Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Det lägsta inknappade beloppet var fem kronor.

– Något ska staten ha, sa chauffören enligt Svenska Taxiförbundets rapport.

De 112 resorna gjorde av säkerhetsföretaget Gothia Protection Group. Sammanlagt kostade de 23 104 kronor. Men bara 7 374 kronor slogs in i bilarnas taxametrar.

Sedan förra året finns en lag som säger att informationen i taxametern ska överföras till redovisningscentraler en gång per vecka. Uppgifterna är till för att Skatteverket ska kontrollera att rätt skatt betalas. Att inte använda taxametern alls, eller att slå in ett för lågt belopp, är brottsligt.

Men av allt att döma har åkerier och chaufförer anpassat sig.

– Vi från Taxiförbundet har kämpat för att vi ska få lagen om taxametertömning. Det är kassaregistret från vår bransch. Nu har väl Uber-åkarna insett att de inte kan skriva in någonting alls utan att riskera att skönstaxeras av Skatteverket, säger Claudio Skubla på Taxiförbundet.

”Miljonbelopp undanhålls”

I Ubers app går det att se hur många resor chaufförerna genomfört. Taxiförbundet har därefter räknat med att varje resa kostat 100 kronor och att chaufförerna sedan undandragit skatt på ett liknande sätt som i undersökning. I så fall har de 112 förarna undanhållit 36 miljoner kronor från Skatteverket.

Taxiförbundet drar hypotesen ett steg till, och då från att det finns 1500 Uber-bilar i Stockholm, som sammanlagt omsätter en miljard kronor. Om mönstret skulle hålla sig skulle det innebära ett skatteundandragande på nästan 700 miljoner kronor.

– Ibland kan en resa med Uber kosta hälften så mycket som med Taxi Stockholm. De har en ersättningsmodell som tvingar fram skattefusk. Som jag ser det är det organiserad prisdumpning med skattepengar. Uber tillhandahåller ett sätt som får kunden att tro att allt går rätt till genom att ge ut fina kvitton digitalt. Samtidigt som åkarna slår in lägre belopp i taxametern och skattar mindre, säger Skubla.

När Transportarbetaren pratar med Claudio Skubla på Taxiförbundet har han just träffat Skatteverket och Transportstyrelsen för att överlämna information från undersökningen.

– Vi på Taxiförbundet utgår från att polisen, Skatteverket och Transportstyrelsen tar det här på allvar. Och kanske måste ytterst lagstiftarna och regeringen titta på det här. Taxibranschen är en liten bransch. Men när man tillåter den här typen av skatteundandragande att ske, så finns det ingenting som säger att det inte kommer till andra branscher – och vad ska då betala vår välfärd?

Transportarbetareförbundet är sedan tidigare kritiskt till Uber. Företaget är en förhållandevis ny aktör i en växande och i fackets ögon redan överetablerad marknad.

– Jag förutsätter att Taxiförbundets undersökning stämmer, i så fall visar det att Uber likt många andra plattformsföretag gång på gång undviker att ta sitt ansvar för att skatt betalas, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

– Den här typen av företag i plattformsekonomin med sitt oklara arbetsgivarförhållanden gör att hela den svenska modellen sätts ur spel när man som företag frånsäger sig allt ansvar för både skatt och anställda.

Transportarbetaren söker Uber för kommentar. Artikeln uppdateras löpande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. TG:
    28 oktober, 2020

    Föraren kan inte se exakta summa som kunden betalts förrän resan genomförts så att jag inte låta kunden våntar brukar jag skriva ett kvitto på ungefärlig pris och ge kvittot till kunden sen kollar jag skillnden och skriver den på en lapp och i slutet av arbetspass summerar jag alla skillnader och slår den på en gång på taxametern

  2. Jan:
    14 januari, 2019

    Uber har ingen taxameter, iden med det hela

  3. Ajhar:
    8 januari, 2019

    Så ni påstår att alla elektroniska transaktioner är svarta och kontant hantering i vanlig taxi är vita? Att alla åkerier hos Uber inget företags konto med revisor inkopplad? Eller revisor som redovisar fel gång på gång? Uber har egen redovisning till sina partner och intäkter sätts in i åkeri kontot som i sin tur redovisas till skatteverket. Det skulle vara stor kapital skillnad om revisoren går efter taxamätare uppgifter, då stämmer inte bank transaktioner direkt. Marknaden mest seriösa taxi plattformen Uber har fått negativ synpunkter i många fall tidigare, det är nog dags att tänka om alla våldtäkter, stölder, rån mm som sker i vanlig taxi idag. I Uber har man inga tjuvar som åker som tur eftersom alla blir spårad, även föraren där Uber har koll hur många gånger han/hon har bromsat under sin färd. Låter detta oseriöst? Kostnaden för en resa redovisas inte till förare under färd då det kan förekomma justeringar. Hur ska förare göra rätt i det läget, gissa fram ett pris vad kunden kommer att få snart?

Lästips:

Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Höstbudgeten
Magdalena Andersson med budget för 2022

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

På träff med Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.