Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

1. Krav

Parterna, fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna, börjar med att utbyta krav med varandra. Transport har presenterat sina krav och motparten har presenterat vissa men har inte siffersatt sina lönekrav, utan avvaktar resultat av förhandlingarna för industrins fack och företag.

Transport är en del av LO men kommer inte att vara en del av samordningen med de övriga förbunden. Nästan alla arbetsgivarorganisationer som Transport förhandlar mot är en del av Transportföretagen eller Almega, som i sin tur är delar av Svenskt Näringsliv. Svenskt Näringslivs medlemsförbund samordnar sina krav.

 

2. ”Märket”

Sedan 1990-talet finns ett så kallat lönemärke i Sverige. Det är den nivå av löneökningar som facken inom industrin och industriarbetsgivarna kommer överens om. I princip innebär att det att GS, Livsmedelsarbetareförbundet, IF Metall, Unionen och Sveriges ingenjörer på ena sidan, och Teknikföretagen på den andra är de som bestämmer vilka löneökningar vi ska ha i Sverige. Fullt så enkelt är det så klart inte. Men nästan.

Syftet är att de företag som konkurrerar internationellt ska styra hur mycket lönerna ökar.

 

3. Först ut

Eftersom industrin sätter ”märket” är det de som är först ut i förhandlingarna. Krav mellan fack och arbetsgivare byttes i december 2022 och målet är att överenskommelsen ska nås till den 31 mars i år. Facken inom industrin vill ha ett tolv månader långt avtal med 4,4 procent i löneökning samt en låglönesatsning. Det är ett bud som hela LO förutom Transport ställt sig bakom. Teknikföretagens motbud är 2 procent i löneökning och ett engångsbelopp som motsvarar sju månadslöner den period då kollektivavtalen prolongerades.

 

4. Transport står själva

Transport kräver 5,5 procent i löneökning och ett engångsbelopp ett avtal på tolv månader.

Kravet har formulerats efter att hundratals medlemmar träffats i avtalsråd.

 

5. Avtalsförhandlingar

Förhandlingarna genomförs i regel i Svenskt Näringslivs hus som ligger på Storgatan i Stockholm. Förutom Transports förhandlare deltar också en avtalsdelegation som består av yrkesverksamma medlemmar från runtom i landet.

 

6. Förutom lön

Den stora frågan inför varje avtalsrörelse är lön. Hur mycket, till vem, när och så vidare.

Andra ersättningar beslutas det också om. Arbetsgivarsidan har haft en stenhård linje om att alla ”förbättringar” för arbetstagarna kostar pengar och har därför krävt att löneökningen ska minska i nivå med kostnaden för förbättringen.

I förra avtalsrörelsen diskuterades frågor som arbetsmiljö, arbetstider och bemanningsföretag. Ett första steg brukar vara att parterna kommer överens om att det ska bildas arbetsgrupper som ska jobba gemensamt med frågan under avtalsperioden.

Inför den här avtalsrörelsen har Transport varit tydligt med att andra frågor får lägre prioritet. På grund av det ekonomiska läget har Transport gått in i avtalsrörelsen med målet att kräva pengar, pengar och pengar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 mars, 2023

    För egen del tycker jag Transport har varit alldeles för dåliga på att förhandla om lönerna för chaufförer genom historien.Det måste löna sig att arbeta på obekväma tider på kväll, nätter och helger.För arbetspass längre än 8 timmar skall det vara övertidsersättning inte bara vanlig timersättning på arbetspass som är 12-15 timmar.Det är inga normala arbetstider att jobba så långa arbetspass och något som måste förändras genom att det blir dyrare för arbetsgivarna så att de istället planerar arbetspassen där arbetstagarna byter av varandra på ett smartare sätt än vad som sker i dagens läge.Jag har arbetat hos arbetsgivare som skulle kunna ha kortare arbetspass på 8-10 timmar för sina anställda, men som ändå låter arbetstagarna jobba 12-15 timmar för att det blir billigare för arbetsgivaren och lättare för transportledarna.Vi behöver arbeta smartare och effektivare istället för långa och omoderna arbetspass på 12-15 timmar.Det är även dags att kräva kortare arbetsveckor med högre lön för att höja statusen som chaufför för att attrahera dagens arbetskraft.

  2. Magnus:
    27 mars, 2023

    Jag tycker åckså att man skall höja lönen rejält i med att
    Allt blir dyrare samtidigt som man måste göra chaufför yrket mer attraktivt för dom yngre.Det finns tyvärr ingen annan väg att gå.

  3. Peter Taleryd:
    10 mars, 2023

    Mycket bra sammanfattat! 😎👍

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Premo: ”Vi vill samverka med facket”

Migrantarbetare. Premo välkomnar att tidningen tar upp de förändrade reglerna för arbetskraftsinvandring. – Tyvärr är det lite för sent eftersom förändringen redan trätt i kraft, säger Premos HR-chef Maria Björnefur och vd Jan Persson.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Transports avtalssekreterare Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

”Bäst vore behovsprövad arbetskraftsinvandring”

Migrantarbetare. Transport ser höjningen av inkomstkravet som rimlig: Arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad. Men beklagar samtidigt att den nya nivån införts utan övergångsperiod. Konsekvensen blir att tusentals som redan bor och arbetar i landet drabbas.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Migrantarbetare. Den 1 november mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Några övergångsregler finns inte. Den som tjänar under 27 360 kronor i månaden riskerar både att förlora arbetet och att utvisas. Transportarbetaren har pratat med två migrantarbetare, arbetsgivare och Transport.

Fysioterapeuten Lotta Melander guidar Patric Örnfjärd genom övningarna på yogamattan.

Stroken blev en vändpunkt i livet

Hälsa. Att vara sann mot sig själv, kan det vara läkande? För strokedrabbade Patric Örnfjärd är svaret ett självklart ja. Han övar på Basal Kroppskännedom. I dag är han tacksam för sin stroke, för genom den har han fått träffa sig själv i en bättre version.