Debatt

Vad är ministerns klimatlöften värda?

Debatt. Uppropet från över 600 företag och tre stora fackförbund fick klimatministern att utlova att Sveriges samtliga klimatmål står fast. Mer oroande är ett regeringens enmansutredare John Hassler faktiskt föreslår något helt annat.

Vetenskapen är tydlig. Ska vi klara att begränsa uppvärmningen till en nivå som fortfarande är hanterbar för mänskligheten måste de globala utsläppen av växthusgaser halveras detta decennium.

2030-målet är också viktigt för svenska företag. Det blev – än en gång – väldigt tydligt när oroande uppgifter började läcka ut om innehållet i Hasslers snabbutredning. På rekordtid samlade We Don’t Have Time, tillsammans med Exponential Roadmap Initiative och GoClimate, underskrifter från över 600 företag samt de fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco i uppropet #WeCanDoIt2030, vilket också publicerades i Aftonbladet. Bara de tre organisationerna representerar tillsammans tre miljoner medlemmar.

Det handlar om en vilja att ta ansvar. Men också om konkurrensfördelar och styrkan i att ligga i framkant.

När utredningen presenterades den 18 oktober var det tydligt att regeringen hade tagit till sig av budskapet.

”När den här presskonferensen är klar kommer det vara tydligt att samtliga klimatmål kvarstår, samt att transportmålet för 2030 föreslås skärpas”, sa klimatminister under pressträffen.

Det är tunga ord, och vi måste kunna lita på att de stämmer. Vad är annars vitsen med en presskonferens?

Problemet är bara att John Hasslers klimatutredning säger något annat.

Han vill till exempel ersätta det nuvarande, blocköverskridande målet om 63 procents minskade transportutsläpp till 2030 med ett elektrifieringsmål. Ett sådant mål blir betydligt luddigare i termer av utsläppsminskningar, och kräver en stor nypa välvilja för att kunna kallas en ”skärpning”.

Hur regeringen väljer att förhålla sig till utredningen återstår att se. Jag hoppas att Romina Pourmohktari står för vad hon sa inför tv-kamerorna – att Sveriges samtliga klimatmål står fast.

Fotnot
I en tidigare version av denna debattartikel angavs felaktigt siffran 63 procent som klimatmålet för transporter. Den siffran gäller Sveriges sammanlagda etappmål för 2030. 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mattias Goldmann:
    14 november, 2023

    Klimatmålet för transporterna är -70%, inte -63% som artikeln anger

  2. Kristina Sjöberg:
    16 november, 2023

    Hej Mattias!
    Tack för att du uppmärksammade detta. Vi har nu lagt till en fotnot för förtydligande.

Lästips:

Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

En demonstrationsdragbil med vätgasteknik (H2) som ännu inte går så långt.

Kaj inrikes i Älmhult satsar på vätgas

Klimat. Åkaren och miljöansvar­­iga Kaj Johansson på Kaj inrikes i Älmhult tror stenhårt på vätgas i lastbilarnas förbränningsmotorer.

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

S-kongressen
väggklocka

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den läsande arbetaren

Böcker. Nästan varje år sedan början av 2000-talet har jag varit med i det årliga seminariet Boken på arbetsplatsen. Det arrangeras av ABF och flera fackförbund, däribland Transport, och handlar om arbetsplatsbiblioteken i landet.

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Välfärd ska inte vara en lyxvara

Pengar. Nu har Tidöregeringen beslutat att försämra högkostnadsskyddet och mattan dras undan för dem som redan balanserar på ekonomins slaka lina.

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Ta hand om varandra i sommar

Ledare. Midsommar. Dans runt blomsterprydd stång. Små grodorna och Vi äro musikanter. In och ut med maten allt efter hur vädergudarna behagar uppföra sig. Eller tillhör du gruppen som måste jobba midsommarhelgen?

Det är dags för en bojkott av Israel

Debatt. I 600 dagar har Gaza bombats sönder och samman. Utan respekt för civila offer bombas skolor, sjukhus, bostadsområden och tältläger. FN uppskattar att nära 60 000 palestinier har dödats i Gaza och på Västbanken, varav nära 20 000 barn, 224 biståndsarbetare från FN och 180 journalister.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.