Skäggig man slukar eld i gångtunnel
Close
Henrik Tynnhammar visar lågorna i en gångtunnel eftersom vi träffas på dagtid.
Close
Månadens medlem

”Att sluka eld är inte så svårt”

Eld & lågor. Henrik Tynnhammar är skyddsvakt på dagen. På kvällen är han gycklare och eldslukare.

Henrik Tynnhammar jobbar som skyddsvakt på Avarn Securuty. Men jobbet vill han inte prata om, så är det med alla skyddsvakter. Han pratar däremot gärna om sin bisyssla som eldslukare och gycklare.

Skäggig man blöter sitt skägg med händerna
Eldslukande skyddsvakten Henrik Tynnhammar blöter skägget, så att det inte ska brinna upp. Foto: John Antonsson

Allt började när han var sju år och fick en trollerilåda.

– Till skillnad från alla andra barn såg jag potentialen. Den gjorde att jag kunde få alla att titta på mig.

Så han tränade och tränade.

Han lärde sig hemligheterna och det blev väldigt mycket pysslande och byggande av egna saker. I femtonårsåldern lärde han sig att jonglera och då hade han redan gått med i en teaterförening.

Eldslukare blev han då Kalmarunionen firade 600 år 1997. Det uppmärksammades av Kalmar slott. Och Henrik fick vara med som gycklare och spruta eld, några andra eldslukare tog honom under vingarna och lärde upp honom

Men showandet är inte hans jobb. Bara en hobby.

– Skulle man satsa på det här krävs det kanske tre jobb i veckan och då måste jag lägga mycket tid på att sälja in mig. Så jag har landat i att det är min hobby och trivs med att ha det så.

Skäggig man i gångtunnel hanterar brinnande fackla.
Skyddsvakten Henrik Tynnhammar har en eldfängd hobby. Foto: John Antonsson

Vi träffas i början av juni. Den senaste showen var vid Mullhyttans valborgsfirande. Då var det Henrik, hans fru och två barn som hade en liten show som avslutades med att de tände brasan.

Barnen får vara en del av föreställningen, men elden får de inte röra.

– Vi har sagt att det är 18-årsgräns för att lära sig. Både jag och frun har legat på sjukhus med risk för kronisk lunginflammation. Sväljer man vätskorna och andas in ångorna finns stora risker. Så det är uppenbarligen livsfarligt.

Skäggig man i gångtunnel hanterar brinnande fackla
”Allt handlar om fysik”, säger Henrik Tynnhammar och rör på handen så att lågan blir större. Foto: John Antonsson

Precis som i magi har eldslukningen en massa hemligheter. I en låda har Henrik vätskor i omärkta flaskor och andra prylar. Henrik börjar med att blöta skägget innan han tänder facklan.

– Att sluka eld är inte så svårt. Först får du sitta hemma och lista ut fysiken, men det svåra är att göra det inför publik. Det är som en teaterpjäs och du behöver göra det på ett sätt som är snyggt. Det är ett hantverk.

Enkel fysik, så beskriver Henrik eldslukning.

– Det krävs tre saker för att något ska brinna, syre, något brännbart och värme. Om du tar bort något så slocknar elden. Om jag ska släcka elden i munnen finns det en sak jag kan ta bort från ekvationen. Då gäller det att ta bort syret och att inte bränna tungan. Och då har man saliv, och så måste jag se till att inte andas in röken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Avarn security kan polisanmälas för parkeringsfusk

Bevakning. Avarn security har dubbelfakturerat och tidrapporterat fel om parkeringsövervakningen i delar av Stockholms stad. Nu kräver trafikkontoret tillbaka pengarna och utfärdar viten för parkeringsbevakning som inte har utförts.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.