Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den svenska arbetsmarknaden har byggt sin styrka på en enkel princip: balans mellan parter, kollektivavtal, och gemensamt ansvar. Men i dag ser vi hur denna modell systematiskt undermineras inom den appbaserade taxibranschen – där företag som Uber och Bolt i praktiken står utanför arbetsrätten.

Förare som arbetar via dessa appar saknar i många fall grundläggande rättigheter. De har ingen kontroll över pris, schema eller uppdrag. De kan stängas av med ett klick – utan insyn, utan rättssäker prövning. Många är egenföretagare enbart till formen. Andra är anställda via åkerier som i sin tur pressas att följa plattformens algoritmiska villkor. Ytterligare förare arbetar genom så kallade egenanställningsföretag – en bulvankonstruktion som gör det möjligt för Uber att hävda att de inte är arbetsgivare.

Oavsett konstruktion är resultatet detsamma: förarna bär arbetslivets risker, men plattformsföretagen bär inget ansvar.

Detta är inte ett nytt fenomen. Fackföreningar, forskare och myndigheter har i åratal pekat på hur plattformsföretag bygger sin affärsmodell på att undandra sig arbetsgivaransvar. Men nu finns ett politiskt momentum för förändring. EU har antagit ett nytt plattformsdirektiv (EU 2022/2041), som fastslår att arbetare i beroendeställning till digitala plattformar ska ha samma skydd som andra arbetstagare.

Det ger Sverige en möjlighet – och ett ansvar – att återupprätta ordningen på arbetsmarknaden.

Vi i Taxiunionen föreslår därför att Sverige, med utgångspunkt i EU:s nya plattformsdirektiv, inför en tydlig nationell lagstiftning med fem grundpelare för ansvar i plattformsarbete:

  1. Anställningspresumtion utifrån faktisk kontroll.

Om ett plattformsföretag bestämmer pris, schema, tillgång till uppdrag eller ensidigt kan stänga av förare från arbete, ska det presumeras att ett anställningsförhållande föreligger – även om en formell mellanhand står emellan. Det är det faktiska maktförhållandet som ska vara avgörande, inte den juridiska fernissan.

  1. Förbud mot ansvarsbefriande bulvankonstruktioner.

Plattformsföretag ska inte kunna gömma sig bakom åkerier eller egenanställningsföretag för att undgå kollektivavtal, skatteplikt och arbetsmiljöansvar. Om man kontrollerar arbetsvillkoren ska man också ta ansvar för dem.

  1. Skyldighet till datatransparens.

Algoritmiska beslut om betyg, uppdrag och avstängningar måste vara begripliga, rättvisa och möjliga att överklaga. Ingen ska kunna förlora sin inkomstkälla baserat på automatiserade processer utan mänsklig insyn.

  1. Rätt till organisering och kollektivavtal.

Lagstiftningen måste tydliggöra att även egenföretagare i beroendeställning har rätt till facklig organisering och kollektivt skydd. Det är en förutsättning för att motverka den maktobalans som annars permanentas i plattformsrelationen.

  1. Svenskt ansvar för verksamhet i Sverige.

Alla plattformsföretag som verkar på svensk marknad ska vara registrerade i Sverige, stå under svensk jurisdiktion och ha en ansvarig kontaktperson. Myndigheter måste ges reella verktyg att granska och ingripa vid missbruk.

Detta är inte bara en fråga om taxibranschen. Det handlar om vilket samhälle vi vill ha. Om vi tillåter att plattformsföretag etablerar parallella arbetsmarknader där arbetsrätt inte gäller, då hotas också den svenska modellens legitimitet i stort.

Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Det är dags att visa att ny teknik inte får bli en ursäkt för gamla orättvisor. Att den svenska modellen gäller – även i den digitala ekonomin.

Taxiunionen har tagit fram detta förslag och har överlämnat det till regeringens särskilda utredare Jonas Malmborg, som leder arbetet med att analysera hur plattformsdirektivet ska genomföras i svensk rätt. Vi hoppas att våra insikter från verkligheten får genomslag i lagstiftningen.

Det kräver politiskt mod. Men det kräver också något mer: en tydlig insikt om att arbetets värde inte förändras bara för att det förmedlas genom en app. En människa som jobbar för sin försörjning har rätt till trygghet, respekt – och ansvar från dem som tjänar pengar på hens arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Jenny Lundström (MP) & Joel Gohari Moghadam (S), Region Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.