”Arbetslösa skriver på slavkontrakt”

Arbetslösa går färdtjänstutbildning utan lön – och måste betala tillbaka avgiften om de inte jobbar vidare på företaget. – De jobbar med slavkontrakt, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport, om hur Keolis förbereder övertagandet av färdtjänsten i Värmland.

Keolis vann upphandlingen och ska ta över färdtjänsten i länet den 1 juli. För detta krävs 150 taxichaufförer, och företaget och facket är sedan tidigare oense om lönen för dem.

– Företaget har kollektivavtal, men plockar och ger ur avtalet så att lönen hamnar under taxiföraravtalets lägsta nivå.

Den frågan har Keolis områdeschef Kenth Thunberg svarat på tidigare i Transportarbetaren. Han hänvisade till att företaget betalar timlön till chaufförerna, något som inte finns med i kollektivavtalet.

– När jag får se det första anställningskontraktet – och lönen inte är rätt – kommer jag att begära förhandling, säger Örjan Jakobsson.

I dag reagerar han kraftigt på den utbildning som Keolis har dragit i gång för arbetslösa. Kursen ska ge dem taxilegitimation och Keolis betalar avgiften på 14 000 kronor. P4 Värmland har intervjuat kursdeltagare som muntligt har blivit lovade heltidsjobb, men berättar att detta inte framgår av kontraktet.

I stället har kursdeltagarna förbundit sig att betala tillbaka kursavgiften om de slutar inom sex månader. De får inte lön under utbildningen.

– Om de är anställda och inte får lön är det kollektivavtalsbrott, säger Transports Örjan Jakobsson. Och tänk den som får erbjudande om ett annat jobb med bättre betalt – ska han eller hon inte kunna ta det utan att betala 14 000 kronor till Keolis?

– Vi betalar taxilegget men de får inget betalt under utbildningen, bekräftar Keolis Kenth Thunberg till P4 Värmland.

– Vi har inte skrivit något anställningskontrakt med de runt 50 arbetslösa som ska gå kursen. Men alla är garanterade jobb om de klarar taxilegget. De blir provanställda från 1 juli i sex månader, sedan fast.

Om de inte klarar legget då?

– Då kommer vi ta en annan diskussion. Det kan jag inte svara på än. Förutsättningen är att alla klarar sig, säger han i radioinslaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.