Debatt

Vi gör vårt yttersta för sänkt bensinpris

Debatt. Vi har blivit kontaktade angående de höga bränslepriserna, av oroliga medlemmar, under en längre tid. Priserna vid pumparna tar all löneförhöjning och mer därtill.

I första hand är det medlemmar som måste ta bilen för att ta sig fram och tillbaka från jobbet som hör av sig. I andra hand begränsar den privatlivet för familjen och dess fritidsaktiviteter. Det ska inte vara en klassfråga att kunna använda bilen.

Tyvärr är det nog så att medlemmarna även oroar sig för sina arbetsgivare. Kloka företagare har bränsleprisklausuler i sina affärskontrakt med sina uppdragsgivare. Just nu har allt för många av dessa också för långa avstämningsperioder vilket kommer leda till likviditetsbrist eller att bränslekrediten slår i taket innan månaden är slut på de bränslekort som företaget tillhandahåller. Vi riskerar helt enkelt att få medlemmar som kommer att stå vid mackar och på väg hem med fordon som inte kan tankas då bränslekrediten är slut.

Vår förbundsordförande har lyft frågan i press och annan media. Vi insåg snabbt att det inte räcker och har därför lyft frågan med våra kontakter i regeringen såväl med sakkunniga som med flera ministrar men även genom att sätta tryck på nyvalda företrädare på partikansliet på Sveavägen. Alla ska känna sig obekväma med frågan som gör ont i plånboken för våra medlemmar. Väl medveten om att det samtidigt inte kan finnas några jobb kvar när planeten är trasig. Vi ser hur många företag och medlemmar engagerar sig för klimatet och noterarar också att många arbetsgivare försöker göra så gott de kan i miljöfrågan. Vi vet också att det finns problem med reduktionspliktens inblandning i diesel, som gör att bränslefilter packas igen långt före nästa service­stopp och vi har även fått indikationer på att utsläppen från motorerna som körs på utblandat bränsle har en skadlig inverkan på arbetsmiljön för de som tvingas vistas i dess närhet.

Det korta svaret från finansministern är nu att regeringen står bakom oppositionens förslag till minskat bränslepris. Den sänkningen ger bara 50 öre litern i ett läge där bränslet går upp med en krona och 50 öre på en dag. Att få med mer lättnader i den kommande vårändringsbudgeten verkar vara försvinnande små. Detta räcker inte.

Hoppet står nu till EU, säger politikerna. Bara så kan de jobba fram ett förslag om statsstöd.

I normalfallet brukar vi som fackförbund inte jobba med bränsleprisfrågan. Det svänger i regel både upp och ned i konjunkturcyklerna. I det här exceptionella läget klarar vi däremot inte av att se våra medlemmar i ögonen utan att försöka göra vårt yttersta för att lyfta frågan till de som verkligen kan göra något åt det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Claes Thim. Foto: Madeleine Thim

Allmän visstidsanställning måste avskaffas

Debatt. Visste ni att allmän visstidsanställning är den enda anställningsformen där arbetsgivare inte behöver motivera varför man anställer på det viset? Utan hen kan helt godtyckligt göra så för att hen känner för det.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

Sommar, sol och semester?

Gästkrönika. Nu när sommaren är här så vill vi passa på att få vara lediga och få återhämta oss från arbete och en massa måsten.

Allmän visstidsanställning måste avskaffas

Debatt. Visste ni att allmän visstidsanställning är den enda anställningsformen där arbetsgivare inte behöver motivera varför man anställer på det viset? Utan hen kan helt godtyckligt göra så för att hen känner för det.

Solidaritet, kamrater, solidaritet

Ordförandeord. Det var inte så här jag hade tänkt att maj 2022 skulle vara. Planen var att planera inför Transports kongress 2022, driva förbundets frågor i valrörelsen och som inledning på valrörelsen ta en tur till Almedalsveckan nu när pandemin lugnat ner sig.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Som vi slet

Arbetsvillkor. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Också ett slags krig

Kamp. Min pappa ville egentligen bli poet. Men med fru, tre barn och ett radhus var det inte så lätt att försörja sig med de små stencilhäften han skrev. Så han fick nöja sig med att bli journalist på Svenska Dagbladet (fyrtio förlorade år med dagspressen, som han sa).

Om kriget kommer

Orostider. Fyra ryska stridsflygplan kränkte svenskt luftrum. Sånt händer visserligen ett par gånger om året. Det ovanliga den här gången var att det var jaktplan och att de flög i formation. Annars brukar det vara enstaka spaningsplan som förirrar sig in över landet.

Friskvård für alle

Krönika. Jag har en teori. Den är helt ovetenskaplig men den går ut på att ju mer friskvårdsbidrag en arbetsgivare erbjuder, desto mer värdesätter arbetsgivaren sina arbetstagare.

Förkyld, jobbar hemifrån!

Insändare. Att jobba i en samhällsbärande tjänst har under pandemin varit direkt förknippat med risk för att bli smittad. Som renhållningsarbetare har vi inte haft möjligheten att jobba hemifrån. Samma gäller för lastbilschaufförer, tidningsbud, taxichaufförer, hamnarbetare med flera.

Historiska beslut i krigets skugga

Ledare. När vi trodde att det värsta eländet var över, en pandemi som skördat åtskilliga människoliv och rest nya murar mellan människor, är nästa elände en verklighet. Men till skillnad från ett elakt virus är Putin och Rysslands angreppskrig mot sitt grannland Ukraina planerat och genomfört av människor.

Första maj – historia och framtid

Första maj 2022. Historiskt så är första maj skapat av och har tillhört arbetarrörelsen. Det var stora folksamlingar och högljudda arbetarsånger. En kamp tillsammans med politiken att förbättra våra egna villkor. En kamp för att överleva och få en duglig vardag.

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

När krisen kommer

Krönika. För två år sedan förvandlades min kompis till prepper. Hon kastade ut böcker och andra ”onödiga” saker och fyllde skåp och hyllor med konserver och torkad mat. Checklistan som finns i broschyren "Om krisen eller kriget kommer", utgiven av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), har hon följt slaviskt.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.