Cykelbud
Close
”Vi uppsökare som cyklar kan haka på vissa bud, har de en gammal cykel är det lättare, men en del cyklar väldigt fort och då är det svårt, säger Sofia Södergren. Här tillsammans med (fr v) Andreas Ramström, Martin Fröjd, Christofer Ebenholtz och Simon Bartosz.
Close

Budens väg till facket

Cykelbud. Uppstickarföretag säljer restaurangmat som levereras direkt till dörren. Skitvillkor varnar Transport, som nu försöker organisera buden.

Dennis Hull Andersson började jobba på matbudsföretaget Foodora i september förra året. Företaget är störst i branschen. Han började precis som alla andra med kontrakt på en månad i taget, för att sedan gå upp till tre. Med två nya jobb har han valt att inte skriva på ett nytt kontrakt, men han tänker jobba lite då och då.

Han är en av dem som valt att engagera sig i Transport för att kämpa för bättre villkor för cykelbuden.

– Jag vill hänga kvar på Foodora och hjälpa till att styra upp det här. Osäkra jobb är ett framväxande problem som kan bli större. Jag är lite besviken att det har skrivits om oss som att vi är utsatta människor det är synd om. Det som händer är mycket större. Nu handlar det inte längre om att upprätthålla det facket har vunnit, utan om att kämpa från botten igen, säger han och fortsätter:

– Många säger att budjobbet är en väg in på arbetsmarknaden, men det är inte en rimlig ursäkt för att se förbi alla brister.

Dennis Hull
Dennis Hull Andersson har engagerat sig i Transport för bättre villkor för cykelbuden.

Transports avdelning 5 i Stockholm har en uppsökerigrupp som leds av Simon Bartosz. Han möter upp uppsökarna Sofia Södergren, Andreas Ramström, Martin Fröjd och Christofer Ebenholtz på Medborgarplatsen i Stockholm. I några veckor har extra fokus lagts på att ta kontakt med cykelbud.

– Vi försöker hela tiden hitta nya sätt att hitta nya medlemmar och fackliga ledare på arbetsplatser, säger Simon Bartosz.

Dagen började tidig förmiddag i en annan del av staden, på Östermalm, där har Foodora sitt huvudkontor. Dit hade några i gruppen tagit sig för att träffa bud som hämtade sin utrustning i ett garage, som dessutom är verkstad och sophus för de människor som bor i samma hus.

– Vi hängde där utanför och pratade med lite anställda. När det blev mindre folk där, drog vi till de restauranger som säljer mat med bud lite mer frekvent, säger Martin Fröjd.

Det finns flera matbudsföretag. Näst störst är Uber Eats. Foodora försöker främst locka till sig cykelintresserade som ser jobbet och cykling som en livsstil. Där jobbar de anställda med kontrakt på en månad i taget. Lönen har baserats på provision, men ska enligt uppgifter vara på väg att gå över till ren timlön. På Uber Eats är lönen provisionsbaserad och betalas genom ett egenanställningsföretag. En reporter på Breakit cyklade för företaget i två veckor och snittade en lön på 39 kronor i timmen.

– Det är viktigt att inte bara säga hej en gång, vi är ute och syns hela tiden, säger Andreas Ramström.

En vanlig fråga uppsökarna ställer är: Hur har du det på jobbet? För att sedan fråga om de har försäkringar och vad facket kan göra.

Förutom dåliga löner har många bud osäkra försäkringsvillkor, ingen tjänstepension och en farlig arbetsmiljö. Flera bud har blivit påkörda och det finns fall då de blivit utan sjuklön. Arbetsmiljöverket har lämnat in en lång lista med åtgärder som behöver göras hos Foodora.

Kaffet är slut och det är dags för uppsökarna att dra vidare.

– Vi har redan haft en bra dag, vi har pratat med 15 personer på två timmar, säger Christofer Ebenholtz.

Tillbaka till Dennis Hull Andersson. Han tror att matbud kan bli ett bra jobb och att det finns möjlighet att fler vågar sig på fackligt engagemang, trots att alla anställda har otrygga jobb.

– Vi har redan pressat på företaget och fått dem att ta tag i sjuklön och försäkringar. Antingen vågar folk engagera sig för att vi är starka som grupp, och att vi är tillräckligt många som är taggade, eller så blir det svårt, säger Dennis Hull Andersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter:
    19 januari, 2018

    Jag har själv arbetat på www.hungrig.se och där fick vi 70 :- per leverans till helt nyligen då de sänkte lönen till 50:- per leverans. Merparten av buden slutade inom ett par dagar. Jag håller med om allt i artikeln och tycker att cykelbud som affärside är genialiskt i städer men det betyder inte att företagen ska betala slavlöner och skita i försäkringar osv. Cykelbudsföretagen skjuter sig själva i foten när de inte förstår att folk reagerar mot detta genom att inte beställa deras mat när de istället skulle kunna erbjuda studenter och arbetslösa ett vettigt extrajobb om de följde anständiga avtalsvillkor.

Lästips:

Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Höstbudgeten
Magdalena Andersson med budget för 2022

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

På träff med Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.