Betala senast 10 augusti – så har du ditt YKB i tid!

Den 10 augusti, det är sista dagen att betala om man som åkerichaufför vill vara helt säker på att få ut YKB-kortet i tid. Påminnelsen kommer från Transportstyrelsen som konstaterar att bara 58 600 av omkring 110 000 förare ordnat fram yrkeskompetensbevis (YKB).

Betala senast 10 augusti – så har du ditt YKB i tid!

Den 10 september i höst måste alla chaufförer som kör tunga lastbilar ha YKB-kort i plånboken. Myndigheter och utbildningsanordnare har länge oroats över att så många förare dröjt med att gå de obligatoriska kurserna.

Ett krux har varit att ingen haft ordentlig överblick. Först när alla de fem delutbildningarna är avklarade ska intygen skickas in till Transportstyrelsen. Därefter kommer ett inbetalningskort.

Många förare har medvetet väntat med att betala in avgiften – för att på det sättet förlänga giltigheten på det utfärdade kortet. (Det är giltigt i fem år, sedan krävs ny fortbildning och nytt YKB-kort.)

Men nu varnar alltså Transportstyrelsen chaufförer för att dröja alltför länge. Risken finns att myndigheterna inte hinner med att trycka upp alla kort i slutspurten.

– Under de senaste fem månaderna har antalet som har genomgått fortbildningen tredubblats. Nu ser vi även att alltfler betalar för tillverkningen av kortet. Det är glädjande. Men det är fortfarande många som inte är klara. Det kommer att vara osäkert in i det sista om lastbilsförarna får sitt yrkeskompetensbevis i tid, säger Ted Montaigne, utredare på Transportstyrelsen.

Montaigne uppmanar nu förare som gått kurserna att betala så fort som möjligt, dock senast den 10 augusti. Han påminner också om att hela utbildningen måste göras om – i fall det gått mer än ett år innan man betalar in kortavgiften.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

ARBETSMILJÖ. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.