Close
Paneldebatt med Transports förbundsordförande Tommy Wreeth, i mitten, och Johan Danielsson (S), EU-parlamentariker (till höger). Moderatorn Björn Berling längst till vänster.
Close
Vägtransportfokus 2021

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Vägtransportfokus programpunkt Hur ser det ut på vägarna – före och efter mobilitetspaketet? inleddes med att logistikforskaren Henrik Sternberg berättade om den senaste cabotagestudien, som Transportarbetaren skrivit om.

Sternberg presenterade  analysen av datainsamlingen, som gjordes 2020. Efter sommaren släpps studien i en rapport, men de preliminära resultaten presenterades nu. Efter presentationen var det paneldebatt.

– Jag är inne på samma linje som Sternberg. Med nya regler blir det inte bättre än vad kontrollen av dem gör, sa Tommy Wreeth.

Transports ordförande uttryckte oro för att det inte finns en tydlig plan hur mobilitetspaketet ska implementeras, att det i stället framstår som att många tänker att ”det blir nog bra med lite nya regler”:

– Men man har inte en susning om hur det ska göras. Hur trafikpolisen ska få resurser och verktyg, hur efterkontrollerna ska kunna genomföras, sa Wreeth.

Tommy Wreeth lyfte också att det måste till ett digitalt kontrollsystem, med möjlighet att registrera ett ekipages hela resa. Inte bara när fordonet kommer in i landet:

– Det skulle ge trafikpolisen möjlighet att leta finkirurgiskt.

I panelen rådde det bred enighet om att det krävdes just verktyg för att komma åt aktörer som bryter mot reglerna. Till priset av usla villkor för chaufförerna och osund konkurrens.

– Det finns en bred enighet i riksdagen om precisionsverktyg för att jaga fuskarna, sa EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Han uttryckte också oro för att utan ett system på plats den 2 februari 2022, när de nya reglerna ska vara införda, blir mobilitetspaketet kraftlöst. Danielsson skulle gärna se att ansvaret låg på en särskild myndighet för vägtransporter.

Näringskedja

Också var sanktioner och påföljder ska slå diskuterades. Tommy Wreeth tog upp att åkerier ofta träffas hårt, men att andra – längre upp i näringskedjan – löper mindre risk:

– Man tänker på uttrycket sila mygg och svälja kameler ibland. Man glömmer bort att en speditör glatt kan betala böter om man bara åker fast en gång på hundra, i värsta fall en gång av tusen, sa han.

– Ansvaret måste läggas på transportköparen, i många fall storföretag. Och först i tredje hand på åkeriet.

Anders Åkesson (C), föste vice ordförande i riksdagens trafikutskott, höll med:

– Det är viktigt att som Transport lyfta hela näringskedjan. Det handlar om beställaransvaret, det måste bli skämmigt för företag att inte sköta sig.

Med i panelen var Johan Danielsson (S), EU-parlamentariker, Tommy Wreeth, Svenska Transportarbetareförbundets ordförande, Thomas Morell (SD), ledamot i riksdagens trafikutskott och Anders Åkesson (C) förste vice ordförande i trafikutskottet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Valkampanj inför EU-valet inledd

EU. LO har dragit igång sin kampanj inför valet till Europaparlamentet med ett digitalt möte i Teams. Kamp mot arbetslivskriminalitet och ökad trygghet för vanligt folk var något som flera talare lyfte.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.