Asfaltförare kör extremlånga pass

Det är bråttom att laga Sveriges dåliga vägar under sommarhalvåret. Något förarna får erfara. Asfaltschaufförerna är undantagna kör- och vilotidsreglerna och många arbetar långt mer än heltid varje dag. En stor säkerhetsrisk – menar föraren Håkan. – Det är synd om det ska behöva hända en olycka innan något ändras.

Kör- och vilotidsreglerna gäller normalt sett alla yrkeschaufförer. Men de som sysslar med vägunderhåll kan bli undantagna föreskrifterna. Det gäller bland annat chaufförer som kör asfalt till ett vägarbete.

– Det är helt okej att det finns undantag för sandning och plogning, sånt som gäller under några dagar. Men de här undantagen gäller från maj till november, säger föraren Håkan.

Han bor i Mellansverige och har kört asfalt till vägunderhåll i ett par decennier. Sedan en tid tillbaka har han valt att byta jobb, eftersom han tycker att det är för farligt.

– Först kör man asfalt hela dagen. Sedan är det flytt av baracker, vattentankar och så vidare i stort sett varje kväll. Ibland ska man flytta tio mil till ett nytt ställe, och det gör man efter att det vanliga arbetspasset är slut. Det hände ofta att vi körde över 20 timmar, och hur trafiksäker är man då?

Håkan berättar dessutom att det kunde vara på det här sättet många pass i rad.

– Jag kan förstå att de som är unga och inte har någon familj vill köra så mycket det går för att tjäna pengar, men snart händer en olycka.

Det är dessutom helt lagligt att köra på det här sättet.

När kör- och vilotidsreglerna inte gäller är det vägarbetstidslagen och arbetstidslagen som tar vid. I EU-direktivet om vägarbetstid finns en särskild paragraf för nattarbete. För den som jobbar någon gång mellan klockan ett på natten och klockan fem på morgonen får arbetstiden inte vara längre än tio timmar under den perioden. Men om man slutar innan klockan ett gäller inte regeln.

– Så i princip skulle man kunna börja klockan fem på morgonen och köra till ett på natten. Med undantaget att man måste ta raster, säger Arne Classon, utredare för kör- och vilotider och färdskrivare på Transportstyrelsen.

Enligt vägarbetstidslagen får man aldrig jobba längre än sex timmar utan rast. Dessutom finns ytterligare en begränsning, veckoarbetstiden, som inte får överskrida 60 timmar per vecka.

Men allt det här är svårt att kontrollera eftersom det inte finns något juridiskt krav på förarkort vid körningar som är undantagna
kör- och vilotidsreglerna.

– Man behöver inte använda färdskrivaren alls under undantag. Men vi rekommenderar att man sätter i kortet ändå. Då får man ju tiden registrerad. Det betraktas dock inte som körtid utan som ”annat arbete”, säger Arne Classon.

Transportstyrelsen har huvudansvaret för tillsyn och kontroller av vägarbetstiden. Men det sker genom kontroller på företagen, aldrig ute längs vägarna.

Ute på vägarna är det polisen som ser till att kör- och vilotidsreglerna följs. Men eftersom det inte finns något färdskrivarkrav får polisen ofta lita på förarens ord. Tröttheten får föraren själv ansvara för.

Enligt en paragraf i Trafikförordningens tredje kapitel får ”fordon inte köras av den som på grund av uttröttning inte kan föra fordonet på ett betryggandet sätt”.

– Men det är ingen som erkänner att en olycka beror på trötthet, eftersom man då blir skyldig till vårdslöshet i trafik, menar föraren Håkan.

Håkan önskar därför att ansvaret skärptes från högre håll.

Utan det juridiska kravet är det möjligt för åkare som vill få mycket jobb utfört att ställa krav på sin personal att inte använda färdskrivaren.

– Som det är nu kan åkaren säga att han har haft flera personer inne och jobbat. Om Transportstyrelsen vill se lönespecifikationer kan han bara plocka fram lönespecar för någon som kör hjullastare eller så. Åkaren vågar inte säga något till beställaren heller för då får han plocka hem bilen, menar Håkan.

Från fackligt håll har frågan om asfaltschaufförerna varit en ickefråga eftersom anläggningsarbetarna tillhör Seko och går under deras avtal.

– I och med att man vill köra asfaltsläggningar väldigt långa dagar har vi satt stopp för det och kör skiftgång många gånger. Vi accepterar max 13-timmarspass. Men hur chaufförerna gör, som ligger under Transport, det vet inte jag. Jag är rädd för att de kör båda skiften, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman för entreprenadområde väg och ban på Seko.

Det innebär att de Transportare som kör för blandåkerier och gör den här typen av undantagskörningar i princip hamnar mellan stolarna.

– Vi behöver titta på de här frågorna i framtiden, men jag vet inte om vi kommer åt dem, säger Martin Miljeteig, arbetsmiljöansvarig på Transport.

Han fortsätter:

– Ur ett samhällsperspektiv och ett arbetsmiljöperspektiv kan man fråga sig hur trafiksäkert det är att köra varm asfalt och tunga fordon till och från vägunderhållsplatserna i mer än 20 timmar. Där finns ett flertal riskfaktorer med utifrån kommande trafik och annan personal på platsen.

 

Fotnot. Håkan heter egentligen något annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan:
    17 mars, 2025

    Vad gäller angående ADR?

  2. Lilian Ferm:
    4 maj, 2023

    Sverige i ett nötskal. "Långbänkar" drages för att sen ändå utsätta, anställda individers liv för stor fara.

    Varm asfalt på sveriges vägar med tunga transporter under tidspress, 20 timmar på raken.
    Kontenta:
    Kommersen alltid företräde för era liv! Ni som individer är för lama med krav för förändring.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.