en Instagram-kändis, utan att hon lägger ut bilder för att det är kul.

Cajsa Olsson på plats i Oskarshamn, dit hon ofta anländer med Gotlandsfärjan. Oftast har hon körningar som går vidare ut i södra Sverige.
Cajsa Olsson på plats i Oskarshamn, dit hon ofta anländer med Gotlandsfärjan. Oftast har hon körningar som går vidare ut i södra Sverige. Foto: Jonas Persson

Vill fortsätta köra

Efter tre och halvt år i yrket känner Cajsa Olsson att hon gärna fortsätter som chaufför i några år till. Blickar hon framåt ytterligare några år är hon inte helt säker på att långdistanskörningar är det hon då ägnar sig åt.

– Om jag får barn så blir nog det här svårt att kombinera med familjelivet. Men jag kommer säkerligen att vara kvar i transportbranschen.

Det är en mansdominerad bransch Cajsa Olsson befinner sig i. Erfarenheterna är både positiva och negativa. Många är hjälpsamma och tycker det är kul att allt fler kvinnor väljer chaufförsyrket.

– Sedan finns det de som tror att man inte klarar av någonting själv. Och då slår hjälpsamheten över åt fel håll.

Medtrafikanters beteende kan också vara en källa till irritation. Bilister som slänger sig in framför lastbilen utan att blinka gör livet på vägen farligare för Cajsa Olsson och hennes kolleger i transportbranschen.

– Ett annat problem är vid rondellkörning, då inte alla förstår att en lastbil behöver mer plats än en vanlig personbil.

Cajsa Olsson är relativt nybliven medlem i Transportarbetarförbundet.

– Hittills har jag aldrig behövt kontakta facket, men det kändes självklart att bli medlem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Martin Kertész har testat många yrken. ”Jag skulle gärna jobba som ballongclown på heltid”, säger han.

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Dyrtider
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Hallå där!

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Lars Sjölund på gamla konditoriet i Årsta. Foto: Lilly Hallberg

Lars Sjölund visar Kirunas förvandling

Mötet. I 43 år körde Lars Sjölund sopbil i Kiruna. Hans bilder och texter har väckt mycket uppmärksamhet. Bland annat har han under flera år dokumenterat den förvandling som pågår i hemstaden.

Mhamed Åkahim, Mahmond Idris Alamin och Mahmut Muzappar. Foto: Johm Antonsson

Hjälper du polisen, taxichaufför?

Enkät. Polisen har bett taxiförare att vara uppmärksamma och ringa 112 om de ser misstänkta personer. Det har hänt att ungdomar tagit taxi till bensinstationer för att fylla petflaskor och dunkar med bensin och starta bränder, som en del i gängkrig och kriminalitet.

Hallå där!

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Hallå där!
Det var mycket stress som släppte när Qorban Naderi fick permanent uppehållstillstånd. Nu kan han börja planera för framtiden.

Qorban Naderi

…som kom ensam från Afghanistan till Sverige när han var 15 år. Han utbildade sig till lastbilschaufför och fick fast jobb efter studenten. Trots det var han inte säker på att få stanna i Sverige. Men nu har han fått permanent uppehållstillstånd.

Månadens medlem
Ann-Sofie

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

Månadens klubb
APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.