”Det kändes självklart att bli medlem”, säger Cajsa Olsson som rätt nyligen gick med i Transport. Foto: Jonas Persson
Close
”Det kändes självklart att bli medlem”, säger Cajsa Olsson som rätt nyligen gick med i Transport.
Close

Chaufför mot alla odds

Mötet. Cajsa Olsson tog C-kort för att kunna transportera sina hästar. Det gav henne inspirationen att skaffa sig fler behörigheter. Sedan tre och halvt år tillbaka är hon lastbilschaufför på heltid, trots att hon lider av cystisk fibros.

Många i min situation klarar inte av att arbeta heltid, säger hon.

Livet på vägarna passar väldigt bra för Cajsa Olsson. I sin mysigt inredda lastbilshytt har hon ett femtiotal mediciner som hon behöver dagligen och en inhalator, nödvändig för intaget av vissa av läkemedlen. Sjukdomen cystisk fibros beskriver hon som en känsla av att vara ständigt förkyld.

– Jag har mycket slem i lungorna och har svårt att ta upp alla näringsämnen i maten, säger hon.

I lastbilshytten har Cajsa Olsson alla de mediciner hon behöver för att klara en normal arbetsdag.
I lastbilshytten har Cajsa Olsson alla de mediciner hon behöver för att klara en normal arbetsdag. Foto: Jonas Persson

Hon tillbringar större delen av arbetsdagen ensam i lastbilshytten, vilket är en fördel för henne.

– Jag är infektionskänslig så det är bra att jag inte träffar så mycket folk i arbetet.

Arbetsgivaren är Gotlands Lastväxlaretransporter AB och hon kör en av åkeriets två krokbilar med gods till fastlandet.

– Det är ett väldigt varierat jobb. Ibland åker jag till Nynäshamn och sedan vidare, oftast söderut i Sverige, och tillbaka till Visby efter några dagar. Medan den här veckan har jag i princip åkt dagligen fram och tillbaka mellan Visby och Oskarshamn.

Återhämtning

På färjeturerna har hon alltid hytt för att kunna vila. Långa sammanhängande ledigheter ger Cajsa Olsson möjligheten till ordentlig återhämtning mellan arbetspassen. Överlag trivs hon som lastbilschaufför. Men vägen till yrket har inte varit spikrak. Hon hoppade av gymnasiet i Visby, då hon hade svårt att hitta orken att plugga på grund av sin sjukdom. En släkting fixade ett jobb åt henne på ett apotek, där hon blev kvar i sex år tills hon bestämde sig för att läsa in en gymnasieexamen.

– På Komvux var planen att bli polis, men jag gav upp den drömmen när jag insåg hur roligt det är att köra lastbil.

Parallellt med Komvuxstudierna började Cajsa Olsson ta körkort och C-behörigheten behövde hon för att kunna transportera sina hästar, som alltid varit hennes stora intresse. När hon upptäckte tjusningen med att köra tung lastbil så adderade hon även CE-behörighet, tung lastbil med släp, och YKB, yrkeskompetensbevis.

– Jag hade ju jobbat några år så jag hade råd att finansiera körkortet helt själv, säger Cajsa Olsson, som är 27 år.

Började köra 2018

Den första anställningen som lastbilschaufför fick hon 2018 på EB Road Cargo i Visby. Efter sex månader bar det av till Jönköping. I februari 2020 flyttade hon hem till Gotland då hon blivit erbjuden jobb på Gotlands Lastväxlaretransporter AB.

I Visby finns sambon Simon Lindby, som också är lastbilschaufför. På Instagram dokumenterar Cajsa Olsson vardagslivet med sin käresta, men framför allt livet som lastbilschaufför. Tidsfördrivet mellan körningar har vuxit till att hon i dagsläget har över 10 000 följare på sitt Instagram-konto @cajsaolsson.

– Det var när jag började köra finare och finare bilar som antalet följare verkligen började öka. Och tack vare att andra delar mina bilder så har kontot också vuxit, säger Cajsa Olsson och betonar målet inte är att bli en Instagram-kändis, utan att hon lägger ut bilder för att det är kul.

Cajsa Olsson på plats i Oskarshamn, dit hon ofta anländer med Gotlandsfärjan. Oftast har hon körningar som går vidare ut i södra Sverige.
Cajsa Olsson på plats i Oskarshamn, dit hon ofta anländer med Gotlandsfärjan. Oftast har hon körningar som går vidare ut i södra Sverige. Foto: Jonas Persson

Vill fortsätta köra

Efter tre och halvt år i yrket känner Cajsa Olsson att hon gärna fortsätter som chaufför i några år till. Blickar hon framåt ytterligare några år är hon inte helt säker på att långdistanskörningar är det hon då ägnar sig åt.

– Om jag får barn så blir nog det här svårt att kombinera med familjelivet. Men jag kommer säkerligen att vara kvar i transportbranschen.

Det är en mansdominerad bransch Cajsa Olsson befinner sig i. Erfarenheterna är både positiva och negativa. Många är hjälpsamma och tycker det är kul att allt fler kvinnor väljer chaufförsyrket.

– Sedan finns det de som tror att man inte klarar av någonting själv. Och då slår hjälpsamheten över åt fel håll.

Medtrafikanters beteende kan också vara en källa till irritation. Bilister som slänger sig in framför lastbilen utan att blinka gör livet på vägen farligare för Cajsa Olsson och hennes kolleger i transportbranschen.

– Ett annat problem är vid rondellkörning, då inte alla förstår att en lastbil behöver mer plats än en vanlig personbil.

Cajsa Olsson är relativt nybliven medlem i Transportarbetarförbundet.

– Hittills har jag aldrig behövt kontakta facket, men det kändes självklart att bli medlem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Cicco var illa däran när hon kom till omplaceringshemmet. Mitt värsta fall, berättar Lotta Svensson. Pälsen var som en enda skitig kaka och klorna på tok för långa. Nu mår Cicco bra och pälsen har blivit fin. Foto: Sven Rosell

Lotta tar hand om övergivna kaniner

Djurvän. Lotta Svensson driver ett omplaceringshem för kaniner och gnagare. Hos henne får djur som dumpats eller farit illa ett hem, mat och kärlek tills de hittar en ny ägare. Lotta kombinerar sitt engagemang för djur som har det svårt med jobbet som lastbilschaufför.

I dag har John Johansson sitt drömjobb. Men han fick kämpa hårt för att komma dit. Foto Suvad Mrkonjic

”Det är kul att vara störst på vägen”

Mötet. När John var liten visade det sig att hans ständiga huvudvärk berodde på en hjärntumör. Efter behandlingen har han levt med hjärntrötthet och inlärningssvårigheter. Men tack vare ett bra stöd från lärarna på Syab Transportgymnasium klarade han utbildningen till sitt drömyrke – och arbetar i dag som lastbilschaufför.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Kultur
Elinor Torp har skrivit om arbetsmiljö och arbetslivskriminalitet i många år och har gett ut flera böcker på ämnet. Förra året debuterade hon som skönlitterär författare. Foto: Pernilla Ahlsén

”Den svenska arbetsmarknaden har blivit ett paradis för kriminella”

Arbetsliv. I reportageboken Vi, skuggorna beskriver journalisten Elinor Torp hur vi har fått ett laglöst arbetsliv där människor från fattiga länder jobbar i Sverige under slavliknande förhållanden. Exploateringen pågår överallt. – Och transportbranschen är ett värstingområde, säger hon.

Månadens sektion
Två av tre i styrelsen för sektion 1: Fredrik Nilsson Hjert och Per Lindvall, grannar på Rud i Karlstad. I bakgrunden Fredriks dotter Amanda, 9 år.

Största yrkessektionen i Värmland ser framåt

Åkeri, terminal och miljö. Olika jobb med lastbil förenar medlemmarna i Värmlandsavdelningens sektion 1 – yrke spelar här större roll än hemort. Det finns fördelar med det, enligt styrelsen som har många tankar om hur sektionen ska växa och få fler aktiva.

Månadens medlem
Efter jobbet är det dags att ge alla djuren mat och vatten. Lite närhet och kel brukar också vara välkommet. Lotta Svenssons föräldrar och bröder hjälper ofta till med djuren. En stor hjälp är också de privatpersoner som skänker burar och hö till henne. Foto: Sven Rosell

Lotta tar hand om övergivna kaniner

Djurvän. Lotta Svensson driver ett omplaceringshem för kaniner och gnagare. Hos henne får djur som dumpats eller farit illa ett hem, mat och kärlek tills de hittar en ny ägare. Lotta kombinerar sitt engagemang för djur som har det svårt med jobbet som lastbilschaufför.

Hallå där!

Jamie Svensson

…som jobbar som taxichaufför i Varberg. Varför är det så svårt att locka folk till taxibranschen?

Månadens klubb
Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

Kultur
Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Månadens medlem
Väktaren Stefan Hessman är natur- och fotokonstnär och har ställt ut sina bilder flera gånger.

”Alla människor kan hamna utanför”

Fotoutställning. I sitt jobb som väktare möter Stefan Hessman ofta människor som har det svårt. En av dem är Janne som har varit hemlös i 15 år. Janne bjöd in Stefan, som också är fotokonstnär, att dokumentera hans liv i hemlöshet. Det resulterade i en fotoutställning som visades i Heliga Trefaldighets kyrka i Gävle i somras.

Hallå där!

Christer Thynell

... som för fjärde året i rad uppmuntrar alla yrkesförare att skänka en krona per körd mil under september till Barncancerfonden.

Hallå där!

Christer Karlsson

…engagerad i pensionärsklubben för avdelning 9 och som ska vara entrévärd på Transports kongress i Örebro den 26–30 augusti.

Månadens medlem
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Möte med makten
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Politisk kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.

Hallå där!

Gabriel Abalo

…taxichaufför, som med hjälp av Transport fått nära 40 000 från den tidigare arbetsgivaren.