Ordföranden har ordet

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

För att få behålla makten gjorde partiledningen en uppgörelse med parter som många arbetare mer eller mindre betraktar som djävulen själv, det vill säga Centern och Liberalerna. Det är en sak som jag hela tiden varit skeptisk mot – och kritiserat. Jag tycker att de som förhandlade för Socialdemokraterna gjorde en dålig uppgörelse för Sveriges arbetare. Eftergifterna var på tok för stora.

Men än värre är att man nu väljer att presentera både förändringarna i LAS och marknadshyror som äkta och egen socialdemokratisk politik. En politik som man säger sig vara stolt över och påstår ska gynna den vanliga arbetaren.

Detta gör partiet utan skam och med ett leende på läpparna. Jag fick själv bevittna detta när jag medverkade i SVT:s Aktuellt tillsammans med arbetsmarknadsminister Eva Nordmark. Hon stod inför hundratusentals tittare och förklarade hur bra förändringarna blir, trots kritiska frågor från programledaren. Nordmark vägrade sedan att diskutera sakfrågorna med mig i studion.

Partiet driver alltså den nya ”sossepolitiken” med ett leende, men vägrar att debattera med kritiska fackförbund. Eva Nordmark hade alla möjligheter i världen och presentera de omdebatterade åtgärderna som något man egentligen inte vill göra. Något partiet i grund och botten tycker är dåligt. Men som man nu tvingas göra, eftersom det ingår i januariavtalet.

Men icke. I stället presenteras det med ett leende. Som något positivt och bra. Som facklig företrädare, en del av arbetarrörelsen, häpnar man faktiskt.

Man undrar ju hur Socialdemokraterna tänker sig att samverkan med facket ska gå till i kommande valrörelser. Jag hoppas verkligen att LO ser utmaningen i det kommande samarbetet och sätter hård press på partiet snarast möjligt. Annars kan nästa valrörelse var förlorad innan den ens startat.

Vi måste helt enkelt återta styrningen av partiet. Just nu känns det som att den politiska inriktningen inom socialdemokratin saknar någon vid rodret som är konsekvent och trovärdig gentemot väljarna. Hur ska vi fackförbund få våra förtroendevalda att valarbeta för en politik man inte kan lita på, när ingen vet vad som gäller runt hörnet och vad som till slut levereras?

Hur ska en vanlig väljare veta vad en röst på Socialdemokraterna är värd i nästa val? Vad händer vid nästa regeringsbildning? Vilka uppgörelser är partiet berett att göra då för att få behålla makten?

Semesterperioden närmar sig. För en del har den redan startat och för andra är det lite tid kvar innan en välförtjänt ledighet. Personligen hoppas jag att alla våra medlemmar och anställda får en skön och avkopplande ledighet.

Sommaren lär bli lite speciell utifrån pandemin, men jag tror att de flesta hittar alternativ som gör att vi kan se till att pandemin trycks tillbaka för gott. Vaccineringen har tagit bra fart och restriktionerna lättas stegvis för att samhället ska kunna bli så normalt som möjligt.

Min egen semester kommer jag att tillbringa inom Sverige och i huvudsak på hemmaplan i Örebro. Det finns mycket att utforska i sin egen hemtrakt. Det glömmer man ofta bort i normala fall.

Med dessa ord vill jag passa på att önska er en trevlig sommar och semester.

 

Fotnot: Krönikan skrevs innan förtroendeomröstningen i riksdagen, som utlöste en regeringskris.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Vintervägar – en farlig arbetsplats

Debatt. Transportarbetareförbundets medlemmar har ofta vägen som arbetsplats oavsett väder och vind eller årstid. Under 2022 förolyckades 38 personer i sitt arbete, samt ytterligare sex personer som går under ”övrigt” i Arbetsmiljöverkets statistik.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Dragbilsliv. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Dålig arbetsmiljö gör det svårt att få personal

Debatt. Bristen på kompetensförsörjning i Norrbotten och Västerbotten ökar risken för högre arbetsbelastning hos de som redan jobbar. Det blir en nedåtgående spiral som i längden gör att allt fler lämnar sina yrken och det blir ännu svårare för företagen att matcha kompetensen. Företagen behöver därför ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar.

Lönerna sänks –vinsterna ökar

Krönika. Frimärket ska höjas till 15 kronor och jag tänker på Postnords vd, som fick en löneförhöjning på 22 procent i år, och nu tjänar 840 000 kronor i månaden.

Jag vill inte vara medlem i en klubb som skulle acceptera mig

Ledare. Du känner kanske igen Groucho Marx (1890–1977) citat. Citatet är inte bara roligt, det vittnar också om att det är klubben – föreningen – som väljer vilka som får vara medlemmar. Det som kallas föreningsfrihet.

Den svenska modellen står pall…

Ordförandeord. Ett händelserikt år närmar sig sitt slut. Jag ska inte summera allt som hänt men i backspegeln kan jag konstatera att Transport har haft att göra.

Debatt / Egenanställning

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor, skriver Stephen Schad, ordförande för Egenanställningsföretagens Branschorganisation och vd Frilans Finans.

Mats H Andersson. Foto: Justina Öster

Ta domstolens beslut på allvar, Stephen Schad

Replik. Det är dags för Schad att rannsaka sig själv och egenanställning som begrepp. Egenanställning är att betraktas som bemanningsföretag. Det säger Arbetsdomstolen. Det är hög tid för Schad med flera att göra rent inom sina egna led och kring vilka yrken man väljer att ta in på egenanställning, skriver Transports Mats H Andersson.

Ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna

Slutreplik. Det finns ingen motsättning mellan att reda ut begreppen och förtydliga spelreglerna på arbetsmarknaden. Tvärtom tror vi att tydliga spelregler till hög grad bygger på en korrekt och, i den mån möjligt, samstämmig begreppshantering. Det gäller självklart inte enbart Transport utan även Foodora, egenanställnings-företagen och alla andra som verkar på arbetsmarknaden.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.