Niclas Thunborg.
Close
Niclas Thunborg har fått vänta orimligt länge på beslutet, medger Afa.
Close

Afa erkänner att ärendet inte hanterats rätt

– Det är inte rimligt att kunden ska behöva vänta på beslut så här länge. Erkännandet kommer från försäkringsbolaget Afa som ännu inte betalat ut full ersättning till Niclas Thunborg.

Afa-försäkringarna gäller för alla LO-arbetare som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal. De ska skydda vid bland annat långtidssjukdom, uppsägning och arbetsskador.

Den som får en arbetsskada godkänd av försäkringskassan har rätt till kompletterade ersättning från Afa-försäkringen TFA (Tilläggsförsäkring vid arbetsskada).

På LO-TCO Rättsskydd är Niclas Thunborgs jurist långtidssjukskriven. Enhetschef Clas Jansson uppger att Rättsskyddet trycker på hos Afa, som begärt fram fler handlingar som kan styrka invaliditetsgraden. Afa har hittills bara accepterat en betydligt lägre nivå än vad Niclas Thunborgs egen läkare kommit fram till.

Afa har fått hård kritik för långa handläggningstider. Varför är det så lång väntan innan ersättningarna betalas ut?

Niclas Thunborgs Afa-handläggare, den senaste i raden, heter Sonja Rylander. Hon svarar inte på frågor från medierna. Inte ens när Thunborg skiver en fullmakt till Transportarbetaren.

Till slut blir det Afa:s pressavdelning som får bollen. Även härifrån kommer det kortfattade svaret till slut per mejl:

”Nu har vi tittat närmare på ärendet och vi kan konstatera att det inte har hanterats rätt från vår sida. Det är inte rimligt att kunden ska behöva vänta på beslut så här länge. Vi kommer att göra vårt bästa för att försöka snabba på processen.

Camilla Arvenberg, pressinformatör”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik Larsson:
    25 november, 2017

    Artikeln är skriven 28/6 2016. Idag har vi 25/11 2017. Och Äta fortsätter sina långa handläggningstider. Om två månader har vårat ärende legat i två år. Vi ringde till Afa för en månad sedan och frågade hur lång tid det tar. Hon bara skrattade och sa: det vill ni inte veta.
    ???? Jag fick en smärre chock. Sitter här idag och vet inte vem jag ska ta kontakt med.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.