Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

1. Krav

Parterna, fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna, börjar med att utbyta krav med varandra. Transport har presenterat sina krav och motparten har presenterat vissa men har inte siffersatt sina lönekrav, utan avvaktar resultat av förhandlingarna för industrins fack och företag.

Transport är en del av LO men kommer inte att vara en del av samordningen med de övriga förbunden. Nästan alla arbetsgivarorganisationer som Transport förhandlar mot är en del av Transportföretagen eller Almega, som i sin tur är delar av Svenskt Näringsliv. Svenskt Näringslivs medlemsförbund samordnar sina krav.

 

2. ”Märket”

Sedan 1990-talet finns ett så kallat lönemärke i Sverige. Det är den nivå av löneökningar som facken inom industrin och industriarbetsgivarna kommer överens om. I princip innebär att det att GS, Livsmedelsarbetareförbundet, IF Metall, Unionen och Sveriges ingenjörer på ena sidan, och Teknikföretagen på den andra är de som bestämmer vilka löneökningar vi ska ha i Sverige. Fullt så enkelt är det så klart inte. Men nästan.

Syftet är att de företag som konkurrerar internationellt ska styra hur mycket lönerna ökar.

 

3. Först ut

Eftersom industrin sätter ”märket” är det de som är först ut i förhandlingarna. Krav mellan fack och arbetsgivare byttes i december 2022 och målet är att överenskommelsen ska nås till den 31 mars i år. Facken inom industrin vill ha ett tolv månader långt avtal med 4,4 procent i löneökning samt en låglönesatsning. Det är ett bud som hela LO förutom Transport ställt sig bakom. Teknikföretagens motbud är 2 procent i löneökning och ett engångsbelopp som motsvarar sju månadslöner den period då kollektivavtalen prolongerades.

 

4. Transport står själva

Transport kräver 5,5 procent i löneökning och ett engångsbelopp ett avtal på tolv månader.

Kravet har formulerats efter att hundratals medlemmar träffats i avtalsråd.

 

5. Avtalsförhandlingar

Förhandlingarna genomförs i regel i Svenskt Näringslivs hus som ligger på Storgatan i Stockholm. Förutom Transports förhandlare deltar också en avtalsdelegation som består av yrkesverksamma medlemmar från runtom i landet.

 

6. Förutom lön

Den stora frågan inför varje avtalsrörelse är lön. Hur mycket, till vem, när och så vidare.

Andra ersättningar beslutas det också om. Arbetsgivarsidan har haft en stenhård linje om att alla ”förbättringar” för arbetstagarna kostar pengar och har därför krävt att löneökningen ska minska i nivå med kostnaden för förbättringen.

I förra avtalsrörelsen diskuterades frågor som arbetsmiljö, arbetstider och bemanningsföretag. Ett första steg brukar vara att parterna kommer överens om att det ska bildas arbetsgrupper som ska jobba gemensamt med frågan under avtalsperioden.

Inför den här avtalsrörelsen har Transport varit tydligt med att andra frågor får lägre prioritet. På grund av det ekonomiska läget har Transport gått in i avtalsrörelsen med målet att kräva pengar, pengar och pengar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 mars, 2023

    För egen del tycker jag Transport har varit alldeles för dåliga på att förhandla om lönerna för chaufförer genom historien.Det måste löna sig att arbeta på obekväma tider på kväll, nätter och helger.För arbetspass längre än 8 timmar skall det vara övertidsersättning inte bara vanlig timersättning på arbetspass som är 12-15 timmar.Det är inga normala arbetstider att jobba så långa arbetspass och något som måste förändras genom att det blir dyrare för arbetsgivarna så att de istället planerar arbetspassen där arbetstagarna byter av varandra på ett smartare sätt än vad som sker i dagens läge.Jag har arbetat hos arbetsgivare som skulle kunna ha kortare arbetspass på 8-10 timmar för sina anställda, men som ändå låter arbetstagarna jobba 12-15 timmar för att det blir billigare för arbetsgivaren och lättare för transportledarna.Vi behöver arbeta smartare och effektivare istället för långa och omoderna arbetspass på 12-15 timmar.Det är även dags att kräva kortare arbetsveckor med högre lön för att höja statusen som chaufför för att attrahera dagens arbetskraft.

  2. Magnus:
    27 mars, 2023

    Jag tycker åckså att man skall höja lönen rejält i med att
    Allt blir dyrare samtidigt som man måste göra chaufför yrket mer attraktivt för dom yngre.Det finns tyvärr ingen annan väg att gå.

  3. Peter Taleryd:
    10 mars, 2023

    Mycket bra sammanfattat! 😎👍

Lästips:

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.