Norrköpings hamn. Foto Jan Lindkvist
Close
Ombudsman Mats Andersson (till vänster) och Transportavdelningens medlemsvärvare, Peter Eriksson, är ute på fackligt uppsökeri i Norrköpings hamn. Ombudsmannen Andreas Kindesjö är också på plats, fast utanför bild.
Close

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

– Det är nya uppgifter för oss. Vi kommer att pausa samarbetet med åkeriet, meddelar Samuel Ask, vd på Skaraslättens Transport.

Det är tidig morgon. En strid ström av lastbilar bromsar in vid incheckningen till containerterminalen. Några åkerier kör skytteltrafik till Rusta och de andra megalagren som vuxit upp på leråkern bara några kilometer från hamnen.

Flera dragbilar har vagnar – chassin – från Skaraslättens Transport. Chaufförerna kör avfall. Det kommer i sjöcontainrar från England och ska till den stora förbränningsanläggningen som ligger invid E 4:an, i utkanten av Linköping.

– Här kommer två av lastbilarna vi tittar efter, utbrister Andreas Kindejö, ombudsman på Transports Linköpingsavdelning.

Han och Peter Eriksson, facklig organiserare, har bullat upp med fika precis vid infarten till hamnen. En efter en kommer förare och hugger en pappmugg och en kanelbulle. Några hinner med ett kort samtal, andra klättrar snabbt upp i hytten när transporten väl är inloggad i vaktkuren.

Det är ett par åkerier som intresserar facket lite extra. De kör för Skaraslättens Transport, en godsaktör som många i Åkerisverige har åsikter om.

Ett av Skaraslättens inhyrda åkerier är LJ Logistics. Åkaren – A.L – ingår i en företagarfamilj som drivit åkeri- och bussverksamhet i Norrköping. Tre av familjemedlemmarna åtalades nyligen för ekobrott och alla tre fälldes i tingsrätten.

Domarna på ett respektive två års fängelse och näringsförbud överklagades i slutet av april och har alltså inte vunnit ”laga kraft”.

De två dragbilarna som precis stannat vid inpasseringen tillhör just LJ Logistics. Chaufförerna tar en fika och berättar för Transports uppsökare att de kör skytteltrafik till Tekniska verken i Linköping.

De har läst vad som skrivits i media om åkarfamiljen de jobbar för. Om bedrägeri med bidrag. Om skattefiffel som drabbat ett stort antal chaufförer

Ett problem för förarna var att de sällan fick lönespecifikationer från åkeriet som först hette Norrköpings Transport NL och sedan Direct Transport. Det gjorde att Skatteverket klämde åt chaufförerna när det saknades inbetald skatt.

Hur är det nu? Får ni ”lönespecar”, undrar ombudsman Andreas Kindesjö.

De två chaufförerna på LJ Logistics skakar på huvudet.

Lönen då?

Männen, som både har ett förflutet på Balkan, uppger att de är nöjda med nivån. Betalningen är fast och ligger någon tusenlapp under den avtalsenliga lönen. Möjligen inkluderar det även traktamente. Eftersom de inte får lönespecifikationer är det svårt att veta.

– Det stora problemet, säger en chaufför, är arbetstiden. Jag jobbar omkring 75 timmar i veckan. För övertiden får man inget betalt alls.

Såväl facket som trafikpolisen har börjar granska avfallstransporterna från Norrköpings hamn. För att köra avfall yrkesmässigt krävs tillstånd från Länsstyrelsen.

LJ Logistics saknar tillstånd.  En koll hos Transportstyrelsen visar att LJ Logistics också saknar trafiktillstånd och en trafikansvarig. Bolaget har ansökt och fått avslag.

Betyder det att bilarna rullar olagligt?

Inte nödvändigtvis.

LJ Logistics har genom så kallat nyttjanderättsavtal flyttat över sina sex dragbilar på ett annat åkeri – MultiPro AB. Där finns trafiktillstånd och trafikansvarig, men inte tillstånd för avfallstransporter.

Transportarbetaren har sökt MultiPro, som saknar telefonnummer. Inte heller huvudmännen i bolaget har registrerade telefonnummer. Den trafikansvarige är en 47-årig kvinna, skriven i Spånga i Stockholm. Tidningen har sökt henne, utan framgång.

Samuel Ask, vd för Skaraslättens Transport, bekräftar att företaget har fått uppdraget att köra det importerade avfallet från Norrköping till Linköping. Han bekräftar också, i ett mejl, att Skaraslätten anlitar LJ Logistics.

Han skriver:

Vi har samarbete med LJ Logistics och A.L. Vi gör noggranna kontroller av de åkerier vi anlitar. Vi säkerställer att tillstånd, licenser, försäkringar, skatter finns på plats. Vi har kontrollerat de uppgifter vi fått från LJ Logistics, samt stämt av det mot de kanaler vi har för rating, skatter etc. Vi konstaterar att allt ser OK ut. Tillstånd för bilar finns på plats. Och det stämmer att detta tillgodoräknas via ett externt bolag.

Enligt Transportstyrelsen är det okej att överlåta lastbilar på andra åkerier – genom nyttjanderättsavtal. Men, uppger handläggaren på myndigheten, då är det också viktigt att det är bolaget som tar över bilarna som fakturerar kunderna.

Så vilket av de två åkerierna är det som skickar räkningen till Skaraslättens Transport för avfallskörningen? LJ Logistics eller MultiPro?

När Transportarbetaren ringer A.L, huvudman på LJ Logistics, säger han kort:

– Jag är inte intresserad av att prata med dig.

På Skaraslättens Transport uppger Samuel Ask att fakturorna kommit från LJ Logistics. Inte från företaget som påstås ha tagit över bilarna.

LJ Logistics annonserar just nu efter en ny chaufför som ska köra sopor till Linköping. Den som söker ska vara punktlig, noggrann och trivas med att arbeta i högt tempo.

Transportarbetaren har också pratat med Tekniska verken. Avdelningschef Tony Borg förklarar att det inte är det kommunala bolaget som upphandlar själva transporten av soporna. Det gör importören, Bertling Enviro.

– Fast det gör ingen skillnad i sak. Vi har alltid ett moraliskt ansvar att transporterna sköts korrekt och att regelverken följs. I nuläget kontrollerar vi inte åkerierna som kommer med de 600 000 ton avfall vi årligen tar emot.

– Men vi tar till oss de här uppgifterna. Vi vill inte medverka till lönedumpning eller till något som inte är förenligt med gällande lagar och regler.

På Bertling Enviro tas vd:n Niklas Amour på sängen av Transportarbetarens frågor:

– Vi har tecknat avtal med Skaraslättens Transport och min minnesbild är att företaget har tillstånden som krävs. Skaraslättens har även rätt att ta in underleverantörer, men då är det också Skaraslättens uppgift att kolla att tillstånd finns.

Minuten efter att artikeln först publicerats på Transportarbetarens webb nås vi av beskedet att Skaraslättens Transport kommer att pausa samarbetet med LJ Logistics.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Transportarbetarens logga

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Johanna Takman

Godstrafiken bäst i klassen

7 frågor. Johanna Takman jobbar på VTI. Rapporten om godstransporter och klimatmålet har hon gjort tillsammans med flera forskare inom programmet Triple F (Fossil free freight).

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.