Ordföranden har ordet

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Transport anser att förslaget leder till en obalans mellan parterna på arbetsmarknaden. Vi förkastar förslaget kring förändringar i turordningen och ändringen från saklig grund till sakliga skäl. För vårt förbund är utgångspunkten i anställningsskyddet att trygghet ska råda på arbetet och inte, som skrivelsen föreslår, i omställningen efter att man på relativt godtyckliga grunder har förlorat arbetet. Transports fasta uppfattning är att trygghetspriset är alldeles för högt för de förändringar som föreslås.

Tradition på arbetsmarknadens område har varit att avtal ingås och respekteras mellan arbetsmarknadens parters centralorganisationer. Inte genom att enskilda förbund träffar en överenskommelse som binder stora delar av arbetsmarknaden. Transports och min fasta uppfattning är att traditionen, och ordningen som hittills gällt, skall vara fortsatt rådande på arbetsmarknadens.

Ökad otrygghet

Med en urholkad anställningstrygghet, i form av en kraftigt försämrad turordning och ändringen av saklig grund till sakliga skäl, följer också att de anställdas lojalitet mot arbetsgivaren minskar i motsvarande grad. En ökad otrygghet rörande anställningen kommer även att begränsa arbetstagarnas vilja att uttrycka kritiska synpunkter om förhållandena på arbetsplatsen. Till exempel när det gäller arbetsmiljö och tillämpning av kollektivavtalen. Arbetsmiljön riskerar på så sätt att bli farligare och underbudskonkurrensen öka. Transport understryker att tysta arbetsplatser är ohälsosamma arbetsplatser. Så har vi svarat på regeringens remiss. Det här är ett av resultaten av januariöverenskommelsen och det här, kamrater, riskerar även att slå oss hårt på käften.

Jag hoppas fortfarande att beslutsfattarna är kloka nog att lyssna på alla kritiska remissvar som kommer in i en strid ström, det gläder mig också att LO:s remissvar liksom vårt är kritiskt.

Det kan helt enkelt inte vara rimligt att fullfölja detta vansinne med lagstiftning enligt de förslag som ligger ute på remiss när så många är så kritiska.

Träffa medlemmar

På det positiva kontot vill jag också bokföra att Folkhälsomyndigheten tar bort rekommendationen om hemarbete från den 29 september. För ett fackförbund som Transport är det livsnödvändigt att kunna vara ute på arbetsplatserna och träffa medlemmar. Det är där vi får koll på läget och verkligheten, och det är ute på arbetsplatserna och yrkesutbildningarna vi kan värva nya medlemmar till förbundet. Det är också av största vikt att vi får tillträde till arbetsplatserna på traditionellt vis, för att kunna bedriva vår verksamhet. En full återgång till normal verksamhet gläder mig därför mycket och våra avdelningar kan därmed återgå till full bemanning på plats och med öppettider, tillgänglighet och medlemsservice som innan coviden.

Hör av er till er lokalavdelning om ni vill ha ett besök på er arbetsplats så försöker de alltid att lösa detta på bästa möjliga sätt. Avslutningsvis vill jag återigen upprepa min rekommendation om att så många som möjligt måste vaccinera sig för att vi ska kunna återgå till en mer normal vardag efter eländet med covid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Chaufförsbrist och ellastbilar

Ordförandeord. Häromdagen träffade jag en åkare som provar en helt elektrisk tung lastbil. Han var uppe i Stockholm för att träffa energiminister Anders Ygeman och klaga på den bristfälliga laddinfrastrukturen och bristen på el, i framför allt södra Sverige.

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Vi borde tala om det

Ledare. Brunt är inte en färg som andra. I politiska sammanhang i Sverige har hetaste modefärgen hösten 2021 sedan länge ett helt annat symbolvärde. Står för rasism, exkludering, unken nationalromantik och blodsmystik.

Chaufförsbrist och ellastbilar

Ordförandeord. Häromdagen träffade jag en åkare som provar en helt elektrisk tung lastbil. Han var uppe i Stockholm för att träffa energiminister Anders Ygeman och klaga på den bristfälliga laddinfrastrukturen och bristen på el, i framför allt södra Sverige.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Arbetsmiljö. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.