Ledare

Vem betalar det höga priset?

Ledare. I nyhetssändning efter nyhetssändning får näringslivets företrädare lägga ut texten om hur coronakrisen slår mot privata företag. Och hur viktigt det är att staten går in med stödpengar. Enorma belopp som ska täcka allt från löner till hyror.

Åtgärder är nödvändiga, men motfrågorna från reportrarna är förbluffande få.

Vem ska i slutänden betala notan?

Svenskt Näringsliv och borgerliga politiker har i decennier skällt på höga skatter, för stor offentlig sektor, för lite avregleringar, för lite privat drift, för höga offentliga utgifter…

Är det självklart att staten och skattebetalarna tar det mesta av smällen när företagen ska räddas? Volvo har de senaste åren delat ut närmare 140 miljarder kronor till ägarna. När det krisar ska staten redan första månaden gå in och betala en stor del av bilarbetarnas permitteringslöner.

När statens ekonomi så småningom måste repareras, kommer företagen att bidra genom exempelvis höjd bolagsskatt?

När LO-förbunden under lång tid tappat medlemmar och stora intäkter har facken själva fått ta smällen. Svenskt Näringsliv är en organisation med massor av miljarder i fonderna. Pengar som medlemsföretagen betalat in. Är det inte dags att öppna kassakistan och hjälpa till i det akuta räddningsarbetet?

Sverige har fram till nu haft en förhållandevis låg statsskuld, på motsvarande 35 procent av den samlade bruttonationalprodukten. Den förväntas stiga till minst 50 procent, bara genom de stödåtgärder som hittills är beslutade.

Ledande ekonomer förutspår redan nu höjd pensionsålder och sänkta ersättningar i välfärdssystemen i pandemins spår. För vanliga löntagare.

Finns det någon självrannsakan hos näringslivsfolk och politiker på den högra planhalvan? Är den förda eller proklamerade politiken – med utförsäljning av allmänna tillgångar, återkommande krav på skattesänkningar och superslimmad offentlig sektor – verkligen hållbar?

Är det en bra idé att stora delar av vården och omsorgen bärs upp av lågavlönade kvinnor som bara får deltidsjobb och i många fall otrygga visstidsanställningar?

Kan just den omständigheten ha bidragit till smittspridningen på äldreboendena? Bidragit till att lågavlönad timanställd personal gått till jobbet, fast de känt sig krassliga? Ytterst få vårdbiträden kan följa smittskyddsexpertisens råd om att jobba hemifrån och strunta i att åka med kollektiva färdmedel.

Jag skäms när jag läser om vård- och omsorgspersonal som mitt under pandemin fortsatt jobba, dag efter dag, utan att ens få relevant skyddsutrustning.

Det ska bli intressant att följa Kommunals avtalsrörelse i höst. Det lär bli payback-time.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Månsson:
    15 maj, 2020

    Bra sagt!

  2. Kenneth Grampe:
    30 april, 2020

    Mycket bra skrivet.

  3. Thomas Laursen:
    28 april, 2020

    Det är galet fel att Volvo betalat ut 140 miljarder till aktieägarna. Vi skattebetalare blir utsugna när hålen behöver täppas till.
    Vad är det för samhälle vi har? De rika blir rikare. Sverige går på knäna.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Insänt logga

Förkyld, jobbar hemifrån!

Insändare. Att jobba i en samhällsbärande tjänst har under pandemin varit direkt förknippat med risk för att bli smittad. Som renhållningsarbetare har vi inte haft möjligheten att jobba hemifrån. Samma gäller för lastbilschaufförer, tidningsbud, taxichaufförer, hamnarbetare med flera.

Insänt logga

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Sommar, sol och semester?

Gästkrönika. Nu när sommaren är här så vill vi passa på att få vara lediga och få återhämta oss från arbete och en massa måsten.

Allmän visstidsanställning måste avskaffas

Debatt. Visste ni att allmän visstidsanställning är den enda anställningsformen där arbetsgivare inte behöver motivera varför man anställer på det viset? Utan hen kan helt godtyckligt göra så för att hen känner för det.

Solidaritet, kamrater, solidaritet

Ordförandeord. Det var inte så här jag hade tänkt att maj 2022 skulle vara. Planen var att planera inför Transports kongress 2022, driva förbundets frågor i valrörelsen och som inledning på valrörelsen ta en tur till Almedalsveckan nu när pandemin lugnat ner sig.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Som vi slet

Arbetsvillkor. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Också ett slags krig

Kamp. Min pappa ville egentligen bli poet. Men med fru, tre barn och ett radhus var det inte så lätt att försörja sig med de små stencilhäften han skrev. Så han fick nöja sig med att bli journalist på Svenska Dagbladet (fyrtio förlorade år med dagspressen, som han sa).

Om kriget kommer

Orostider. Fyra ryska stridsflygplan kränkte svenskt luftrum. Sånt händer visserligen ett par gånger om året. Det ovanliga den här gången var att det var jaktplan och att de flög i formation. Annars brukar det vara enstaka spaningsplan som förirrar sig in över landet.

Friskvård für alle

Krönika. Jag har en teori. Den är helt ovetenskaplig men den går ut på att ju mer friskvårdsbidrag en arbetsgivare erbjuder, desto mer värdesätter arbetsgivaren sina arbetstagare.

Förkyld, jobbar hemifrån!

Insändare. Att jobba i en samhällsbärande tjänst har under pandemin varit direkt förknippat med risk för att bli smittad. Som renhållningsarbetare har vi inte haft möjligheten att jobba hemifrån. Samma gäller för lastbilschaufförer, tidningsbud, taxichaufförer, hamnarbetare med flera.

Historiska beslut i krigets skugga

Ledare. När vi trodde att det värsta eländet var över, en pandemi som skördat åtskilliga människoliv och rest nya murar mellan människor, är nästa elände en verklighet. Men till skillnad från ett elakt virus är Putin och Rysslands angreppskrig mot sitt grannland Ukraina planerat och genomfört av människor.

Första maj – historia och framtid

Första maj 2022. Historiskt så är första maj skapat av och har tillhört arbetarrörelsen. Det var stora folksamlingar och högljudda arbetarsånger. En kamp tillsammans med politiken att förbättra våra egna villkor. En kamp för att överleva och få en duglig vardag.

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

När krisen kommer

Krönika. För två år sedan förvandlades min kompis till prepper. Hon kastade ut böcker och andra ”onödiga” saker och fyllde skåp och hyllor med konserver och torkad mat. Checklistan som finns i broschyren "Om krisen eller kriget kommer", utgiven av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), har hon följt slaviskt.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.