ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vad är trygghet för en arbetare?

Ordförandeord. Under senare tid har jag allt oftare funderat på vad som är trygghet för en arbetare. Hur jag än vänder och vrider på frågan så landar jag i att det rör sig om en trygg anställning och en vettig arbetsmiljö.

Under de senaste vändorna i de mycket intensiva las-förhandlingarna har det förvånat mig att en del andra företrädare i LO-förbunden gång på gång hävdat att omställningsstöd är en form av trygghet som är ännu viktigare än anställningstryggheten i sig.

Transport är ett förbund där många medlemmar jobbar på små och mellanstora arbetsplatser. För dem kan det aldrig bli frågan om att omställningsstöd är viktigare än trygghet i anställningen. Det måste alltid vara bättre att behålla sin anställning än att omskolas eller om­ställas till en osäker framtid utan ett jobb. Även om det givetvis också ska finnas ett bra stöd vid arbetslöshet.

Centern och Liberalerna påstår att småföretagare inte törs anställa och att arbetstillfällen går förlorade – på grund av att las är omodern och komplicerad. I mina öron låter det som kvalificerat skitsnack. Det blir givetvis inte fler jobb för att redan anställda får en osäkrare anställning. En anställning där turordningsregler sätts ur spel och saklig grund-begreppet vid uppsägning mer eller mindre upphör att gälla.

Det som skulle behöva åtgärdas i las är snarare att skärpa reglerna, som i dag möjliggör att visstidsanställningar staplas på varandra. Ofrivillig deltid, och även så kallad hyvling av arbetstidsmåtten, borde förbjudas eller åtminstone regleras kraftigt i lagen.

Nu när las-förhandlingarna återigen havererat kan jag inte göra annat än dra en lättnadens suck över att vi inom LO stod starka och enade. Vi sa nej till det slutbud som kom från Svenskt Näringsliv. Ett slutbud som var en ren provokation och som baserades på en ovilja att lösa frågan på ett seriöst sätt.

Vi får nu försöka samordna oss på nytt inom LO-familjen och driva de viktigaste las-frågorna i avtalsrörelsen. Parallellt måste vi arbeta gentemot politikerna för att få dem att dra tillbaka sin inblandning i den svenska modellen.

Det enda vettiga nu är att skrota den så kallade Toijer-utredningen. Skrota också januariöverenskommelsens punkt 20 och låt i stället las bli en valfråga till valet 2022. Då får Socialdemokraterna en chans att återvända till arbetarrörelsen. Och Centern och Liberalerna får bekänna färg, som arbetarnas fiender när det gäller trygghet och vettiga villkor.

Vi går nu in i en krävande avtalsrörelse. Men jag är säker på att vårt förbund och våra medlemmar är redo för en kamp för såväl bättre löner som bättre arbetsmiljö och en starkare anställningsskyddslag. Min uppmaning till er alla inom förbundet är att vara förberedda. Tuffa tider väntar, men tillsammans är vi starka!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stefan Löfven avgår

Politik. "Personligen tycker jag inte att det var väntat, om det är klokt får nog framtiden utvisa – vi vet ju inte vem det blir som efterträder Stefan ännu", kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth statsministerns beslut.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Follow the money

Kriminalitet. Jag är varken jurist eller psykolog, sannerligen inte. Men jag kan se en poäng med strängare straff för grov kriminalitet.

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Afghanistan – vilja och vanmakt

Ledare. Bilderna från Kabuls flygplats träffar som slag mot hjärtat. Desperata människor som klamrar sig fast utanpå plan som lyfter, de sista dödsdömda försöken ut från ett land i talibaners makt. Bilderna påminner om fiktion i film.

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Fortsatt instabilt politiskt läge

Debatt. Vi kan inte motivera våra medlemmar att vare sig rösta eller bli medlemmar i ett parti som inte värnar den svenska modellen, skriver ombudsmännen från Transports avdelning 6 Värmland.

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.