Ordföranden har ordet

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Transport anser att förslaget leder till en obalans mellan parterna på arbetsmarknaden. Vi förkastar förslaget kring förändringar i turordningen och ändringen från saklig grund till sakliga skäl. För vårt förbund är utgångspunkten i anställningsskyddet att trygghet ska råda på arbetet och inte, som skrivelsen föreslår, i omställningen efter att man på relativt godtyckliga grunder har förlorat arbetet. Transports fasta uppfattning är att trygghetspriset är alldeles för högt för de förändringar som föreslås.

Tradition på arbetsmarknadens område har varit att avtal ingås och respekteras mellan arbetsmarknadens parters centralorganisationer. Inte genom att enskilda förbund träffar en överenskommelse som binder stora delar av arbetsmarknaden. Transports och min fasta uppfattning är att traditionen, och ordningen som hittills gällt, skall vara fortsatt rådande på arbetsmarknadens.

Ökad otrygghet

Med en urholkad anställningstrygghet, i form av en kraftigt försämrad turordning och ändringen av saklig grund till sakliga skäl, följer också att de anställdas lojalitet mot arbetsgivaren minskar i motsvarande grad. En ökad otrygghet rörande anställningen kommer även att begränsa arbetstagarnas vilja att uttrycka kritiska synpunkter om förhållandena på arbetsplatsen. Till exempel när det gäller arbetsmiljö och tillämpning av kollektivavtalen. Arbetsmiljön riskerar på så sätt att bli farligare och underbudskonkurrensen öka. Transport understryker att tysta arbetsplatser är ohälsosamma arbetsplatser. Så har vi svarat på regeringens remiss. Det här är ett av resultaten av januariöverenskommelsen och det här, kamrater, riskerar även att slå oss hårt på käften.

Jag hoppas fortfarande att beslutsfattarna är kloka nog att lyssna på alla kritiska remissvar som kommer in i en strid ström, det gläder mig också att LO:s remissvar liksom vårt är kritiskt.

Det kan helt enkelt inte vara rimligt att fullfölja detta vansinne med lagstiftning enligt de förslag som ligger ute på remiss när så många är så kritiska.

Träffa medlemmar

På det positiva kontot vill jag också bokföra att Folkhälsomyndigheten tar bort rekommendationen om hemarbete från den 29 september. För ett fackförbund som Transport är det livsnödvändigt att kunna vara ute på arbetsplatserna och träffa medlemmar. Det är där vi får koll på läget och verkligheten, och det är ute på arbetsplatserna och yrkesutbildningarna vi kan värva nya medlemmar till förbundet. Det är också av största vikt att vi får tillträde till arbetsplatserna på traditionellt vis, för att kunna bedriva vår verksamhet. En full återgång till normal verksamhet gläder mig därför mycket och våra avdelningar kan därmed återgå till full bemanning på plats och med öppettider, tillgänglighet och medlemsservice som innan coviden.

Hör av er till er lokalavdelning om ni vill ha ett besök på er arbetsplats så försöker de alltid att lösa detta på bästa möjliga sätt. Avslutningsvis vill jag återigen upprepa min rekommendation om att så många som möjligt måste vaccinera sig för att vi ska kunna återgå till en mer normal vardag efter eländet med covid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

EU nära lag om minimilön – Sverige röstar nej

EU. Sverige ska rösta nej till nya regler för minimilöner i EU. Det föreslår arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) riksdagen. Transport välkomnar beskedet.

Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

Semester på rull
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall.

Val 2022

Hur kan arbetare rösta på högern?

Krönika. I september är det val. Precis som alla andra valår talas det om detta val som ett ödesval och den här gången är jag faktiskt benägen att hålla med.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Sverigedemokraterna och historien

Politik. Jag har en del kollegor inom åkeribranschen som är Sverigedemokrater. De flesta är bra folk och de ställer upp för mig på jobbet, likväl som jag ställer upp för dem. Utan att vara det minsta SD:are kan jag förstå att man kan ta till sig en del av SD:s budskap: att stoppa gängvåldet och att all invandring inte är helt nödvändig (fast de protesterar aldrig mot arbetskraftsinvandrarnas slavlöner). Men det finns problem som sträcker sig långt bakåt i tiden med SD:s retorik och även med deras världsbild.

Som vi slet

Arbetsvillkor. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Också ett slags krig

Kamp. Min pappa ville egentligen bli poet. Men med fru, tre barn och ett radhus var det inte så lätt att försörja sig med de små stencilhäften han skrev. Så han fick nöja sig med att bli journalist på Svenska Dagbladet (fyrtio förlorade år med dagspressen, som han sa).

Mindre gas och mer vila

Ledare. Jag är hästtjej sedan barnsben. Och jag vet inte hur många gånger jag råkat ut för bilförare som verkar tycka att det är kul att se hästar sprätta i väg. I stället för att sakta in så gasar de förbi när de ser hästekipage efter vägen. Är det värt att riskera både häst och ryttares liv för att se ett djur hoppa och krumbukta sig? Nej, absolut inte!

Sommar, sol och semester?

Gästkrönika. Nu när sommaren är här så vill vi passa på att få vara lediga och få återhämta oss från arbete och en massa måsten.

Allmän visstidsanställning måste avskaffas

Debatt. Visste ni att allmän visstidsanställning är den enda anställningsformen där arbetsgivare inte behöver motivera varför man anställer på det viset? Utan hen kan helt godtyckligt göra så för att hen känner för det.

Solidaritet, kamrater, solidaritet

Ordförandeord. Det var inte så här jag hade tänkt att maj 2022 skulle vara. Planen var att planera inför Transports kongress 2022, driva förbundets frågor i valrörelsen och som inledning på valrörelsen ta en tur till Almedalsveckan nu när pandemin lugnat ner sig.

Som vi slet

Davids krönika. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Friskvård für alle

Krönika. Jag har en teori. Den är helt ovetenskaplig men den går ut på att ju mer friskvårdsbidrag en arbetsgivare erbjuder, desto mer värdesätter arbetsgivaren sina arbetstagare.

Förkyld, jobbar hemifrån!

Insändare. Att jobba i en samhällsbärande tjänst har under pandemin varit direkt förknippat med risk för att bli smittad. Som renhållningsarbetare har vi inte haft möjligheten att jobba hemifrån. Samma gäller för lastbilschaufförer, tidningsbud, taxichaufförer, hamnarbetare med flera.

Historiska beslut i krigets skugga

Ledare. När vi trodde att det värsta eländet var över, en pandemi som skördat åtskilliga människoliv och rest nya murar mellan människor, är nästa elände en verklighet. Men till skillnad från ett elakt virus är Putin och Rysslands angreppskrig mot sitt grannland Ukraina planerat och genomfört av människor.