Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren
Close
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson.
Close
Möte med makten

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

När regeringsmakten skulle säkras, efter att Magdalena Andersson tagit över som Socialdemokraternas partiledare och ville bli statsminister, valde Vänsterpartiet att ställa sig på tvären och krävde ett tillskott till Sveriges fattigaste pensionärer.

Förhandlingarna landade i det så kallade Nooshi-tillägget. Döpt efter V:s partiledare Nooshi Dagostar. Det rörde sig om ett skattefritt pensionstillägg på 1 000 kronor i månaden.

Sedan skulle Centerpartiet med på båten och de klev på i grevens tid. Nu rör det sig om 1 000 kronor i höjd garantipension före skatt.

– I förhandlingar får man ge och ta, säger Ida Gabrielsson.

Stoppades

Förslaget kom så sent att det stoppades på formella grunder. Men en vecka senare, den 22 juni, röstade riksdagen till slut ja till den rödgröna kompromissen.

Ida Gabrielsson konstaterar att det är lite speciellt att vara en del av ett regeringsunderlag då Centerpartiet inte vill förhandla med Vänsterpartiet.

– Det är lite svårt att förhandla när man leker viskleken.

Vi träffar Ida Gabrielsson i hennes arbetsrum i riksdagens lokaler på Storkyrkobrinken i Gamla stan. På skrivbordet ligger några högar post.

– Egentligen är det lite synd att jag ska ha så fint rum. Jag är nästan aldrig här.

Hon är oftast två plan ner hos Nooshi Dagostar, vars rum råkar ligga alldeles under Centerpartiets partiledare Annie Lööfs arbetsrum.

Vill höja efter valet

”I grunden har vi ett pensionssystem som missgynnar LO-kollektivet”, säger Vänsterpartiets Ida Gabrielsson. Foto: Ylva Sundgren
”I grunden har vi ett pensionssystem som missgynnar LO-kollektivet”, säger Vänsterpartiets Ida Gabrielsson. Foto: Ylva Sundgren

Ida Gabrielsson och Vänsterpartiet är inte färdiga med pensionerna. Efter nästa val vill de höja inkomstpensionen med 2 000 kronor i månaden.

– Vi kan använda den allmänna löneavgiften som egentligen är löntagarnas pengar och föra in pengar i pensionssystemet. Nu använder alla borgerliga partier den för skattebidragen man ger till företag när man halverar arbetsgivaravgiften för unga, som redan jobbar på McDonalds. Under mandatperioden har det kostat 90 miljarder kronor.

I debatten om garantipensionen hörs ofta argument om respektavstånd mellan den lägsta nivån i grundpension och inkomstpensionen som är baserad på intjänad lön.

– Om vårt förslag går igenom kanske det blir en miljon pensionärer som får garantipension. Det visar egentligen bara hur låg inkomstpensionen är. Det är väldigt få som lever på garantipension som inte har jobbat alls. 7 av 10 kommunalare och många andra som haft låglönejobb får garantipension. Många är kvinnor som har slitit på jobbet och tagit stort ansvar i hemmet.

Grundplatta

– Vissa försöker sälja in att du har det bra för att någon annan har det sämre. Det gör inte vi. Vi ser en höjning av grundpensionen som en grundplatta för att höja inkomstpensionen senare. I grunden har vi ett pensionssystem som missgynnar LO-kollektivet.

Vilka är Vänsterpartiet till för?

– Vi är en del av arbetarrörelsen. Våra förslag och vår politik går ut på att stärka löntagarna på olika sätt. Det är vår grunduppgift. Därför kämpar vi för höjd grundpension, stärkt sjukförsäkring och inga vinster i välfärden.

Många väljare håller med er där. Men ni lyckas inte få särskilt många arbetare att rösta på er. Vad ska ni göra för att vinna deras förtroende?

– Jag har inte heller kommit genom livet på en räkmacka och jag tycker att det är viktigt att ha olika människors erfarenhet i politiken. Debatten har handlat för mycket om signalpolitik. Jimmie Åkesson (SD:s partiledare) säger något och så ska vi reagera. Vi vill ha debatt om sånt som politiken har ansvar att fixa. Vi vill att ekonomiska frågor sätter dagordningen för den här valrörelsen. Där har alla partier som står för reformer och förbättringar en bättre chans.

Ida Gabrielsson berättar om ett partimöte hon var med på. En medlem pratade om sin pappa som kör lastbil. Pappan kände sig nästan bespottad i det politiska samtalet. Som att klimatdebatten pekat ut chaufförer som bovarna.

– Pratar man så att folk känner sig så, och inte har ett politiskt projekt som inkluderar alla, då blir kanske vänstern inte ett alternativ.

Intern kritik

Vänsterpartiets partiledning fick utstå intern kritik efter att ha gjort gemensam sak med Moderaterna för att tillfälligt sänka drivmedelsskatterna och att ta bort reduktionsplikten i diesel.

– Människor och småföretag ska inte prischockas till en klimatomställning. Vid en prischock har höginkomsttagarna fortfarande råd att köra. De kan köra oavsett om det kostar 1 000 eller 3 000 kronor mer. Men min mamma som bor i Åmåt i Ockelbo. Hon har sjukersättning på halvtid och kör tio mil om dagen för sitt halvtidsjobb. Vi kan inte säga till henne att ställa om. Det går ingen buss och det finns inga alternativ. Då måste vi politiker se till att alternativ finns.

– Vi politiker kan inte strunta i att ta fram alternativ och sedan peka på folk och säga att de är klimatförnekare. Man har den verklighet man har.

Ida Gabrielsson anser att punktskatter kan vara bra ibland. Men att det mest är en marknadslösning som ställer till det för låginkomsttagare, i stället vill hon och hennes parti satsa 700 miljarder kronor på klimatomställningen.

– Vi vill också skapa jobb i privata sektorn och investeringar kommer att bidra till det.

”Ingen sammanhållning”

En av intervjuns sista frågor handlar om vad Vänsterpartiets projekt blir efter valet. Om de blir en del av regeringen. En sak som kommer upp är löntagares rättigheter.

– Tyvärr har många fack gått med på LAS-uppgörelsen. Det verkar inte finnas någon sammanhållning i löntagarkollektivet längre. Vi som parti kunde inte försöka fälla regeringen när nästan alla fack var överens om nya LAS. Och fick inte heller krav om det från något fack att göra det, som vi fick från Hyresgästföreningen om marknadshyror.

– Vi kan däremot försöka göra annat runt arbetsrätten som inte omfattas av LAS. Om vi får krav på oss från fackförbunden kan vi säkert göra fler saker framåt för anställningsskyddet också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Karensdagen – ett gissel som måste bort

Krönika. Jag har en vän som har kört slut på sin axel. Varje dag går hon till jobbet och har ont. Jag tjatar på henne att hon ska gå till läkaren och hon svarar: ”men då blir jag ju sjukskriven i minst åtta veckor”. Hon säger att hon inte kan vara sjukskriven så länge, att hon sviker sina kollegor och när hon kommer tillbaka till jobbet är det ännu mer att göra.

Malin Björk. Foto: Vänsterpartiets bildbank/Agnes Stuber Ciczie Weidby. Foto: Vänstergruppen i Europaparlamentet

Vi har olika bilder av direktivet

Replik. Den 2 februari röstade EU-parlamentet med bred majoritet för att förslaget till direktiv för plattformsarbete ska gå vidare för förhandlingar med medlemsländerna i rådet. Vi står bakom förslaget och menar att det kan genomföras i Sverige med hänsyn tagen till vår arbetsmarknadsmodell.

Hasse är i hamn men blickar framåt

Mötet. Hans Wahlström avgick som Transports ledare med pension, för att han fyllt 60 år, och fick lämna ordförandeposten för Gävle hamn när han fyllt 80. Tidigare förbundsordföranden nämner åldersdiskriminering. Men talar mer om framtiden, om facklig-politisk samverkan, om förhandlingar, Förbundet och Gefle Stuveris historia.

Månadens klubb
Till vänster: Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden. Till höger: Rasmus Öström på väg till första mötet med klubben, här med sonen Elliot. Foto: Lilly Hallberg

Klubb Connect kör i gång

Connect Bus Norrköping. De har gedigen erfarenhet både av arbete som yrkesförare och inom facket. Nu har färdtjänstchaufförer i Östergötland bildat en arbetsplatsklubb – och det händer inte varje dag.

Månadens medlem
Vinnie, Vide, Mathilda, Lumi, Janne, Wilton och William Selin. ”Tack vare pandemin hittade vi till naturen, där får barnen vara sig själva utan att behöva anpassa sig till en massa saker. Vi grillar korv och de har varandra”, säger Janne. Foto: Justina Öster

”Fantastiskt med en stor familj!”

Storfamilj. Improvisation är en konst för sexbarnspappan och fackligt engagerade sopgubben Jan Selin och hans fru Mathilda. – Vi är vad arbetsgivarna brukar gilla, flexibla, fast noga med rutiner, säger han.

I boken beskriver Qaisar Mahmood hur han som managementkonsult kunde göra en omvänd klassresa på fem minuter genom att byta om till matbudskläder. Foto: Pernilla Ahlsén

”Ingen såg mig i ögonen”

Mötet. Författaren och managementkonsulten Qaisar Mahmood testade att jobba som matbud på Foodora i tre månader. Nu har han skrivit en bok om upplevelsen.

Pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla fixar cyklar till vuxna och barn från Ukraina.

Pelle fixar cyklar åt ukrainska flyktingar

Engagerad. En cykel är guld värd för de ukrainska flyktingar som bor långt från affärer och skolor. Det har pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla insett. Han fixar till cyklar, som han får till skänks av vänliga människor, och ger dem till vuxna och barn från Ukraina.

Hallå där!

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Månadens medlem
I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Hallå där!

Patrik Persson

…studieorganisatör på avdelning 12 Malmö, som arrangerar konfliktskola.

Månadens avdelning
Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor. Foto: Lilly Hallberg

Vrede, glädje och malande arbete

Gästrikland/Norduppland. Utanför mötessalen i den ena byggnaden står en svart pickup. För Gävleavdelningen är det centralt att komma ut och möta medlemmar. Och att bli fler.

Qorban har skapat sig ett bra liv och jobbar som lastbilschaufför i Sveg. ”Men det finns alltid en oro över hur det ska gå. Kommer jag att få stanna kvar i Sverige eller inte? Hur kommer det att bli?” Foto: Pernilla Ahlsén

”Jag gillar att köra, det är min grej”

Mötet. Qorban flydde ensam från Afghanistan när han var 15 år och kom till Sverige för lite drygt 7 år sedan. Redan innan han hade gått ut fordonsprogrammet på gymnasiet hade han jobb som lastbilschaufför i en bransch som skriker efter folk. Trots det kan han inte vara säker på att få stanna i Sverige.

Hasse är i hamn men blickar framåt

Mötet. Hans Wahlström avgick som Transports ledare med pension, för att han fyllt 60 år, och fick lämna ordförandeposten för Gävle hamn när han fyllt 80. Tidigare förbundsordföranden nämner åldersdiskriminering. Men talar mer om framtiden, om facklig-politisk samverkan, om förhandlingar, Förbundet och Gefle Stuveris historia.

Mortezas son dog på jobbet i hamnen

Arbetsmiljö. För snart fem år sedan förlorade Morteza sitt enda barn Nima, 20 år, i en arbetsplatsolycka vid Oxelösunds hamn.

Lika mycket chaufför som författare

Kultur. 1999 gav lastbilschauffören, författaren och Transportarbetarens krönikör David Ericsson ut sin första bok. En rosad novellsamling om livet på och kring vägen. – Min svensklärare höll upp mina uppsatser som döda råttor inför klassen, säger han.

Månadens medlem

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.