Sparkande väktare
Våld på jobbet

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

En bild ur polisens förundersökningsprotokoll: En man med svart hår, rakat på sidorna. Svart jacka med armarna bakom ryggen. Han sitter med benen framåt och har byxorna neddragna till anklarna. Det är så vi kan se att han bär ett par shorts av det exklusiva märket Givenchy, som han misstänks ha stulit. Ansiktet går inte att se. Det täcks av en fot. Polisen skriver att en spark just träffat den gripnes huvud.

Bilden är plockad från en film. I förundersökningsprotokollet beskrivs filmklippet så här: Den gripne sitter på golvet med händerna till synes bakbundna när en person kommer fram och sparkar honom i huvudet. Den gripne spottar i riktning mot den som utdelade sparken och säger: ”Fucking idiot. Trampa inte på mig din hora!”

Polisen tycker sig sedan se att väktaren hotar att utdela ytterligare en spark mot den gripne, som fortfarande sitter. Nu skrikande och spottande.

Väktaren på filmen står åtalad för misshandel. Transportarbetaren har upprepade gånger försökt nå honom för en kommentar, utan resultat.

Den misstänkta sparken fångades på film av en arbetskamrat på bevakningsföretaget Paratus Security.

Transportarbetaren har varit i kontakt med väktaren som filmade händelsen. Han berättar att han gett filmen till polisen, men vill inte kommentera händelserna närmare.

Filmades av kollega

I polisförhören uppger den filmande väktaren att den misstänkta tjuven grips och tas till en provhytt. Precis som väktarna brukar göra. Enligt polisförhören tar väktaren upp sin mobil och startar videokameran, för att säkra bevis för sin kollegas skull. Sedan utdelas en misstänkt spark mot den gripnes huvud. Filmaren går därifrån strax efter att polisen kommit. Han vill inte bli förhörd om det som hänt.

Snart kommer han ändå att visa filmen för sin kollega Boban.

Illustration: Kristoffer Nilsson
Illustration: Kristoffer Nilsson

Transportarbetaren har intervjuat Boban. Han berättar att han jobbat på företaget Paratus Security i tio år. Det var ett krävande arbete inne på märkesbutiker, där varorna var så dyra att det nästan aldrig rörde sig om ringa stöld. Boban trivdes till en början. Fast det blev värre. En serie händelser ledde till slut till hjärtinfarkt och han slutade på företaget.

I dag arbetar Boban på ett annat bevakningsföretag och är vid god hälsa igen.

Fast Boban minns också dagen då kalsongsnattaren greps. Hur han och en kollega jagar i fatt tjuven. De fångar smitaren vid Hötorget och tar med honom tillbaka till butiken.

I intervjun säger Boban:

– När vi ”bojat” någon sätter vi dem på en plats där de är under bevakning. De gripna är vårt ansvar och vi ska se till att de är i säkerhet. Två kollegor stannade vid hytten. Jag gick till ett annat rum och skrev en polisanmälan.

Medan Boban sitter och skriver hör han plötsligt ett tumult, och han går till provhytten. Läget är under kontroll, förutom att en kollega och den gripne skriker på varandra på ett språk Boban inte förstår.

Dryga månaden senare kontaktas Boban av kollegan som har filmat händelsen. Han vill berätta något och de stämmer träff. Kollegan tar upp sin telefon och visar Boban klippet.

– Jag kunde inte tro att det var sant, säger Boban till Transportarbetaren.

Först mår han dåligt, sedan blir han arg på kollegan.

– För att han inte visade den för polisen direkt. Men jag kan förstå. Kanske var han lite rädd. Jag tror inte att han vågade polisanmäla. Men jag sa att ”Det här är inte okej, du måste anmäla!”

Vd brydde sig inte

Boban ringer till Paratus Securitys vd Tom Schutermam och begär ett möte. Det blir inte som han tänkt sig:

– Tom Schuterman skrattade och såg ut att tycka att det var roligt. Jag har hört gripna klaga på den misstänkte kollegan tidigare och jag har tagit upp det med chefen. Han gjorde aldrig någonting. Nu fanns det bevis. Men han brydde sig inte.

En kort tid efter mötet med vd:n säger Boban upp sig. Efteråt har han försökt nå kollegan som misstänks sparka. Han vill förstå vad som hände. Och varför det hände…

– Han svarar inte när jag ringer och tittar bort om vi stöter på varandra på stan. Han vill inte prata med mig. Jag griper säkert 20 personer i månaden. Vissa är arga. De riskerar kanske utvisning eller fängelse. Det är bara att sitta med dem lugnt och inte säga någonting.

– Men alla är inte gjorda för det här jobbet.

Paratus Securitys vd Tom Schuterman förnekar all kännedom om händelsen.

Om du vill kan jag skicka över polisens förundersökningsprotokoll, så kan du läsa själv …

– Nej, vi har mycket med Black Week nu. Vi kanske tittar på det sen. I så fall begär vi ut protokollet själva, säger Schuterman som i övrigt inte vill prata med Transportarbetaren.

I polisförhören förnekar den misstänkte att han misshandlat någon. En annan väktare som också var på plats har förhörts av polisen. Denna väktare säger sig vara säker på att ingen spark utdelades.

Åklagaren har ändå valt att väcka åtal. Målet ska avgöras i Stockholms tingsrätt i början av nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Securitas fejkade covid-intyg – åklagare inleder förundersökning

Bevakning. I Gävle har åklagaren inlett en förundersökning mot Securitas, efter avslöjandet om förfalskade covid19-intyg. Formulären skickades till det irländska byggföretaget Collen och skulle visa att de utstationerade väktarna var symptomfria.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

En dom som väcker frågor

Ledare. Transport har inte rätt att utesluta aktiva sverigedemokrater. Den nyheten har väl nått de flesta vid det här laget.

Transportarbetarens logga

Dom: Uteslutning av SD-politiker ogiltig

Facket. I dag föll domen i Stockholms tingsrätt: Transport gjorde fel som uteslöt SD-politikern Mats Fredlund. Rätten bedömer att förbundet inte haft stöd i stadgarna för uteslutningen.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Las & rätt
Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

”Anställningsskyddet är redan försvagat”

Arbetsrätt. Sofie Rehnström beskriver las som ett kommunicerande kärl: Varje förändring påverkar hela lagen och därmed nivån på anställningsskyddet. Som redan är försvagat enligt LO-juristen.

Nedförsbacke mot Rättvik, där några av Hedemora Miljös spol- och slambilar är stationerade.

Fulspel i Dalarna

Renhållning. Slambilar med kraftiga överlass. Trycktankar som inte besiktigats enligt reglerna. Dålig med skyddsutrustning. Efter att Peter Söderström påtalat grava brister fick han sparken från Hedemora Miljö.

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.