Återvinningspråm på Göta älv.
Close
Återvinningspråmen på Göta älv lägger till vid fem olika kajer i Göteborg.
Close

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

– Var ska jag lägga det här? frågar en kvinna som håller upp en lampa och Kent Ryberg, som arbetar på den flytande återvinningscentralen (ÅVC), visar vart den ska.

Pråmen invigdes den 21 september. Den lägger till vid fem olika kajer, och under tre timmar kan boende i området komma förbi med diverse avfall och återvinningsmaterial. Pråmen är en del av Dencity 3 som är Lindholmen science parks projekt för att arbeta fram ”hållbara transporter i täta stadsdelar”. Miljöföretaget Renova ansvarar för bemanningen på pråmen.

– Projektet har fungerat bäst på Hisingesidan, där har det varit enklast för de boende i området att ta sig till pråmen, säger David Dalek, affärsutvecklare på Renova.

Positiv

Christina Reithe, som kommer ned med en gammal kaffemaskin, hoppas att projektet kommer att fortsätta.

– Det är strålande för oss som inte har bil, säger hon.

Pråmen är 25 meter lång och tio meter bred. Ombord finns fyra containrar där man kan slänga det mesta, men inte allt. Bland annat vitvaror och trädgårdsavfall hänvisas till de markfasta anläggningarna.

– Det är en ÅVC med små bokstäver som kommer på besök. En halv ÅVC, säger Kim Jörgensen, huvudskyddsombud på Renova.

Kim Jörgensen är kritisk till var pråmen stannar och tycker att man lika gärna kan köra ut med en mobil återvinningscentral.

– Pråmen ska vara till för alla, men rör sig mest i de delar av stan där snittinkomsterna och boendekostnaderna är högre, säger han.

Han tycker dock att de som ligger bakom projektet har varit lyhörda och haft god beredskap när det gäller arbetsmiljö och säkerhet.

Kent Ryberg
Kent Ryberg hjälper en besökare att sortera ut dammsugarens olika delar. Foto: Vendela Engström

Två bemannar

Pråmen bemannas av två personer. Kent Ryberg och Bjarne Ljungberg som jobbar ombord den här dagen är båda pensionerade, men arbetar extra då och då. Kent Ryberg har varit miljöarbetare i 35 år och kom in branschen via sin pappa.

Under åren har han varit med om att folk lämnat in en hel del märkliga saker på Göteborgs återvinningsstationer.

– Ett dött rådjur, levande katter och en handgranat toppar nog listan, säger han.

Både Kent Ryberg och Bjarne Ljungberg berättar att det än så länge inte varit så högt tryck på pråmen de dagar de jobbat.

– Jag tror ändå att projektet kommer att fortsätta. De som kommer förbi är väldigt nöjda, säger Kent Ryberg.

David Dalek på Renova tycker det är bra om älven återtas som transportled.

– Projektet kommer att utvärderas, men vi kommer åtminstone köra en omgång till i vår. Då skulle jag gärna se ett stopp vid Klippan om det är möjligt, säger han.

Hur mycket av det som lämnas in på en ÅVC återvinns eller återbrukas?

– Jag har ingen exakt siffra på det, men skulle tro att det är runt 30-40 procent. Majoriteten av det som lämnas in är brännbart avfall och av det blir det el och fjärrvärme, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Utdelning på natten stoppad efter överfall

Tidningsbud. Flera personer attackerade och misshandlade ett bud på utdelningsrunda i Angered i nordöstra Göteborg. Efter överfallet har distributionsbolaget VTD stoppat utdelningen nattetid resten av månaden.

Hallå där!

Christer Thynell

... som för fjärde året i rad uppmuntrar alla yrkesförare att skänka en krona per körd mil under september till Barncancerfonden.

Tidningsbud i dramatisk science fictionserie

Tidningsbud. Hallå tidningsbud! Gillar du science fiction och dramatik och behöver koppla av en stund efter avslutad runda? Nu finns en ny serie som utspelar sig i skruvad tidningsbudsmiljö att streama hem till soffan.

Kongress 2022 / VU-kandidaternas egna inlägg
Transports kongress 2017

De vill leda Transport

VU-kandidater (uppdaterad). Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen i augusti.

Petri Perälä

Tillsammans gör vi Transport starkt

Petri Perälä. Jag kandiderar till förbundssekreterare för att jag är övertygad om att Transport kan bli ett starkare förbund. Sedan 2007 har vi tappat ca 20 000 medlemmar och under senaste kongressperioden cirka 4 000. Så här kan det inte fortsätta.

Jörgen Öhman

Transport kan bli ett självspelande piano

Jörgen Öhman. Förbundskassör, är det en börshaj à la Wall Street, en föreningskassör med extra stor kassa, en personalchef, något annat eller kanske lite av varje? Jag vill påstå att rollen som förbundskassör sannolikt varierar med individen, och varje kassör sätter sin egen prägel och metodik på utförandet av uppdraget.

Peter Lövkvist

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Peter Lövkvist. Det finns ett antal verkligen viktiga frågor som förbundet behöver ta tag i. Vi behöver öka medlemsantalet och det är det absolut viktigaste. Vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Allt detta hänger ihop för att vi ska kunna stå upp för och förhandla fram nya bra kollektivavtal.

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Varnar för förlorade försäkringspengar

Truckolyckor. – Jag får ofta hålla på och slåss, det är alltid trafikförsäkringen som gäller om du blir påkörd av en truck, säger Johan Nyman, regionalt skyddsombud i Transports Göteborgsavdelning. Han anser att det råder stor okunskap om vilken försäkring som gäller.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.