Ordföranden har ordet

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

För att få behålla makten gjorde partiledningen en uppgörelse med parter som många arbetare mer eller mindre betraktar som djävulen själv, det vill säga Centern och Liberalerna. Det är en sak som jag hela tiden varit skeptisk mot – och kritiserat. Jag tycker att de som förhandlade för Socialdemokraterna gjorde en dålig uppgörelse för Sveriges arbetare. Eftergifterna var på tok för stora.

Men än värre är att man nu väljer att presentera både förändringarna i LAS och marknadshyror som äkta och egen socialdemokratisk politik. En politik som man säger sig vara stolt över och påstår ska gynna den vanliga arbetaren.

Detta gör partiet utan skam och med ett leende på läpparna. Jag fick själv bevittna detta när jag medverkade i SVT:s Aktuellt tillsammans med arbetsmarknadsminister Eva Nordmark. Hon stod inför hundratusentals tittare och förklarade hur bra förändringarna blir, trots kritiska frågor från programledaren. Nordmark vägrade sedan att diskutera sakfrågorna med mig i studion.

Partiet driver alltså den nya ”sossepolitiken” med ett leende, men vägrar att debattera med kritiska fackförbund. Eva Nordmark hade alla möjligheter i världen och presentera de omdebatterade åtgärderna som något man egentligen inte vill göra. Något partiet i grund och botten tycker är dåligt. Men som man nu tvingas göra, eftersom det ingår i januariavtalet.

Men icke. I stället presenteras det med ett leende. Som något positivt och bra. Som facklig företrädare, en del av arbetarrörelsen, häpnar man faktiskt.

Man undrar ju hur Socialdemokraterna tänker sig att samverkan med facket ska gå till i kommande valrörelser. Jag hoppas verkligen att LO ser utmaningen i det kommande samarbetet och sätter hård press på partiet snarast möjligt. Annars kan nästa valrörelse var förlorad innan den ens startat.

Vi måste helt enkelt återta styrningen av partiet. Just nu känns det som att den politiska inriktningen inom socialdemokratin saknar någon vid rodret som är konsekvent och trovärdig gentemot väljarna. Hur ska vi fackförbund få våra förtroendevalda att valarbeta för en politik man inte kan lita på, när ingen vet vad som gäller runt hörnet och vad som till slut levereras?

Hur ska en vanlig väljare veta vad en röst på Socialdemokraterna är värd i nästa val? Vad händer vid nästa regeringsbildning? Vilka uppgörelser är partiet berett att göra då för att få behålla makten?

Semesterperioden närmar sig. För en del har den redan startat och för andra är det lite tid kvar innan en välförtjänt ledighet. Personligen hoppas jag att alla våra medlemmar och anställda får en skön och avkopplande ledighet.

Sommaren lär bli lite speciell utifrån pandemin, men jag tror att de flesta hittar alternativ som gör att vi kan se till att pandemin trycks tillbaka för gott. Vaccineringen har tagit bra fart och restriktionerna lättas stegvis för att samhället ska kunna bli så normalt som möjligt.

Min egen semester kommer jag att tillbringa inom Sverige och i huvudsak på hemmaplan i Örebro. Det finns mycket att utforska i sin egen hemtrakt. Det glömmer man ofta bort i normala fall.

Med dessa ord vill jag passa på att önska er en trevlig sommar och semester.

 

Fotnot: Krönikan skrevs innan förtroendeomröstningen i riksdagen, som utlöste en regeringskris.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Älskade jävla väg

På väg. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Diktaturen som alla älskar?

Politik. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.

Bannlys ackord på samhällsbetalda resor

Insändare. Låt oss gå samman i hela landet, lägga ner jobbet, samla ihop oss utanför riksdagshuset och ställa politikerna mot väggen. Det är sjukt att köra gamla, sjuka och skolbarn på ackord! Att det bara får fortgå år efter år.

Kasta sten i glashus…

Ledare. Posten, numera Postnord, har fått ta mycket skit genom åren. En del är säkert motiverat, men det finns ändå skäl att nyansera bilden.

Man får städa upp sin egen skit

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet tar alltid strid för sina medlemmar när striden måste tas. Vi som är medlemmar i förbundet har detta som en naturlig del av förbundets DNA, våra utbildningar präglas av detta och våra anställda och förtroendevalda fostras in i detta.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.