Close
Gäst hos Vänsterpartiet. Transports Tommy Wreeth till vänster om Transportvänsterns Patrik Olofsson, Nina Broman, Sofia Södergren Poikulainen och Anders Nilsson.
Close
Månadens politiska

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

–  Det är mycket som är unket, mycket kvar att göra, men trots allt – vi har fått till ett kollektivavtal, sa Transports Sofia Södergren Poikulainen i panelen på lördagens första programpunkt.

Hon är ordförande för Transports Stockholmsavdelning och deltog i samtalet om otrygghet och dålig arbetsmiljö i gig-ekonomin. Södergren Poikulainen kunde berätta om kampen mot för organisering för anställda på Foodora, där facket lyckats sluta avtal. Men höll med om att det tar tid, att det är ett stort problem med bland annat falska egenanställningar – och företag som liknar ryska dockor – när det kommer till organisering.

Det var fullt i den stora Bankettsalen på hotellet där Vänsterpartiet höll sin fackliga rikskonferens. Senast var man här för tre år sedan, före pandemin. Någon liknande samling har inte hållits i ”modern tid”, långt före partiet strök ”kommunist” i sitt namn.

Fackligt, folkligt, fullsatt. Sofia Södergren Poikulainen diskuterar facklig-politisk samverkan, organisering och kollektivavtal i gig-ekonomins tid. Foto: Lilly Hallberg
Fackligt, folkligt, fullsatt. Sofia Södergren Poikulainen diskuterar facklig-politisk samverkan, organisering och kollektivavtal i gig-ekonomins tid. Foto: Lilly Hallberg

Konferensen inleddes med en tillbakablick på historien, vad partiet kan ta med sig av den tidigare arbetarrörelsens fackliga arbete – lärdomar från tidigare strider i arbetet i dag. Om strider med arbetarrörelsens stora parti över organisering talades det däremot inte. Eller om Socialdemokraterna över huvud taget.

Men i sitt tal till konferensen lyfte partiledaren Nooshi Dadgostar hur hennes ”vänner Socialdemokraterna gjort slut med facket”, och låtit ”Centern hålla i taktpinnen” och ”hunsa facken”, i och med januariöverenskommelsen. Annars var det klassisk S-politik som betonades: Full sysselsättning som mål, prioritering att bekämpa arbetslösheten och vikten av fackligt-politiskt samarbete.

– Det var genom facket jag lärde mig att påverka. Det politiska måste spegla hur det ser ut på arbetsplatserna. Arbetet för en ny vänsterregering har börjat, sa Dadgostar.

Hennes tal fick de varmaste applåderna. Men starkt gensvar i församlingen fick också Tommy Wreeths svar på frågan om det strejkas för lite:

– Ja, det tycker jag. Vi tillhör dem som varslar rätt mycket. Men vi punktstrejkar för lite. Det gäller att ha en bra plan för att det ska ha effekt, sa han i panelsamtal på lördagseftermiddagen.

Transports ordförande diskuterade utmaningar och framtid för LO-förbunden med Kommunals förbundssekreterare Malin Ragnegård och Handels chefsekonom Stefan Carlén. Ett konstruktivt samtal om möjligheter till storfack, hur gå vidare efter LAS-överenskommelsen, olikheter och möjligheter att organisera även där det inte handlar om ”fast anställda som arbetar inhägnade”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Stefan Gidlöf, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud. Foto: Pernilla Ahlsén

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.