Close
Gäst hos Vänsterpartiet. Transports Tommy Wreeth till vänster om Transportvänsterns Patrik Olofsson, Nina Broman, Sofia Södergren Poikulainen och Anders Nilsson.
Close
Månadens politiska

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

–  Det är mycket som är unket, mycket kvar att göra, men trots allt – vi har fått till ett kollektivavtal, sa Transports Sofia Södergren Poikulainen i panelen på lördagens första programpunkt.

Hon är ordförande för Transports Stockholmsavdelning och deltog i samtalet om otrygghet och dålig arbetsmiljö i gig-ekonomin. Södergren Poikulainen kunde berätta om kampen mot för organisering för anställda på Foodora, där facket lyckats sluta avtal. Men höll med om att det tar tid, att det är ett stort problem med bland annat falska egenanställningar – och företag som liknar ryska dockor – när det kommer till organisering.

Det var fullt i den stora Bankettsalen på hotellet där Vänsterpartiet höll sin fackliga rikskonferens. Senast var man här för tre år sedan, före pandemin. Någon liknande samling har inte hållits i ”modern tid”, långt före partiet strök ”kommunist” i sitt namn.

Fackligt, folkligt, fullsatt. Sofia Södergren Poikulainen diskuterar facklig-politisk samverkan, organisering och kollektivavtal i gig-ekonomins tid. Foto: Lilly Hallberg
Fackligt, folkligt, fullsatt. Sofia Södergren Poikulainen diskuterar facklig-politisk samverkan, organisering och kollektivavtal i gig-ekonomins tid. Foto: Lilly Hallberg

Konferensen inleddes med en tillbakablick på historien, vad partiet kan ta med sig av den tidigare arbetarrörelsens fackliga arbete – lärdomar från tidigare strider i arbetet i dag. Om strider med arbetarrörelsens stora parti över organisering talades det däremot inte. Eller om Socialdemokraterna över huvud taget.

Men i sitt tal till konferensen lyfte partiledaren Nooshi Dadgostar hur hennes ”vänner Socialdemokraterna gjort slut med facket”, och låtit ”Centern hålla i taktpinnen” och ”hunsa facken”, i och med januariöverenskommelsen. Annars var det klassisk S-politik som betonades: Full sysselsättning som mål, prioritering att bekämpa arbetslösheten och vikten av fackligt-politiskt samarbete.

– Det var genom facket jag lärde mig att påverka. Det politiska måste spegla hur det ser ut på arbetsplatserna. Arbetet för en ny vänsterregering har börjat, sa Dadgostar.

Hennes tal fick de varmaste applåderna. Men starkt gensvar i församlingen fick också Tommy Wreeths svar på frågan om det strejkas för lite:

– Ja, det tycker jag. Vi tillhör dem som varslar rätt mycket. Men vi punktstrejkar för lite. Det gäller att ha en bra plan för att det ska ha effekt, sa han i panelsamtal på lördagseftermiddagen.

Transports ordförande diskuterade utmaningar och framtid för LO-förbunden med Kommunals förbundssekreterare Malin Ragnegård och Handels chefsekonom Stefan Carlén. Ett konstruktivt samtal om möjligheter till storfack, hur gå vidare efter LAS-överenskommelsen, olikheter och möjligheter att organisera även där det inte handlar om ”fast anställda som arbetar inhägnade”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.