Ledare

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

När jag skriver det här är det nära på upplopp i julhandeln. Många av oss handlar julklappar till familj och vänner. Jag skulle vilja ta ett ögonblick och reflektera över detta. Med Black Friday, i slutet av november, som startskott drog vi i gång en kampanj som heter Fri frakt till ett högt pris. Tillsammans med Handels och Seko har vi tagit fram en rapport om e-handeln och de villkor som gäller där.

För vår del är budbilstrafiken i fokus i rapporten, men vi organiserar även en hel del terminal- och lagerarbetare som även de berörs av detta fenomen. Vi har haft seminarium och debattartiklar ute. Vi har annonserat både i press och på andra ställen. Rapporten har uppmärksammats en hel del och kampanjen kommer rulla åtminstone julhandeln ut.

QR-kodJag vill uppmana er att ta en minut och reflektera när ni klickar i fraktalternativ till julklappen ni beställer. Behöver du verkligen ha den hem till dörren? Räcker det inte till ditt utlämningsställe? När frakten är gratis är det ofta ett företag utan kollektivavtal och med usla villkor för chaufförerna som transporterar varan åt dig. Jag kan inte nog understryka, välj ett företag med kollektivavtal. Då är sannolikheten störst att du får en schyst transport. Skanna QR-koden här intill så kommer du till vår kampanjsida där du kan läsa mer.

Det känns bra att kunna redovisa ett gott samarbete mellan oss och ett par andra LO-förbund på ett så viktigt område som e-handeln. Plattformsföretagen är vanliga företag och ska bete sig som sådana och sluta försöka framhålla sig som något annat. De ska vara en del av den svenska modellen, och ta samma ansvar som alla andra företag. Det finns ingen gräddfil för företag i Sverige. Med det går jag över till att berätta lite om mina intryck från LO-kongressen som hölls i månadsskiftet.

Denna LO-kongress måste anses märklig och annorlunda, ur flera olika aspekter, inte minst för att det var del två på en redan påbörjad kongress där både valen och LAS-frågan redan var hanterade. Utöver detta måste jag säga att det kändes som en märklig mix, av avslaget och uppgjort på förhand i många frågor. Avslaget utifrån att de viktiga valen och LAS-frågan redan hanterats på en digital kongress samt att många av motionerna skrevs för cirka ett och ett halvt år sedan.

Uppgjort på förhand utifrån att de två största förbunden, Kommunal och IF Metall, verkade oerhört sampratade i många frågor. Ska det vara så här framöver så kan vi övriga tolv förbund delta halva kongressen och påverka de frågor där de stora drakarna inte är överens. Sedan kan vi lika gärna göra annat viktigare arbete för våra förbundsmedlemmar, och drakarna kan skicka ut ett informationsblad om att ”så här blev det, bara att gilla läget”.

Möjligen är jag som örebroare och Tony Rickardson-fan lite gnällig och bitter, men eftersmaken är ju vad den är tyvärr. Jag är dock mycket nöjd med mitt eget förbunds protestaktion mot huvudavtalet vid incheckningen för kongressombuden samt vår delegations tappra arbete på plats.

Med dessa ord vill jag önska er alla ett gott nytt år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Foto: Shutterstock

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Chefer jag minns

Arbetsliv. Vad är en bra chef? Eller snarare, hur är en bra chef? Personer i chefsposition är naturligtvis bara vanliga människor, som dock av någon anledning fått en lite speciell roll i livet.

Berättelsen om Willi Betz

Fiffel & båg. Det har skrivits mycket om tyska Willi Betz, lönedumpningens fader, och hans åkeri i tidiga 2000-talet. Från början var det ett litet tankbilsåkeri som körde vin (!) från Italien till Tyskland. Men när Berlinmuren föll 1989 öppnades portarna för privat ägande i de forna sovjetstaterna.

Att marschera i takt eller inte

Kanon. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Om kriget kommer. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Måste varje glåpord bli ett rättsfall?

Rätt & orätt. Jag har blivit kallad mycket under de många år jag har jobbat som väktare, ordningsvakt och skyddsvakt. ”Fitta”, ”hora”, ”stasivakt”… ja, listan kan göras lång men det har också gjort att jag har … härdats? Blivit avtrubbad? Tål mer än gemene man?

På ny adress

Flytt-tankar. Jag försöker säga hejdå till den gamla lägenheten. Det låter kanske enkelt, men hur lämnar man egentligen platsen där ens liv vecklat ut sig, dag för dag, år efter år?

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

GDPR skyddar inte de anställda

Insändare. Det finns otaliga tekniska system med förmåga att hålla koll på de anställda som övervakar vad de gör eller inte gör under sin arbetstid. I våra branscher använder man sig ofta av kameror, gps och skannrar som registrerar vad de anställda gör.

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Säkerheten ökar, men arbetsmiljön glöms bort

Debatt. Säkerhetsläget i Sverige och världen är oroligt. Cyberattacker sker dagligen, skyddsobjekt fotograferas trots förbud och spionage från utländska makter pågår. Detta skapar fler uppdrag och arbetstillfällen för bevakningsbranschen. Företagen ser ökade intäkter – men risken är att arbetsmiljön glöms bort när nya uppdrag snabbt ska bemannas.

Vevradio och stormkök

Krisberedskap. Det är viktigt att vara förberedd i händelse av kris. Råd som dubbla sim-kort och två olika betalkort är lättare att ta till sig än att stapla frystorkad mat och vatten med hundraårig hållbarhet.

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Hur tänker ni politiker göra arbetslivet säkrare?

Insändare. Om knappt ett år är det allmänna val i Sverige. Bland annat till riksdagen där den lagstiftande makten utövas. Riksdagen utser regering som utövar den verkställande makten. I dessa delar av makten i vår stat ingår att se till så skyddslagstiftning som den samlade arbetsmiljölagstiftningen omsätts i verklighet.