Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017.
Close

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

1. Transports syn på SD har varit konsekvent: Det går inte att vara medlem i facket om du är aktiv företrädare för SD. Står den hållningen fast?

– Ja, det är medlemmarnas önskan, det är de som har röstat fram de stadgar vi har. Även om vi har en ny styrelse så kommer den tolkningen att stå sig. Vi anser inte att SD delar våra värderingar när det gäller alla människors lika värde. Det är grundläggande värderingar för arbetarrörelsen. SD motverkar aktivt våra syften när de delar upp arbetare i ”vi och dem”. Vi försöker ju hålla ihop alla arbetare, oavsett var man kommer ifrån eller hur man ser ut.

 

2. Får man inte rösta på eller vara medlem i vilket parti man vill?

– Jo, det får man absolut. Det är grundlagsskyddat så det är inget snack om det. Men om man är aktiv och börjar jobba emot våra syften, det är då det blir problematiskt. Då måste man bestämma sig för vilka frågor man tycker är viktigast att driva. Våra solidariska frågor eller de samhällssplittrande delarna som det andra gänget driver?

 

3. En kritik mot Transports hållning är att de som aktivt stöder SD utesluts från det viktiga arbetsmiljöarbetet om de inte får vara med i facket. Vad säger du om det?

– De skyddas ju av vårt arbetsmiljöarbete precis som alla andra som är aktiva på arbetsplatserna, så de är inte förhindrade på det viset. Jag har svårt att förstå varför man vill vara aktiv transportare om man är aktiv sverigedemokrat, när våra grundläggande värderingar är så väsensskilda. Då måste man ju fundera över om man verkligen har förstått vad SD står för?

 

4. Andra fackförbund har valt en annan linje. IF Metall och Handels säger till exempel att aktiva SD-politiker kan vara medlemmar i facket, så länge de inte har några fackliga förtroendeuppdrag. Kan Transport tänka sig ett liknande upplägg?

– Nej. Det handlar om en likabehandlingsprincip. Vi ska inte ha A- och B-medlemmar. Är man medlem i Transport så ska man kunna utnyttja hela den demokratiska delen i förbundet. De andra förbunden tillåter att aktiva SD-företrädare är medlemmar, men de tillåter dem inte att bli valda till uppdrag. Då tycker jag att det är ärligare att säga att om du aktivt motverkar vårt syfte så ska du inte vara medlem i vår förening.

 

5. Kan den här hållningen innebära att Transport får svårare att rekrytera medlemmar?

– Nej, jag tror och hoppas inte det. Det är väldigt många som stöder oss som tycker att vi har en sund inställning.

 

6. I mars 2021 ogiltigförklarade Stockholms tingsrätt Transports uteslutning av en aktiv SD-politiker i Kiruna. Ni har valt att överklaga. Varför det?

– Det måste ju ändå vara så att de som är medlemmar i en förening också bestämmer vilka som kan vara medlemmar i föreningen. Det är så demokrati fungerar. Det kan inte vara staten som via domstol talar om vilka som är välkomna att vara med i vilka föreningar. Det är ändå skäligt att om man motverkar föreningen så kan man inte vara med.

 

7. Flera fackförbund ser nu över sin policy att inte samtala med SD. Skälet är att de vill kunna påverka de som sitter vid makten. Kan Transport fatta ett liknande beslut?

– Nej, det ser jag inte.

 

8. Hur ska Transport kunna stå emot när andra fackförbund väljer en mjukare linje?

– Vi är ett kampförbund, vi tycker vad vi vill.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. ulf janberger:
    27 maj, 2023

    Tänker ALDRIG va med i ett sånt fack..ADRIG

  2. janne:
    7 november, 2022

    De uttalande Lars M gör innebär att transport binder ris åt egen rygg.
    Om ett fack ska fungera optimalt = bli starkt, måste det också vara opolitiskt.
    Självklart är många transportarbetare socialdemokrater men inom t.ex. chaufförskåren är väldigt många just SDare.
    Alla inom transport eftersträvar bättre arbetsvillkor men även ett ordentligt lönepåslag oberoende politisk åsikt, men som det nu varit halkar vi regelbundet längre och längre ned på skalan.
    Eftersom politiker kan bevilja sig lönepåslag i flera tusenkronorsklasser borde även vi som försörjer dem ha rätt till sammalunda - ELLER HUR ????

Lästips:

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.