Viktigt att transporter sker med lagliga arbetsvillkor
En klar majoritet bland en grupp tillfrågade svenskar tycker det är ganska eller mycket viktigt att transporter utförs av anställda med schysta arbetsvillkor. Det vill säga villkor som följer gällande lagar om arbetsmiljö och säkerhet.
I alla fall om man får tro en undersökning som utförts av opinionsföretaget Ipsos, på uppdrag av fraktbolaget Green Cargo. Drygt 1 530 svenskar intervjuades om sin syn på transporter under valrörelsen.
De tillfrågade uppgav också att de kan tänka sig att vänta lite längre på att få en vara som de beställt på internet levererad. Under förutsättning att mindre koldioxid släpps ut under transporten. Enligt Trafikverket svarar transportnäringen i Sverige för en tredjedel av de svenska koldioxidutsläppen i dag.
Sammanlagt åtta av tio intervjuade kan acceptera att sträcka ut väntetiden från en till tre dagar, ifall det medför att utsläppen sänks med 80 procent, enligt undersökningen.
Fast det finns en skillnad mellan generationerna. De yngre är mer otåliga att få sina varor. En femtedel av de tillfrågade i åldersgruppen 18 till 29 år vill ända ha den snabbare leveransen. Det kan jämföras med en dryg tiondel, i genomsnitt.
Ytterligare en skiljelinje mellan generationerna är att de yngre inte anser det vara lika viktigt att satsa på vägar, som de övriga åldersgrupperna.
I miljödebatten framförs ofta att transporter via tåg och sjöfart inte blir fler, trots att mängden transporterat gods hela tiden ökar. Av sin egen undersökning drar Green Cargos vd Jan Kilström slutsatsen:
– Vi ser att det finns en stor vilja hos allmänheten att att skapa förutsättningar för hållbara transporter som minskar Sveriges samlade koldioxidutsläpp. Men för att få en reell effekt behöver företag vara beredda att tänka lite nytt och anpassa sina logistikkedjor. Det krävs dessutom politiska beslut som styr mot järnväg och inte dagens avgiftshöjningar bort från järnväg.
Undersökningens resultat kring förarnas arbetsvillkor går också på tvärs mot utvecklingen inom åkeribranschen. I takt med att konkurrensen hårdnar blir chaufförer från utländska åkerier med lägre löner och sämre arbetsförhållanden allt fler på de svenska vägarna.
Fotnot. Ipsos undersökning gjordes under perioden 15 till 26 augusti 2014. Urvalet bland totalt 1 536 svenskar över 18 år var slumpmässigt och intervjuerna skedde per telefon.