Corona

Uppsägningar och permittering i taxi

Taxi. Taxi är en bransch som faller snabbt. Under en enda dag tog Transports taxiombudsman i Stockholm emot 87 samtal om varsel och i första hand permitteringar. Allt handlar om coronaviruset och arbetsbrist.

Annica Collstam
Annica Collstam. Foto: Jan Lindkvist

– Vad jag gör? Ger den information som jag har. Och ser till att förhandlingarna går undan, säger Annica Collstam, ombudsman med ansvar för taxi på Transports avdelning 5.

Förare som är anställda av Sirius omsorg i Stockholm har fått besked om att samtliga ska sägas upp. Företaget, som kör rullstolsbussar och andra samhällsresor, har begärt förhandling med Transport.

– Våra uppdrag har mer än halverats, säger verksamhetschefen Anders Malmqvist.

Sirius har 53 anställda och 43 rullstolsfordon, och ingår numera i Taxi Stockholm.

– Vi har nästan inte en enda körning kvar i bolaget där rullstolsbussarna ingår. Däremot anlitar vi andra företag till annan trafik som delvis kan fortsätta.

Hans avsikt är att återanställa chaufförerna när coronakrisen har lagt sig och resenärerna hittar tillbaka till sjuk-, skol- och rullstolstaxi.

– Vi omfattas inte av reglerna kring permittering eftersom vi kör samhällsresor, säger Anders Malmqvist.

Sirius är långt ifrån det enda företag som Annica Collstam hanterar just nu.

– Jag skickar en blankett när de ringer och vill förhandla om korttidspermittering och när jag får tillbaka den ifylld kan jag fatta mitt beslut.

De gällande permitteringsreglerna innebär att arbetsgivarens lönekostnader minskar med hälften genom att staten står för en större kostnad. Den anställda befrias från som högst 60 procent av arbetet, men får behålla minst 90 procent av sin lön.

– Med de stora bolagen förhandlar jag via telefon, fortsätter hon.

Bland dem finns taxiväxlarna som säger upp personal, inte bara permitterar dem.

– Vi varslar telefonister om uppsägning, vi måste dra ner på växlarna i det här läget, säger Gökay Akyüz, vd på Taxi Stockholm.

Han är mer än orolig över läget i taxi, och beskriver en ytterst allvarlig situation:

– Vi gör allt vi kan för att påverka politikerna att det behövs mer i en lågmarginalbransch som taxi. Många åkare klarar inte mer än två tre månader när intäkterna har rasat som nu. De seriösa företagen riskerar att slås ut.

Redan i förra veckan mötte Transportarbetarens coronapatrull desperata taxiförare på taxifiket vid Arlanda, Remoten.

– Min åkare har 80 bilar, sa Shahab Khatami, som kör för Sverigetaxi.

– Hur ska det gå? Jag fattar inte. Körningarna blir färre och färre. Det kommer att dröja tre, fyra månader innan det vänder. Hur många taxiföretag finns kvar då?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Vaccination ingen garanti för att inte drabbas”

Färdtjänst. På onsdag, den 1 september, återgår färdtjänsten i Region Värmland till normal trafik igen. – Det är helt galet. Chaufförerna är livrädda för att de ska smittas, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.