Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Bakom slutsatserna står fysikstudenten Johan Kollberg, som i ett examensarbete vid Lunds universitet granskat vilka fossilfria drivmedel som är mest kostnadseffektiva.

– Lösningen mot en fossiloberoende fordonsflotta består sannolikt av en kombination av biodrivmedel och elektriska drivlinor. Inget enskilt alternativ kan ensamt lösa alla utmaningar, säger Johan Kollberg i en kommentar.

Sverige har antagit hårda krav på minskade klimatutsläpp från transportsektorn. Den stora frågan är vilka drivmedel som ska ersätta fossil olja, kol och gas.

Många debattörer förespråkar el. Kruxet är att framställningen av elbilar – och särskilt batterierna – medför stora utsläpp av koldioxid.

Johan Kollberg har studerat hela livscykeln hos olika fordon, motorer och bränslen. Han kommer fram till att biometanol av vete och biodiesel gjord på skogsråvara, tallolja, ger mest klimatnytta per satsad krona.

Studien utgår från en personbil som rullar 20 000 mil.

Drivs den av en dieselmotorer som i stället för fossilt bränsle tankas med ren biodiesel, HVO, så kostar klimatinsatsen 1 207 kronor per reducerat ton koldioxid. För RME är prislappen något högre, 1 368 kronor.

Bensinbilen då? Här fylls tanken i stället med ”alkoholerna” biometanol eller bioetanol. Nu kostar varje reducerat ton 1 504 kronor (metanol) och 2 037 kronor (etanol). Att bensinbilen halkar efter dieseln beror på högre bränsleförbrukning och högre kostnader för framställningen av drivmedlen.

Elbilen med batteri klarar sig betydligt sämre, enligt livscykelanalysen. Baseras produktion och drift  på en mix av svensk el hamnar kostnaden – per minskat ton koldioxid – på närmare 4 300 kronor. Skulle elen komma från kolkraft blir notan närmare 13 800 kronor.

Johan Kollberg pekar på andra faktorer som spelar in för trafikens klimatpåverkan. En dieselbil som bantas från 1 600 kilo till 1 200 kilo får 16 procent lägre bränsleförbrukning. Samma koncept på en bensinbil ger 13 procents minskning.

Mindre cylindervolym ger också påtagligt positiva effekter.

Elbilens facit kan förbättras på flera sätt. Den gör sig bättre i tätort, än på landväg. Orsaken är att inbromsningarna i tätortstrafiken kan tas tillvara av elmotorn, som förvandlas till generator.

Elbilen drar också dubbel så mycket energi i motorvägsfart som i stadstrafik. Bensin och dieselbilar drar ungefär lika mycket oavsett var de körs.

Det är alltså smart att köra elbil i stan. Där kan batteripacket göras mindre, med mindre klimatpåverkan i produktionsprocessen som följd. På pluskontot finns också nollutsläpp av kväveoxider och partiklar på platser där flest människor bor.

Johan Kollberg menar att det ur miljösynpunkt är en dålig idé att skapa elbilar med så lång räckvidd som möjligt. Ju större batterier desto större utsläpp under tillverkningen.

På motsvarande sätt är det viktigt att få ned storleken på diesel- och bensinbilar, för att minska motorernas förbrukning.

Elektrifierade vägar kan förändra ekvationen för elbilar. Störst koldioxidutsläpp skapar elbilen under själva produktionen. När den väl är klar bör den rulla många mil. På el som producerats klimatsmart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Viruset och socialismen

Davids krönika. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Jag gillar Greta!

Davids krönika. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.