Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.
Close
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.
Close
Månadens avdelning

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Regionala skyddsombudet Mikael Löwdin har varit ute på skyddsrond i höghuskällare med väktare om natten. Ombudsman Tommy Wallin hinner kika in en liten stund, innan han ska dra vidare på förhandling. Handläggare Thomas Grundell ställer fram kaffe och ungdomsansvariga Kimberley Westermark laddar för att berätta om att avdelningen vågar.

I hörnet sitter också ombudsman Joakim Borg. Han är avdelningens spindel i nätet och har sett till att nästan alla som jobbar på avdelningen är med.

– Vi vågar prova på att göra nya saker. Som gokart-turnering och zombie run, säger ungdomsansvariga Kimberley Westermark.

Zombie run?

"Run for your lives" Örebro city 2019 (logga)
I oktober 2019 deltog några tappra medlemmar från avdelningen i ett zombie-lopp i Örebro.

– Vi lottade ut biljetter till avdelningens unga medlemmar och åkte till Örebro och deltog, det var 2019 innan corona. Man springer genom en bana på sex kilometer och jagas av zombier. Det är som att vara med i ett avsnitt av tv-serien The Walking dead. Det kom inte så jättemånga, men vi vågade prova något nytt.

– När vi hade en gokart-tävling för medlemmar körde vi som Le Mans. Vi hade banan hela dagen och medlemmarna tävlade i lag från sina företag. Det var väldigt lyckat, och det vill vi gärna göra om igen. När det går, säger Joakim Borg.

Hindret är så klart risken för smitta. Facket kan inte bjuda in till möten eller sociala aktiviteter där medlemmar från olika arbetsplatser kan träffas för att prata och utbyta erfarenheter.

Ombudsmännens förhandlingsscheman har däremot varit fullproppade. Särskilt sedan årsskiftet.

– Mycket handlar om att det börjar skava på arbetsplatserna. Inte sällan jobbar arbetsledarna hemifrån och då blir det lite svårt i kommunikationen med chaufförerna, säger Tommy Wallin.

– En annan sak som ställer till problem är att chaufförerna inte alltid har fått veta vad som gäller på leveransställena. Som om att de inte får använda toaletterna eller vara i vissa delar av lokalerna. Där har kanske kunden berättat för åkeriet, som sedan har missat att föra informationen vidare till chaufförerna, säger Thomas Grundell.

Mycket av det fackliga arbetet har stött på nya utmaningar. Mikael Löwdin berättar att hans uppdrag till stor del går ut på att besöka arbetsplatser för att träffa arbetstagare och arbetsgivare, och att hålla utbildningar i arbetsmiljö. Mycket skjuts på framtiden.

– Men i natt var jag ute med några medlemmar som jobbar som väktare och gjorde en riskbedömning. De har en rond som går i källare i flerbostadshus. En sån sak går inte att göra på distans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Robert Savela, regionalt skyddsombud i Transports avdelning 26 Norrbotten.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.

Månadens klubb
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Månadens medlem
Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Hallå där!
Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

David Eklind-Kloo har undersökt vad vi gör på jobbet, och vad jobbet gör med oss. Foto: John Antonsson

Så mår vi av jobbet

5 frågor. En stor del av livet levs på jobbet. Ganska många trivs inte särskilt bra när de gör det. David Eklind-Kloo har skrivit en bok som undersöker vad som händer med oss när arbetet känns meningslöst. Han skissar också på visioner om ett arbetsliv med större mening.

Månadens ombudsman
Tony Blomberg avd 3 Göteborg

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.

Kultur
Frontmannen och sångaren Henrik Sethsson är också låtskrivare och producent. Han har skrivit för band som Lasse Stefanz och Black Jack, liksom sammanlagt tolv bidrag till Eurovision, bland annat Friends vinnarmelodi Lyssna till ditt hjärta, 2001. Foto: Angelica Brobeck

Mörk sommar hotar dansbanden

Corona. Pandemin stoppade dansen över en natt. Snart ett år senare är framtiden oviss för en hel kultur. Vissa dansband har lagt ned för gott, andra har permitterat medlemmarna. Casanovas trumslagare Hans Plahn ordnade YKB och kör lastbil.