Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Det lägsta inknappade beloppet var fem kronor.

– Något ska staten ha, sa chauffören enligt Svenska Taxiförbundets rapport.

De 112 resorna gjorde av säkerhetsföretaget Gothia Protection Group. Sammanlagt kostade de 23 104 kronor. Men bara 7 374 kronor slogs in i bilarnas taxametrar.

Sedan förra året finns en lag som säger att informationen i taxametern ska överföras till redovisningscentraler en gång per vecka. Uppgifterna är till för att Skatteverket ska kontrollera att rätt skatt betalas. Att inte använda taxametern alls, eller att slå in ett för lågt belopp, är brottsligt.

Men av allt att döma har åkerier och chaufförer anpassat sig.

– Vi från Taxiförbundet har kämpat för att vi ska få lagen om taxametertömning. Det är kassaregistret från vår bransch. Nu har väl Uber-åkarna insett att de inte kan skriva in någonting alls utan att riskera att skönstaxeras av Skatteverket, säger Claudio Skubla på Taxiförbundet.

”Miljonbelopp undanhålls”

I Ubers app går det att se hur många resor chaufförerna genomfört. Taxiförbundet har därefter räknat med att varje resa kostat 100 kronor och att chaufförerna sedan undandragit skatt på ett liknande sätt som i undersökning. I så fall har de 112 förarna undanhållit 36 miljoner kronor från Skatteverket.

Taxiförbundet drar hypotesen ett steg till, och då från att det finns 1500 Uber-bilar i Stockholm, som sammanlagt omsätter en miljard kronor. Om mönstret skulle hålla sig skulle det innebära ett skatteundandragande på nästan 700 miljoner kronor.

– Ibland kan en resa med Uber kosta hälften så mycket som med Taxi Stockholm. De har en ersättningsmodell som tvingar fram skattefusk. Som jag ser det är det organiserad prisdumpning med skattepengar. Uber tillhandahåller ett sätt som får kunden att tro att allt går rätt till genom att ge ut fina kvitton digitalt. Samtidigt som åkarna slår in lägre belopp i taxametern och skattar mindre, säger Skubla.

När Transportarbetaren pratar med Claudio Skubla på Taxiförbundet har han just träffat Skatteverket och Transportstyrelsen för att överlämna information från undersökningen.

– Vi på Taxiförbundet utgår från att polisen, Skatteverket och Transportstyrelsen tar det här på allvar. Och kanske måste ytterst lagstiftarna och regeringen titta på det här. Taxibranschen är en liten bransch. Men när man tillåter den här typen av skatteundandragande att ske, så finns det ingenting som säger att det inte kommer till andra branscher – och vad ska då betala vår välfärd?

Transportarbetareförbundet är sedan tidigare kritiskt till Uber. Företaget är en förhållandevis ny aktör i en växande och i fackets ögon redan överetablerad marknad.

– Jag förutsätter att Taxiförbundets undersökning stämmer, i så fall visar det att Uber likt många andra plattformsföretag gång på gång undviker att ta sitt ansvar för att skatt betalas, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

– Den här typen av företag i plattformsekonomin med sitt oklara arbetsgivarförhållanden gör att hela den svenska modellen sätts ur spel när man som företag frånsäger sig allt ansvar för både skatt och anställda.

Transportarbetaren söker Uber för kommentar. Artikeln uppdateras löpande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. TG:
    28 oktober, 2020

    Föraren kan inte se exakta summa som kunden betalts förrän resan genomförts så att jag inte låta kunden våntar brukar jag skriva ett kvitto på ungefärlig pris och ge kvittot till kunden sen kollar jag skillnden och skriver den på en lapp och i slutet av arbetspass summerar jag alla skillnader och slår den på en gång på taxametern

  2. Jan:
    14 januari, 2019

    Uber har ingen taxameter, iden med det hela

  3. Ajhar:
    8 januari, 2019

    Så ni påstår att alla elektroniska transaktioner är svarta och kontant hantering i vanlig taxi är vita? Att alla åkerier hos Uber inget företags konto med revisor inkopplad? Eller revisor som redovisar fel gång på gång? Uber har egen redovisning till sina partner och intäkter sätts in i åkeri kontot som i sin tur redovisas till skatteverket. Det skulle vara stor kapital skillnad om revisoren går efter taxamätare uppgifter, då stämmer inte bank transaktioner direkt. Marknaden mest seriösa taxi plattformen Uber har fått negativ synpunkter i många fall tidigare, det är nog dags att tänka om alla våldtäkter, stölder, rån mm som sker i vanlig taxi idag. I Uber har man inga tjuvar som åker som tur eftersom alla blir spårad, även föraren där Uber har koll hur många gånger han/hon har bromsat under sin färd. Låter detta oseriöst? Kostnaden för en resa redovisas inte till förare under färd då det kan förekomma justeringar. Hur ska förare göra rätt i det läget, gissa fram ett pris vad kunden kommer att få snart?

Lästips:

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.