Norrköpings hamn. Foto Jan Lindkvist
Close
Ombudsman Mats Andersson (till vänster) och Transportavdelningens medlemsvärvare, Peter Eriksson, är ute på fackligt uppsökeri i Norrköpings hamn. Ombudsmannen Andreas Kindesjö är också på plats, fast utanför bild.
Close

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

– Det är nya uppgifter för oss. Vi kommer att pausa samarbetet med åkeriet, meddelar Samuel Ask, vd på Skaraslättens Transport.

Det är tidig morgon. En strid ström av lastbilar bromsar in vid incheckningen till containerterminalen. Några åkerier kör skytteltrafik till Rusta och de andra megalagren som vuxit upp på leråkern bara några kilometer från hamnen.

Flera dragbilar har vagnar – chassin – från Skaraslättens Transport. Chaufförerna kör avfall. Det kommer i sjöcontainrar från England och ska till den stora förbränningsanläggningen som ligger invid E 4:an, i utkanten av Linköping.

– Här kommer två av lastbilarna vi tittar efter, utbrister Andreas Kindejö, ombudsman på Transports Linköpingsavdelning.

Han och Peter Eriksson, facklig organiserare, har bullat upp med fika precis vid infarten till hamnen. En efter en kommer förare och hugger en pappmugg och en kanelbulle. Några hinner med ett kort samtal, andra klättrar snabbt upp i hytten när transporten väl är inloggad i vaktkuren.

Det är ett par åkerier som intresserar facket lite extra. De kör för Skaraslättens Transport, en godsaktör som många i Åkerisverige har åsikter om.

Ett av Skaraslättens inhyrda åkerier är LJ Logistics. Åkaren – A.L – ingår i en företagarfamilj som drivit åkeri- och bussverksamhet i Norrköping. Tre av familjemedlemmarna åtalades nyligen för ekobrott och alla tre fälldes i tingsrätten.

Domarna på ett respektive två års fängelse och näringsförbud överklagades i slutet av april och har alltså inte vunnit ”laga kraft”.

De två dragbilarna som precis stannat vid inpasseringen tillhör just LJ Logistics. Chaufförerna tar en fika och berättar för Transports uppsökare att de kör skytteltrafik till Tekniska verken i Linköping.

De har läst vad som skrivits i media om åkarfamiljen de jobbar för. Om bedrägeri med bidrag. Om skattefiffel som drabbat ett stort antal chaufförer

Ett problem för förarna var att de sällan fick lönespecifikationer från åkeriet som först hette Norrköpings Transport NL och sedan Direct Transport. Det gjorde att Skatteverket klämde åt chaufförerna när det saknades inbetald skatt.

Hur är det nu? Får ni ”lönespecar”, undrar ombudsman Andreas Kindesjö.

De två chaufförerna på LJ Logistics skakar på huvudet.

Lönen då?

Männen, som både har ett förflutet på Balkan, uppger att de är nöjda med nivån. Betalningen är fast och ligger någon tusenlapp under den avtalsenliga lönen. Möjligen inkluderar det även traktamente. Eftersom de inte får lönespecifikationer är det svårt att veta.

– Det stora problemet, säger en chaufför, är arbetstiden. Jag jobbar omkring 75 timmar i veckan. För övertiden får man inget betalt alls.

Såväl facket som trafikpolisen har börjar granska avfallstransporterna från Norrköpings hamn. För att köra avfall yrkesmässigt krävs tillstånd från Länsstyrelsen.

LJ Logistics saknar tillstånd.  En koll hos Transportstyrelsen visar att LJ Logistics också saknar trafiktillstånd och en trafikansvarig. Bolaget har ansökt och fått avslag.

Betyder det att bilarna rullar olagligt?

Inte nödvändigtvis.

LJ Logistics har genom så kallat nyttjanderättsavtal flyttat över sina sex dragbilar på ett annat åkeri – MultiPro AB. Där finns trafiktillstånd och trafikansvarig, men inte tillstånd för avfallstransporter.

Transportarbetaren har sökt MultiPro, som saknar telefonnummer. Inte heller huvudmännen i bolaget har registrerade telefonnummer. Den trafikansvarige är en 47-årig kvinna, skriven i Spånga i Stockholm. Tidningen har sökt henne, utan framgång.

Samuel Ask, vd för Skaraslättens Transport, bekräftar att företaget har fått uppdraget att köra det importerade avfallet från Norrköping till Linköping. Han bekräftar också, i ett mejl, att Skaraslätten anlitar LJ Logistics.

Han skriver:

Vi har samarbete med LJ Logistics och A.L. Vi gör noggranna kontroller av de åkerier vi anlitar. Vi säkerställer att tillstånd, licenser, försäkringar, skatter finns på plats. Vi har kontrollerat de uppgifter vi fått från LJ Logistics, samt stämt av det mot de kanaler vi har för rating, skatter etc. Vi konstaterar att allt ser OK ut. Tillstånd för bilar finns på plats. Och det stämmer att detta tillgodoräknas via ett externt bolag.

Enligt Transportstyrelsen är det okej att överlåta lastbilar på andra åkerier – genom nyttjanderättsavtal. Men, uppger handläggaren på myndigheten, då är det också viktigt att det är bolaget som tar över bilarna som fakturerar kunderna.

Så vilket av de två åkerierna är det som skickar räkningen till Skaraslättens Transport för avfallskörningen? LJ Logistics eller MultiPro?

När Transportarbetaren ringer A.L, huvudman på LJ Logistics, säger han kort:

– Jag är inte intresserad av att prata med dig.

På Skaraslättens Transport uppger Samuel Ask att fakturorna kommit från LJ Logistics. Inte från företaget som påstås ha tagit över bilarna.

LJ Logistics annonserar just nu efter en ny chaufför som ska köra sopor till Linköping. Den som söker ska vara punktlig, noggrann och trivas med att arbeta i högt tempo.

Transportarbetaren har också pratat med Tekniska verken. Avdelningschef Tony Borg förklarar att det inte är det kommunala bolaget som upphandlar själva transporten av soporna. Det gör importören, Bertling Enviro.

– Fast det gör ingen skillnad i sak. Vi har alltid ett moraliskt ansvar att transporterna sköts korrekt och att regelverken följs. I nuläget kontrollerar vi inte åkerierna som kommer med de 600 000 ton avfall vi årligen tar emot.

– Men vi tar till oss de här uppgifterna. Vi vill inte medverka till lönedumpning eller till något som inte är förenligt med gällande lagar och regler.

På Bertling Enviro tas vd:n Niklas Amour på sängen av Transportarbetarens frågor:

– Vi har tecknat avtal med Skaraslättens Transport och min minnesbild är att företaget har tillstånden som krävs. Skaraslättens har även rätt att ta in underleverantörer, men då är det också Skaraslättens uppgift att kolla att tillstånd finns.

Minuten efter att artikeln först publicerats på Transportarbetarens webb nås vi av beskedet att Skaraslättens Transport kommer att pausa samarbetet med LJ Logistics.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

En hög med lustgaspatroner på marken

Lustgastuber farliga för miljöarbetare

Miljö. Skyddsombudet Johan Kanmert och miljöarbetaren Rasmus Forsberg går ut med en varning: Släng inte lustgastuber i soporna! När de kläms ihop i sopbilens vagga kan de explodera, fara ut som vassa projektiler och träffa både renhållare och förbipasserande.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.