Åkarna ska arbeta ­– och vila – precis som förarna

Från och med 1 maj i år måste även åkare, som själva kör lastbil, följa samma regler för arbetstid och vila som anställda chaufförer. Genom ett undantag i EU:s arbetstidsdirektiv har bestämmelserna hittills bara gällt förarna.

Inom yrkestrafiken finns både kör- och vilotidsregler och arbetstidsbestämmelser, som omfattar förare. Än så länge har arbetstidsreglerna bara omfattat anställda chaufförer. I en proposition (ett förslag) till riksdagen föreslår nu regeringen att EU:s arbetsdirektiv ska införas också för egenföretagare inom åkeribranschen.

Det innebär arbetsinsatser på max 48 timmar i veckan. Möjlighet finns att arbeta ända upp till 60 timmar, men genomsnittet över fyra månader får inte överstiga 48 timmar per vecka.

– Vi välkomnar det. Undantaget för egenföretagare i sju år var en stor besvikelse för oss, kommenterar förbundsordförande Lars Lindgren.

Han tillägger:

– Hur kontrollen av att reglerna sedan efterföljs är en annan fråga.

Förändringen införs i maj, om förslaget röstas igenom i riksdagen. Det mesta tyder på det eftersom regering och allians tycks vara på samma linje i frågan.

Lars Lindgren beskriver arbetstidslagen som en social lagstiftning för att skydda arbetstagare från att behöva jobba in absurdum, utan tillräcklig vila. För egenföretagare, likaväl som chaufförer, handlar det också om trafiksäkerheten – att man inte sitter uttröttad bakom ratten, inskärper Lindgren.

– Egenföretagare pressas från alla håll och kanter. I det läget kan det vara en fördel att ha en lag att hänvisa och hålla sig till, anför han.

I den aktuella debatten talas det mycket om ”falska egenföretagare”. Det handlar om chaufförer med bara en enda uppdragsgivare, som pressas att skaffa F-skattesedel och bli egenföretagare, för att få fortsätta köra för ett åkeri. Kommer beslutet att ha någon effekt på detta?

– Det här är i alla fall ett steg i rätt riktning mot en sundare konkurrens i åkeribranschen. Ett litet myrsteg, anser Lars Lindgren.

Elving Långdal är vd för Långdals Åkeri i Hedemora. Han tycker inte att förändringen orsakar något krångel för företaget.

– En del synpunkter har vi väl, men detaljerna vill jag inte gå in på. Vi kommer inte att få några problem med det, uppger han.

Enbilsåkaren Marcus Brodde i Vellinge har tidigare uttalat sig negativt om införandet av direktivet. Invändningarna har gällt möjligheterna för företagare med få bilar att hinna med administrationen. När Transportarbetaren ringer utbrister han uppgivet:

– Jag bryr mig inte längre eftersom jag säljer skiten. Det här går inte att hålla på med, hela jävla branschen är så dålig. Vi ska helst betala för att vi ska köra åt folk.

Frågan om arbetstidsregleringen och arbetstidsdirektivet har inneburit en segdragen tvist inom EU. Enligt ett beslut 2002 skulle egenföretagande lastbilschaufförer egentligen ha börjat omfattas av arbetstidslagstiftningen redan i mars 2009. Då föreslog EU-kommissionen i stället att egenföretagare skulle undantas permanent från reglerna om arbete och vila. Det sa dock Europaparlamentet nej till i juni 2010.

När frågan debatterades i parlamentet argumenterade den brittiska konservativa ledamoten Julie Girling:

”Att människor skulle drivas in i egenföretagande är fullständigt skrattretande. Det är ett val som människor gör. Vi talar i oändlighet om att underlätta för entreprenörer. Så att avskräcka dem helt kan inte vara vägen framåt.

Olle Ludvigsson (s) i sysselsättningsutskottet kontrade, på euportalen.se:

”Jag vet att egenföretagande lastbilschaufförer är under enorm press att arbeta natt och dag”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.