Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Det lägsta inknappade beloppet var fem kronor.

– Något ska staten ha, sa chauffören enligt Svenska Taxiförbundets rapport.

De 112 resorna gjorde av säkerhetsföretaget Gothia Protection Group. Sammanlagt kostade de 23 104 kronor. Men bara 7 374 kronor slogs in i bilarnas taxametrar.

Sedan förra året finns en lag som säger att informationen i taxametern ska överföras till redovisningscentraler en gång per vecka. Uppgifterna är till för att Skatteverket ska kontrollera att rätt skatt betalas. Att inte använda taxametern alls, eller att slå in ett för lågt belopp, är brottsligt.

Men av allt att döma har åkerier och chaufförer anpassat sig.

– Vi från Taxiförbundet har kämpat för att vi ska få lagen om taxametertömning. Det är kassaregistret från vår bransch. Nu har väl Uber-åkarna insett att de inte kan skriva in någonting alls utan att riskera att skönstaxeras av Skatteverket, säger Claudio Skubla på Taxiförbundet.

”Miljonbelopp undanhålls”

I Ubers app går det att se hur många resor chaufförerna genomfört. Taxiförbundet har därefter räknat med att varje resa kostat 100 kronor och att chaufförerna sedan undandragit skatt på ett liknande sätt som i undersökning. I så fall har de 112 förarna undanhållit 36 miljoner kronor från Skatteverket.

Taxiförbundet drar hypotesen ett steg till, och då från att det finns 1500 Uber-bilar i Stockholm, som sammanlagt omsätter en miljard kronor. Om mönstret skulle hålla sig skulle det innebära ett skatteundandragande på nästan 700 miljoner kronor.

– Ibland kan en resa med Uber kosta hälften så mycket som med Taxi Stockholm. De har en ersättningsmodell som tvingar fram skattefusk. Som jag ser det är det organiserad prisdumpning med skattepengar. Uber tillhandahåller ett sätt som får kunden att tro att allt går rätt till genom att ge ut fina kvitton digitalt. Samtidigt som åkarna slår in lägre belopp i taxametern och skattar mindre, säger Skubla.

När Transportarbetaren pratar med Claudio Skubla på Taxiförbundet har han just träffat Skatteverket och Transportstyrelsen för att överlämna information från undersökningen.

– Vi på Taxiförbundet utgår från att polisen, Skatteverket och Transportstyrelsen tar det här på allvar. Och kanske måste ytterst lagstiftarna och regeringen titta på det här. Taxibranschen är en liten bransch. Men när man tillåter den här typen av skatteundandragande att ske, så finns det ingenting som säger att det inte kommer till andra branscher – och vad ska då betala vår välfärd?

Transportarbetareförbundet är sedan tidigare kritiskt till Uber. Företaget är en förhållandevis ny aktör i en växande och i fackets ögon redan överetablerad marknad.

– Jag förutsätter att Taxiförbundets undersökning stämmer, i så fall visar det att Uber likt många andra plattformsföretag gång på gång undviker att ta sitt ansvar för att skatt betalas, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

– Den här typen av företag i plattformsekonomin med sitt oklara arbetsgivarförhållanden gör att hela den svenska modellen sätts ur spel när man som företag frånsäger sig allt ansvar för både skatt och anställda.

Transportarbetaren söker Uber för kommentar. Artikeln uppdateras löpande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. TG:
    28 oktober, 2020

    Föraren kan inte se exakta summa som kunden betalts förrän resan genomförts så att jag inte låta kunden våntar brukar jag skriva ett kvitto på ungefärlig pris och ge kvittot till kunden sen kollar jag skillnden och skriver den på en lapp och i slutet av arbetspass summerar jag alla skillnader och slår den på en gång på taxametern

  2. Jan:
    14 januari, 2019

    Uber har ingen taxameter, iden med det hela

  3. Ajhar:
    8 januari, 2019

    Så ni påstår att alla elektroniska transaktioner är svarta och kontant hantering i vanlig taxi är vita? Att alla åkerier hos Uber inget företags konto med revisor inkopplad? Eller revisor som redovisar fel gång på gång? Uber har egen redovisning till sina partner och intäkter sätts in i åkeri kontot som i sin tur redovisas till skatteverket. Det skulle vara stor kapital skillnad om revisoren går efter taxamätare uppgifter, då stämmer inte bank transaktioner direkt. Marknaden mest seriösa taxi plattformen Uber har fått negativ synpunkter i många fall tidigare, det är nog dags att tänka om alla våldtäkter, stölder, rån mm som sker i vanlig taxi idag. I Uber har man inga tjuvar som åker som tur eftersom alla blir spårad, även föraren där Uber har koll hur många gånger han/hon har bromsat under sin färd. Låter detta oseriöst? Kostnaden för en resa redovisas inte till förare under färd då det kan förekomma justeringar. Hur ska förare göra rätt i det läget, gissa fram ett pris vad kunden kommer att få snart?

Lästips:

Caroline Wald, Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt

”Skatteverket kan inte kontrollera bort allt fusk”

Åkeri. Att pengar skickas utomlands för att omvandlas till svarta löner är inte ovanligt. Caroline Wald är samordnare för den särskilda insatsen mot åkerier hos Skatteverket.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.