Vad gör du om du blir statsminister, Stefan Löfven?

Missnöjet pyr. Inom facket och vänstern anser många att Socialdemokraterna lämnat sin röda ideologi, klivit åt höger och bara slåss om medelklassväljarna, i mitten. Inför valet ställer några unga transportare partiledare Stefan Löfven mot väggen: Vad tänker han göra, ifall han blir vår nästa statsminister?

Ludwig Eriksson, 23 år
terminalarbetare, bor i hyresrätt
i Uppsala:
”Unga har svårt att flytta hemifrån och den svenska ekonomin är inte på topp. Jag vill att staten ska stimulera till att mindre hyresrätter med rimlig hyra byggs, så att unga kan flytta hemifrån och starta sina vuxenliv. Bostadsbyggande är jobbskapande och människor kan flytta dit arbete och studier finns. Bostadsfrågan blir lätt en klassfråga eftersom alla inte har föräldrar som kan sponsra eller köpa deras första egna bostad. Bostadssituationen kan kanske jämföras med Pisa-rapporterna om skolans tillstånd? Åtgärder krävs snarast!”

Vad kommer du att göra för att få i gång bygget av fler mindre hyresrätter – med rimlig hyra?
Stefan Löfven:
För att öka byggandet vill vi skapa en bred nationell samling, byggpakt, med företrädare för bland annat byggbranschen och kommunerna. Arbetet ska ledas av regeringen. Vi vill också införa en byggbonus för byggande av studentbostäder och små hyreslägenheter. Dessutom vill vi att kommuner som har en hög byggtakt utifrån sin befolkningsstorlek ska få dela på en tillväxtmiljard. Staten ska även bistå med kapital genom kreditinstitutet SBAB. För att snabba upp byggprocessen ytterligare vill vi också förändra plan- och bygglagen. Det kan leda till både billigare bostäder och kortare byggtider.

 

 
Viktoria Biberg, 24 år
väktare, bor i pojkvännens
bostadsrätt i Sundsvall:
”Jag jobbar som väktare och för mig dröjde det nästan tre år innan jag fick fast anställning. De otrygga kontrakten måste bort. Arbetsgivare ska inte kunna runda avtal och regler! Ett halvår borde räcka för företag att se vad personalen går för och om man är lämplig för jobbet. Får vi inget fast arbete känner vi att vi alltid måste vara tillgängliga och ställa upp om arbetsgivaren ringer. Vi får inga lån för att köpa bostad och kan inte planera våra liv och vår framtid. Jag hoppade runt och hyrde i andra hand, innan jag flyttade hem till min pojkvän.”

Vad tänker du göra för att få bort dagens otrygga anställningar, så att anställda verkligen får fast tjänst efter sex månaders provanställning?
Stefan Löfven:
Ditt problem delas av många. Vi socialdemokrater menar att det är orimligt att arbetsgivarna ska kunna stapla visstidsanställningar på varandra. Därför vill vi ha en gräns efter två år, då visstidsanställningen eller anställningarna ska övergå i en fast tjänst. När det gäller provanställningar så bygger de på att det finns en fast tjänst i botten.

 

 
Nenad Milosevic, 22 år
bemanningsanställd, bor
hos föräldrarna i Helsingborg:
”Vad planerar du för åtgärder mot de otrygga anställningarna och den dåliga arbetsmiljön inom bemanning? Åt slit- och släng-mentaliteten, att man aldrig vet hur mycket man får jobba och hur mycket man tjänar? Min lön kan skifta mellan 25 000 och 15 000 kronor per månad. Förbjud bemanningsbolagen och låt inhyrda få fast anställning hos kundföretagen! Jag har arbetat inom bemanning i fyra år och skadat ryggen av stress och tunga lyft. Inhyrda får alltid göra de tyngsta skitjobben. Företagen mäter vad vi presterar, är det för dåligt byts vi ut.”

Kommer du att förbjuda bemanningsföretag?
Stefan Löfven:

Vi anser att bemanningsbranschen är här för att stanna och att uthyrningsföretagen kan fylla en viktig roll på arbetsmarknaden. Trots det har vi sett en rad problem och missförhållanden som måste åtgärdas. Vår slutsats blir därför att bemanningsbranschen bör regleras genom lagar och kollektivavtal, på ett sätt som motsvarar resten av arbetsmarknaden. Bemanningsföretagen ska bidra till flexibilitet på arbetsmarknaden, inte till lönedumpning eller att sätta anställningstryggheten ur spel.

 

 

 

Pernilla Tindvall, 27 år,
bemanningsanställd, bor
i bostadsrätt i Angered:
”Det pratas mycket om jämställdhet mellan könen, men jag vill ha jämställdhet mellan människor, oavsett om du är ung, gammal eller medelålders. Varför ska unga särbehandlas och ha lägre ungdomslön? Du utför samma arbete och har samma behov av bostad, oavsett om du är 24 eller 34 år. Den reducerade arbetsgivaravgiften för unga leder inte till fler jobb, bara till otryggare anställningsvillkor. Arbetsgivaren ser inte till de sökandes meriter utan bara till vem som är billigast att anställa. Unga utnyttjas, får jobba ett tag och blir utbytta.”

 

Vill du arbeta för lika lön för samma jobb – i stället för lägre ungdomslöner?
Stefan Löfven:
Ungdomar har samma utgifter för boende och mat som andra. Därför ska vi inte ha några halverade ungdomslöner. Nedsättningen av sociala avgifter för unga kostar skattebetalarna omkring 14 miljarder kronor netto varje år. Den har dömts ut av regeringens finanspolitiska råd som en dyr och ineffektiv åtgärd för att sänka ungdomsarbetslösheten. I ett första steg avskaffar vi halva reduceringen, sedan kommer vi att ta bort den helt. Vi vill i stället införa en 90-dagarsgaranti, där unga erbjuds jobb eller utbildning senast efter 90 dagar, och har presenterat flera utbildnings- och jobbsatsningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.