Bemanningsjobb granskas

Arbetsmiljön för bemanningsanställda ska hårdgranskas igen. När Arbetsmiljöverket gjorde sin senaste drive krävde myndigheten över 1 000 förbättringar på företagen. I höst ska 400 företag inspekteras.

Det är dubbelt så vanligt att en inhyrd drabbas av arbetsolyckor jämfört med andra anställda. Olyckorna har blivit fler även efter en drive som Arbetsmiljöverket gjorde 2011 till 2013.

Att bemanningsanställda löper större risk att skadas på jobbet har flera orsaker, enligt Heli Aarnipuro, som håller i den nya insatsen vid Arbetsmiljöverket.

– Många av dem är unga och oerfarna, säger hon. De kanske vill göra bra ifrån sig och varken ser eller vill larma om risker. Samtidigt har kundföretagen ofta akuta behov och då prioriterar de inte introduktionen av de inhyrda.

Bemanningsbranschen växer. Förra året hade den runt 67 000 anställda. Nya företag startas och de gamla växer.

– Det är en komplicerad bransch när det gäller ansvaret för arbetsmiljön, säger Heli Aarnipuro.

Grunden är, beskriver hon, att bemanningsföretaget är arbetsgivare och har det övergripande ansvaret. Men när det gäller riskbedömning, arbetsintroduktion och annat som har med själva uppdraget läggs det över på kundföretaget. Det långsiktiga ansvaret efter en olycka finns däremot kvar hos bemanningsföretaget, som ska ta hand om krishantering, rehab, arbetsanpassning.

– I höst granskar vi 100 bemanningsföretag och 300 kundföretag, berättar Heli Aarnipuro. Det är ju ute på arbetsplatserna som olyckor inträffar.

Bland Transports medlemmar finns många uthyrda på lager och terminaler. I statistiken för arbetsolyckor bland bemanningsanställda ligger manliga truckförare och lagerassistenter i topp.

– Där är det vanligt att inhyrda gör de tyngsta jobben, säger hon.

Anställningsformen växer också bland utländska chaufförer som arbetar i Sverige.

– Om företagen är svenska finns de med i urvalet för höstens granskningar, säger Heli Aarnipuro. Det finns också funderingar på ett EU-samarbete över landsgränserna, men det har inte kommit i gång än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.