Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

I måndags kväll besökts två väktare i en källare i Rinkeby i nordvästra Stockholm, när de bevakade ett flerbostadshus. En av dem träffades i båda benen och fick föras till sjukhus.

Några väktarbolag valde att stoppa arbetet direkt efter skjutningen och i tisdags införde Transport ett skyddsstopp för alla väktarbolag som arbetar i stadsdelen.

– Skyddsstoppet lades för att vi ansåg att det fanns en fara för liv och hälsa efter skottlossningen och att säkerheten inte kunde garanteras för väktarna i tjänst, säger Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport.

Olivera Pobra, Transports regionala skyddsombud inom bevakning, berättar att det är vanligt att väktare bevakar egendom i hyreshus. Arbetet går då främst ut på att rapportera skadegörelse på fasaden, i trapphus, källare och vind samt att rapportera om inbrott har skett eller om obehöriga påträffades i fastigheten under ronden. Väktare har inte samma befogenheter som ordningsvakter, som exempelvis får avlägsna personer från en plats.

– Väktare har alltså inte tagit över någon polisiär uppgift, säger Olivera Pobra.

Efter att polisen kallat de drabbade väktarbolagen och Transport till ett möte har facket hävt skyddsstoppet, och polisen lovar nu att trygga väktarnas arbete. I onsdags gjorde arbetsgivaren tillsammans med Transports regionala skyddsombud en riskbedömning i området.

– Verksamheten kommer att komma i gång igen efter fredag, men i mindre utsträckning. Vi får se under vilka premisser väktare kommer att gå in i källare framöver, säger Olivera Pobra.

Enligt polisens lägesbild Kriminell påverkan i lokalsamhället som släpptes i juni 2019 finns Rinkeby med på listan av särskilt utsatta områden. I rapporten står det bland annat att ”situationen i området innebär att det är svårt eller nästintill omöjligt för polisen att fullfölja sitt uppdrag”. Däremot har det skett en positiv utveckling i området, och polisen har sagt att det här är en enskild händelse som inte påverkar den bilden.

Olivera Pobra har i riskbedömningen föreslagit att väktarnas larm ska gå direkt till polisen en tid fram över, och inte genom bevakningsbolagens larmcentraler.

– Vi behöver förstå varför det här hände, att skjuta en väktare i båda benen är ett statement. En attack mot en uniform, är en attack mot hela samhället, säger Olivera Pobra.

Polisen har bjudit in Transport till månatliga möten om situationen i Rinkeby och övriga Järvaområdet, som redan hålls mellan bevakningsbolag och polis.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Transportarbetarens logga

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona
Express lastbil på väg

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

corona

Transport förlänger fler avtal – och går mot LO om korttidsjobben

Facket. Transport har förlängt flera av kollektivavtalen som egentligen skulle ha löpt under våren. Den här gången berörs anställda i hamnarna, på mackar och bilvårdsanläggningar. För dem fortsätter de nuvarande avtalen att gälla till den 30 november. Beslutet togs under onsdagen, efter förhandlingar med arbetsgivarna.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.