Ordföranden har ordet

Vi måste prata om hur vi arbetar

Ordförandeord. Avtalsrörelsen rullar vidare. Flera avtal är klara men vi har många kvar. Det kanske inte är alla som vet att Transport förhandlar 27 kollektivavtal i den här avtalsrörelsen. Det är ganska många för ett förbund i vår storlek. Ungefär hälften är i hamn.

Jag tänkte använda den här texten till att tala om arbetslivet. Jag funderar mycket på hur arbetsmarknaden och jobben utvecklats på sistone. Vi ska arbeta längre, mer och snabbare. Pensionsåldern höjs. Men en sak vi inte pratar om är hur en stor del av arbetsmarknaden ska klara av detta.

Många av oss i LO-yrken har redan i dag svårt att klara av att arbeta till 65. Tjänstemännen har lite lättare tror jag, men de har såklart problem runt detta som behöver hanteras de också. Därför måste vi prata om hur vi arbetar tänker jag.

I avtalsrörelsen fick vi in en arbetsgrupp i vårt största avtal, transportavtalet, som omfattar runt hälften av förbundets medlemmar. Den arbetsgruppen ska se över hur vi kan höja den fackligt förhandlade avtalspensionen Den här gruppens arbete ska få konsekvenser i alla våra avtal med Transportföretagen. Pensionen måste upp.

40-timmarsveckan firar 50 år men har nu passerat bäst föredatumet. Ska vi jobba högre upp i ålder är det rimligt att vi börjar jobba med arbetstidsförkortning. Det är dags för 30-timmarsveckans intåg. Kanske med ett mellansteg på 35 timmar. Arbetstidsförkortning är en aktuell fråga i många länder inom EU. Det görs storskaliga försök och införs i bland annat Spanien, men också Island och Storbritannien.

Sanna Marin lovade att ta tag i frågan i Finland under den senaste valrörelsen. Det är dags att de Svenska Socialdemokraterna tittar på sitt systerparti i öst och gör gemensam sak. Arbetstidsförkortning är också ett sätt att få in fler människor på arbetsmarknaden, och det behövs.

När jag funderar på hur vi arbetar kommer jag osökt in på vår kanske viktigaste fråga, våra medlemmars arbetsmiljö. Det kommer att krävas en hel del arbetsmiljöförbättrande åtgärder de kommande åren om vi i LO-kollektivet ska kunna jobba längre upp i åldrarna.

Jag tror att den ökade arbetsbelastning som våra medlemmar upplever måste sänkas och jag tror att arbetarnas inflytande över sitt arbete måste stärkas.

Det här är några funderingar jag har kring höjd pensionsålder och ökad press på våra medlemmar. Nu ser jag fram emot de fortsatta avtalsförhandlingarna. Det är i våra kollektivavtal vi kan göra skillnad. För högre löner och för bättre arbetsvillkor. Och kamrater, egentligen, i ett modernt samhälle borde politikerna sänka pensionsåldern i stället för att höja den.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jenny Lundström (MP) & Joel Gohari Moghadam (S), Region Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.