Sparkande väktare
Våld på jobbet

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

En bild ur polisens förundersökningsprotokoll: En man med svart hår, rakat på sidorna. Svart jacka med armarna bakom ryggen. Han sitter med benen framåt och har byxorna neddragna till anklarna. Det är så vi kan se att han bär ett par shorts av det exklusiva märket Givenchy, som han misstänks ha stulit. Ansiktet går inte att se. Det täcks av en fot. Polisen skriver att en spark just träffat den gripnes huvud.

Bilden är plockad från en film. I förundersökningsprotokollet beskrivs filmklippet så här: Den gripne sitter på golvet med händerna till synes bakbundna när en person kommer fram och sparkar honom i huvudet. Den gripne spottar i riktning mot den som utdelade sparken och säger: ”Fucking idiot. Trampa inte på mig din hora!”

Polisen tycker sig sedan se att väktaren hotar att utdela ytterligare en spark mot den gripne, som fortfarande sitter. Nu skrikande och spottande.

Väktaren på filmen står åtalad för misshandel. Transportarbetaren har upprepade gånger försökt nå honom för en kommentar, utan resultat.

Den misstänkta sparken fångades på film av en arbetskamrat på bevakningsföretaget Paratus Security.

Transportarbetaren har varit i kontakt med väktaren som filmade händelsen. Han berättar att han gett filmen till polisen, men vill inte kommentera händelserna närmare.

Filmades av kollega

I polisförhören uppger den filmande väktaren att den misstänkta tjuven grips och tas till en provhytt. Precis som väktarna brukar göra. Enligt polisförhören tar väktaren upp sin mobil och startar videokameran, för att säkra bevis för sin kollegas skull. Sedan utdelas en misstänkt spark mot den gripnes huvud. Filmaren går därifrån strax efter att polisen kommit. Han vill inte bli förhörd om det som hänt.

Snart kommer han ändå att visa filmen för sin kollega Boban.

Illustration: Kristoffer Nilsson
Illustration: Kristoffer Nilsson

Transportarbetaren har intervjuat Boban. Han berättar att han jobbat på företaget Paratus Security i tio år. Det var ett krävande arbete inne på märkesbutiker, där varorna var så dyra att det nästan aldrig rörde sig om ringa stöld. Boban trivdes till en början. Fast det blev värre. En serie händelser ledde till slut till hjärtinfarkt och han slutade på företaget.

I dag arbetar Boban på ett annat bevakningsföretag och är vid god hälsa igen.

Fast Boban minns också dagen då kalsongsnattaren greps. Hur han och en kollega jagar i fatt tjuven. De fångar smitaren vid Hötorget och tar med honom tillbaka till butiken.

I intervjun säger Boban:

– När vi ”bojat” någon sätter vi dem på en plats där de är under bevakning. De gripna är vårt ansvar och vi ska se till att de är i säkerhet. Två kollegor stannade vid hytten. Jag gick till ett annat rum och skrev en polisanmälan.

Medan Boban sitter och skriver hör han plötsligt ett tumult, och han går till provhytten. Läget är under kontroll, förutom att en kollega och den gripne skriker på varandra på ett språk Boban inte förstår.

Dryga månaden senare kontaktas Boban av kollegan som har filmat händelsen. Han vill berätta något och de stämmer träff. Kollegan tar upp sin telefon och visar Boban klippet.

– Jag kunde inte tro att det var sant, säger Boban till Transportarbetaren.

Först mår han dåligt, sedan blir han arg på kollegan.

– För att han inte visade den för polisen direkt. Men jag kan förstå. Kanske var han lite rädd. Jag tror inte att han vågade polisanmäla. Men jag sa att ”Det här är inte okej, du måste anmäla!”

Vd brydde sig inte

Boban ringer till Paratus Securitys vd Tom Schutermam och begär ett möte. Det blir inte som han tänkt sig:

– Tom Schuterman skrattade och såg ut att tycka att det var roligt. Jag har hört gripna klaga på den misstänkte kollegan tidigare och jag har tagit upp det med chefen. Han gjorde aldrig någonting. Nu fanns det bevis. Men han brydde sig inte.

En kort tid efter mötet med vd:n säger Boban upp sig. Efteråt har han försökt nå kollegan som misstänks sparka. Han vill förstå vad som hände. Och varför det hände…

– Han svarar inte när jag ringer och tittar bort om vi stöter på varandra på stan. Han vill inte prata med mig. Jag griper säkert 20 personer i månaden. Vissa är arga. De riskerar kanske utvisning eller fängelse. Det är bara att sitta med dem lugnt och inte säga någonting.

– Men alla är inte gjorda för det här jobbet.

Paratus Securitys vd Tom Schuterman förnekar all kännedom om händelsen.

Om du vill kan jag skicka över polisens förundersökningsprotokoll, så kan du läsa själv …

– Nej, vi har mycket med Black Week nu. Vi kanske tittar på det sen. I så fall begär vi ut protokollet själva, säger Schuterman som i övrigt inte vill prata med Transportarbetaren.

I polisförhören förnekar den misstänkte att han misshandlat någon. En annan väktare som också var på plats har förhörts av polisen. Denna väktare säger sig vara säker på att ingen spark utdelades.

Åklagaren har ändå valt att väcka åtal. Målet ska avgöras i Stockholms tingsrätt i början av nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Jobbarkompisar – Moa Petersdotter och hennes hund Moa. Foto: Pernilla Ahlsén

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Transportarbetarens logga

Transport överklagar SD-dom

Arbetsrätt. Transports förbundsstyrelse beslutade på tisdagen att överklaga hovrättens ogiltigförklarande av uteslutningen av en SD-politiker till Högsta domstolen.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.