Arbetsmiljöproblem X 4

Fyra anmälningar till Arbetsmiljöverket mot ett och samma åkeri. Regionala skyddsombudet Daniel Wallfors har dragit tillbaka två av dem sedan företaget tagit tag i problemen.

– Jag vet egentligen inte om åkeriet sticker ut, säger Daniel Wallfors på Transports avdelning 25. Men vi har många medlemmar där som hör av sig och lyfter problemen med oss.

Han talar om Rossing åkeri & logistik, som har huvudkontoret i Halmstad. I början av sommaren vände sig Daniel Wallfors till Arbetsmiljöverket (AV) efter att inte ha fått gehör när det gäller flera olika problem med arbetsmiljön hos företaget. Han gjorde fyra anmälningar:

  • Godstransporterna till en Nettobutik krävde att chaufförerna manuellt hanterade pallar på upp till 1 000 kilo. Risk för belastningsskador, enligt skyddsombudet som krävde riskbedömning samt att företagshälsovård eller annan sakkunnig skulle kopplas in.

Resultat: Rossing har tagit in företagshälsovården och AV har släppt ärendet.

  • Godsleveranserna till en butik i Malmö förutsatte att chaufförerna med sina 24 meter långa ekipage backade uppåt 40 meter bland gående och cyklister. De måste kunna göra sitt jobb utan att riskera andra människors liv, skrev skyddsombudet i sin anmälan.

Resultat: Smidigare fordon är på gång som gör att chaufförerna inte behöver backa.

  • Vid leveranser till en godisbutik i Falkenberg hanterar chaufförerna pallar som kan väga upp till 800 kilo manuellt. De lyfts med en pallyftare och dras sedan för hand över kullersten. Risk för problem med rygg, axlar, handleder samt olyckor, konstaterar skyddsombudet.

Resultat: AV förbereder en skrivelse till åkeriet. Om inget händer kan det sedan bli ett föreläggande, som ofta är kopplat till ett krav på pengar om problemet kvarstår efter ett visst datum.

  • De anställdas skyddsskor var inte tillräckligt bra för alla. Många jobbade i egna. Kravet från skyddsombudet är att arbetsgivaren ska erbjuda skor som skyddar och att var och en ska kunna hitta ett par som passar.

Resultat: En skrivelse, som sedan kan följas av ett föreläggande med viteskrav, är på gång även i detta fall.

– För mig känns de båda sista ärendena också påbörjade, säger Jacob Rossing, ekonomichef på företaget. Vi har skaffat en ny skoleverantör för det var problem med den förra.

– Det andra ärendet är svårare eftersom så många är inblandade, både mottagaren av godset och företaget som vi hämtar det ifrån. Men vi jobbat med den frågan också.

Jacob Rossings hållning är att arbetsmiljön är viktig – och att det regionala skyddsombudet har en viktig roll när ingen vill vara skyddsombud på företaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.