Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren
Close
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson.
Close
Möte med makten

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

När regeringsmakten skulle säkras, efter att Magdalena Andersson tagit över som Socialdemokraternas partiledare och ville bli statsminister, valde Vänsterpartiet att ställa sig på tvären och krävde ett tillskott till Sveriges fattigaste pensionärer.

Förhandlingarna landade i det så kallade Nooshi-tillägget. Döpt efter V:s partiledare Nooshi Dagostar. Det rörde sig om ett skattefritt pensionstillägg på 1 000 kronor i månaden.

Sedan skulle Centerpartiet med på båten och de klev på i grevens tid. Nu rör det sig om 1 000 kronor i höjd garantipension före skatt.

– I förhandlingar får man ge och ta, säger Ida Gabrielsson.

Stoppades

Förslaget kom så sent att det stoppades på formella grunder. Men en vecka senare, den 22 juni, röstade riksdagen till slut ja till den rödgröna kompromissen.

Ida Gabrielsson konstaterar att det är lite speciellt att vara en del av ett regeringsunderlag då Centerpartiet inte vill förhandla med Vänsterpartiet.

– Det är lite svårt att förhandla när man leker viskleken.

Vi träffar Ida Gabrielsson i hennes arbetsrum i riksdagens lokaler på Storkyrkobrinken i Gamla stan. På skrivbordet ligger några högar post.

– Egentligen är det lite synd att jag ska ha så fint rum. Jag är nästan aldrig här.

Hon är oftast två plan ner hos Nooshi Dagostar, vars rum råkar ligga alldeles under Centerpartiets partiledare Annie Lööfs arbetsrum.

Vill höja efter valet

”I grunden har vi ett pensionssystem som missgynnar LO-kollektivet”, säger Vänsterpartiets Ida Gabrielsson. Foto: Ylva Sundgren
”I grunden har vi ett pensionssystem som missgynnar LO-kollektivet”, säger Vänsterpartiets Ida Gabrielsson. Foto: Ylva Sundgren

Ida Gabrielsson och Vänsterpartiet är inte färdiga med pensionerna. Efter nästa val vill de höja inkomstpensionen med 2 000 kronor i månaden.

– Vi kan använda den allmänna löneavgiften som egentligen är löntagarnas pengar och föra in pengar i pensionssystemet. Nu använder alla borgerliga partier den för skattebidragen man ger till företag när man halverar arbetsgivaravgiften för unga, som redan jobbar på McDonalds. Under mandatperioden har det kostat 90 miljarder kronor.

I debatten om garantipensionen hörs ofta argument om respektavstånd mellan den lägsta nivån i grundpension och inkomstpensionen som är baserad på intjänad lön.

– Om vårt förslag går igenom kanske det blir en miljon pensionärer som får garantipension. Det visar egentligen bara hur låg inkomstpensionen är. Det är väldigt få som lever på garantipension som inte har jobbat alls. 7 av 10 kommunalare och många andra som haft låglönejobb får garantipension. Många är kvinnor som har slitit på jobbet och tagit stort ansvar i hemmet.

Grundplatta

– Vissa försöker sälja in att du har det bra för att någon annan har det sämre. Det gör inte vi. Vi ser en höjning av grundpensionen som en grundplatta för att höja inkomstpensionen senare. I grunden har vi ett pensionssystem som missgynnar LO-kollektivet.

Vilka är Vänsterpartiet till för?

– Vi är en del av arbetarrörelsen. Våra förslag och vår politik går ut på att stärka löntagarna på olika sätt. Det är vår grunduppgift. Därför kämpar vi för höjd grundpension, stärkt sjukförsäkring och inga vinster i välfärden.

Många väljare håller med er där. Men ni lyckas inte få särskilt många arbetare att rösta på er. Vad ska ni göra för att vinna deras förtroende?

– Jag har inte heller kommit genom livet på en räkmacka och jag tycker att det är viktigt att ha olika människors erfarenhet i politiken. Debatten har handlat för mycket om signalpolitik. Jimmie Åkesson (SD:s partiledare) säger något och så ska vi reagera. Vi vill ha debatt om sånt som politiken har ansvar att fixa. Vi vill att ekonomiska frågor sätter dagordningen för den här valrörelsen. Där har alla partier som står för reformer och förbättringar en bättre chans.

Ida Gabrielsson berättar om ett partimöte hon var med på. En medlem pratade om sin pappa som kör lastbil. Pappan kände sig nästan bespottad i det politiska samtalet. Som att klimatdebatten pekat ut chaufförer som bovarna.

– Pratar man så att folk känner sig så, och inte har ett politiskt projekt som inkluderar alla, då blir kanske vänstern inte ett alternativ.

Intern kritik

Vänsterpartiets partiledning fick utstå intern kritik efter att ha gjort gemensam sak med Moderaterna för att tillfälligt sänka drivmedelsskatterna och att ta bort reduktionsplikten i diesel.

– Människor och småföretag ska inte prischockas till en klimatomställning. Vid en prischock har höginkomsttagarna fortfarande råd att köra. De kan köra oavsett om det kostar 1 000 eller 3 000 kronor mer. Men min mamma som bor i Åmåt i Ockelbo. Hon har sjukersättning på halvtid och kör tio mil om dagen för sitt halvtidsjobb. Vi kan inte säga till henne att ställa om. Det går ingen buss och det finns inga alternativ. Då måste vi politiker se till att alternativ finns.

– Vi politiker kan inte strunta i att ta fram alternativ och sedan peka på folk och säga att de är klimatförnekare. Man har den verklighet man har.

Ida Gabrielsson anser att punktskatter kan vara bra ibland. Men att det mest är en marknadslösning som ställer till det för låginkomsttagare, i stället vill hon och hennes parti satsa 700 miljarder kronor på klimatomställningen.

– Vi vill också skapa jobb i privata sektorn och investeringar kommer att bidra till det.

”Ingen sammanhållning”

En av intervjuns sista frågor handlar om vad Vänsterpartiets projekt blir efter valet. Om de blir en del av regeringen. En sak som kommer upp är löntagares rättigheter.

– Tyvärr har många fack gått med på LAS-uppgörelsen. Det verkar inte finnas någon sammanhållning i löntagarkollektivet längre. Vi som parti kunde inte försöka fälla regeringen när nästan alla fack var överens om nya LAS. Och fick inte heller krav om det från något fack att göra det, som vi fick från Hyresgästföreningen om marknadshyror.

– Vi kan däremot försöka göra annat runt arbetsrätten som inte omfattas av LAS. Om vi får krav på oss från fackförbunden kan vi säkert göra fler saker framåt för anställningsskyddet också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.