
Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.
Motioner kopplat till alltifrån migrations-, kriminal-, skatt-, klimat-, skogs- och energipolitik, men givetvis också motioner inom områden som kanske känns viktigare för oss inom facken och våra medlemmar. Motioner om arbetsvillkor, pension och trygghet både i arbetslivet och i vardagen.
Totalt över 500 konkreta mål och krav skulle hanteras. Tittar vi på den kanske mest infekterade frågan som berör oss inom LO, gällande arbetstidsförkortningen, fanns det ett tydligt motstånd till att driva frågan genom lagstiftning.
Under kongressen arbetade vi aktivt, tillsammans med kamrater från Byggnads, Handels och Kommunal, för att informera och få delegationerna att förstå det komplexa i frågan, varför vi helt enkelt behöver stöd från politiken.
Att säga att vi är nöjda med utgången är något som strider mot vårt dna i Transport. Men det vi har lyckats med är att få upp arbetstidsförkortning på dagordningen.
Vi har fått kongressen att fatta ett beslut som ligger i linje med LO:s kongressbeslut; att vi inom LO ska testa avtalsvägen, men om så krävs, ska partiet vara redo för lagstiftning.
Arbetstidsförkortning är en viktig fråga för oss inom arbetarkollektivet, då det i dag finns många som arbetar alldeles för mycket – och ännu fler som inte får tillräckligt med tid.
En arbetstidsförkortning på vår svenska arbetsmarknad skulle kunna skapa balans i denna fråga.
Nu är det hög tid att vi inom Transport använder oss av vår facklig-politiska utbildning för att bli fler transportare, vilket är del av vår långsiktiga plan. Vi kan inte vänta tills valåret börjat, vi måste sätta i gång direkt.
Låt oss nu fortsätta vårt viktiga arbete för att få en regering och riksdag som driver arbetarvänlig politik, som skapar trygghet för vanligt folk från dag ett.