Ordningsvakt på bro.
Close
Utökade befogenheter för ordningsvakterna kräver mer utbildning. Det är både fack och arbetsgivare överens om.
Close

Branschen har växtvärk

Efterfrågan på bevakningspersonal ökar konstant. Under förra hösten växte behovet av ordningsvakter och väktare extra kraftigt i samband med den stora flyktingtillströmningen.

– Under två och en halv månad utbildade vi över 500 väktare. Men ingen myndighet förde dialog med oss förrän efter flera månader. Då hörde Migrationsverket av sig, säger Björn Ericsson, branschexpert på Almega säkerhetsföretagen.

Utvecklingen mot privatisering av ordnings- och trygghetsarbetet är i sig inget nytt. I kollektivtrafiken, på flygplatser och i köpcentrum är det väktare och ordningsvakter, inte poliser, som sköter det dagliga arbetet.

– Säkerhetsbranschen och polisen är ungefär jämnstora när det gäller antalet anställda – 20 000 var. Efterfrågan kommer bara att växa och växa, inte minst för att kommunerna ansvarar för flyktingboenden och integration, säger Björn Ericsson.

Ordningsvakterna skulle kunna ta över fler uppgifter från polisen, anser han.

– Är det verkligen motiverat att använda en person med tre års utbildning för transporter av frihetsberövade till exempel?

Jerker Nilsson, ombudsman på Transports förhandlingsavdelning, tycker det är bra att branschen växer:

– Men det behov som kom i samband med flyktingvågen har minskat och det kan bli en baksmälla.

Han och arbetsgivarnas Björn Ericsson är ense om att verksamheten alltid ska vara tydlig och kontrollerad. Att mer befogenheter för ordningsvakterna kräver mer utbildning. Och att samhället måste komma överens om var gränserna ska gå.

Österåkers kommun gjorde en politisk markering i somras genom att skicka fakturan för väktare och ordningsvakter till rikspolischefen. Det tror Björn Ericsson är bara början:

– Det finns ett stort behov av trygghet och kommunerna ska inte behöva betala dubbelt. I polislagen har ordningsvakterna fått en del befogenheter som annars bara polisen har. Nu behöver vi se över tolkningen av bevakningslagen så att den harmoniserar med samhällsutvecklingen.

Jerker Nilsson på Transport tycker att bevakningspersonalen är värd mera positiv uppmärksamhet.

– Det sker tusentals ingripanden dagligen. Om någon gör ett fel då får hela världen reda på det. Men det är väldigt sällan bevakningsanställda får beröm för alla sociala insatser och den service de ger.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.