ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vi har tagit vår del av ansvaret

Ordförandeord. Vi fortsätter att arbeta oss igenom den största samhällskris vi sett i modern tid. Många av våra branscher drabbas hårt.

Vi ser till exempel en taxinäring i fritt fall, som en konsekvens av den avreglering som tidigare genomfördes. Det är stundtals tungt med de vittnesmål vi får från medlemmar som drabbas av det som sker.

Men det är också hoppingivande. Svenskt Näringslivs förra ordförande Leif Östling frågade en gång ”Vad fan får jag för skattepengarna?” Jag tror att vi nu kan anse den frågan besvarad. I denna coronakris har den svenska modellen visat vad den går för när räddningspaketen har presenterats.

Regeringen har både skyndsamt och ansvarsfullt arbetat fram krisåtgärd efter krisåtgärd för att både minska smittspridningen och lindra konsekvenser för jobb och företag. Vi har sett slopat karens­avdrag, sänkta arbetsgivaravgifter, möjlighet till korttidspermittering, förbättrad a-kassa och ett flertal andra initiativ.

Det har de min djupaste respekt för.

Vi inom Transport har också skyndsamt agerat för att underlätta den här situation­en. Vi var ett av de första förbunden att teckna avtal om korttidsarbete, och det är jag stolt över.

Men. Den stora åtgärden från vårt håll är ändå att vi har gått med på att skjuta upp avtalsrörelsen. Vi har skjutit upp välförtjänta löneökningar, viktiga förbättringar i arbetsmiljö och förstärkning av villkor för våra medlemmar.

Jag vet inte i skrivande stund hur avtalsrörelsen kommer att läggas ut eller när den ska vara klar. Men jag vet att vi som förbund har gjort det vi har kunnat för att skapa de allra bästa förutsättningar för att genomföra den på ett bra sätt. Inte heller går det att svara på den självklara frågan om retroaktivitet när det gäller löneökningarna. Det kommer helt enkelt att bli en del av avtalsförhandlingarna.

Det jag vet är dock att just nu har vi tagit vår del av ansvaret. Nu väntar jag på att samarbetspartierna i januariavtalet ska ta sin del och skjuta fram, eller helst helt skrota las-förhandlingarna. Varför inte göra det till en valfråga? Jag tycker att det är fullt rimligt att Centern och Liberalerna får bekänna färg 2022.

Vi har gjort vårt. Våra medlemmar har gjort mer än nog. Nu är det dags för de liberala krafterna och Svenskt Näringsliv att släppa prestigen och våga göra sitt.

Det skulle vara att både ta ansvar och att ge tillbaka till de arbetande krafter som också har riskerat sin hälsa för att hålla det här fina samhället i gång under en mycket tuff period. Regeringen och samarbetspartierna har gjort det bra så här långt. Det har krävt ansvar och handlingskraft. Jag tror att ni kan göra det igen när det gäller las-förhandlingarna.

Upp till bevis.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte. Efter en stund försvinner musiken och i stället kommer ett ”tock tock, tock tock” ur högtalarna.

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Alla har inte god arbetsmiljö

Ledare. Stockholms stora pridetåg som brukar anordnas vid månadsskiftet juli/augusti är för mig ett första tecken på att semestern närmar sig sitt slut och att jobbet väntar. Men det är inte alla förunnat att ha ett jobb att gå till. Arbetslösheten är den högsta på tio år. Nästan en av tio, 9,4 procent mer exakt, var arbetslös i juni.