Debatt

Transportköpare – ta ert ansvar!

Debatt. Stora delar av mobilitetspaketet har nu implementerats i Sverige, det som skulle vara åkeribranschens stora räddning. Det skulle bli konkurrensneutralitet, och svenska löner skulle gälla för utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige. Detta är något som branschen kämpat för länge, men vad blir resultatet?

Utstationering: Från första dagen ska utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige registreras i ett IMI-register, som vi i Transport ej har tillgång till. Dokumentet/beviset på anmäld utstationering ska finnas i hytten vid en kontroll, annars utfärdas en sanktionsavgift. Detta är jättebra, men lön och andra villkor då? Det skulle väl vara svenska löner som gällde när man körde här? Nej, troligen har chauffören hemlandets minimilöner, eller lite till med traktamenten. Det krävs alltså i dag att det utländska åkeriet har tecknat ett utstationeringsavtal eller svenskt kollektivavtal med Transport för att säkerställa att förarna har rätt lön, för minimilönen i Sverige är som ni alla vet noll kronor.

I mina ögon är det dags att transportköparna ställer krav på sina underentreprenörer om att det ska finnas ett tecknat kollektivavtal med Transport, för att dra sitt strå till stacken för en schyst åkerinäring med lika löner och villkor för alla, oavsett nationalitet. I Transports Ordning och redaverksamhet har vi flera gånger sett hur utländska aktörer kör linjetrafik här, med Sverige som utgångspunkt. Våra stora transportköpare låter detta pågå och bidrar därmed till lönedumpning. Man skyltar med sina fina policyer och I-ways och svär sig fria från ansvaret. Transportköparna har ju faktiskt inget att förlora på att man kräver kollektiv- eller utstationeringsavtal. Det man däremot kan råka illa ut för är att man i det nya direktivet också har ansvar för att kontrollera att transporten är laglig. Den som inte kontrollerar att transporten är laglig kan få böter eller fängelse.

I de register vi kan få ta del av från Arbetsmiljöverket, gällande utstationerande företag och tjänstemottagare i Sverige, ser vi många stora välkända transportköpare, speditörer och även statliga bolag.

Jag har även fått se hur utstationerade chaufförer runt Torsvik i Jönköping vara inlåsta på terminalområden på helgerna, att man får bo i gamla uttjänta verkstadslokaler. Det har skrivits i media om att man ser chaufförer rota i containrar efter något matnyttigt. Detta är Sverige i dag.

Sverige måste komma till stånd med att säkerställa så att svenska löner gällera när man har utstationerade chaufförer som kör cabotage här. Vi måste även ha en ordentlig kontrollerande instans som säkerställer att regelverken följs. Och där borde rimligtvis Transportarbetareförbundet vara inblandade och kontrollera löner och andra villkor.

Är det dags att vi börjar prata om att allmängiltigförklara vårt utstationeringsavtal för att komma till bukt med problemen? Men vi ska heller inte glömma de svenska åkerierna som bidrar till en osund konkurrens. Genom att utan kollektivavtal utnyttja våra nysvenska chaufförer och utländska bemanningsföretag, genom vidriga anställningsförhållanden och med löner som är långt under vårt svenska transportavtal. Vi har vid ett flertal tillfällen fått hjälpa utländska chaufförer som råkat illa ut då de arbetat för just sådana här svenska aktörer. Blivit blåsta på lön, bemötta med våld från arbetsgivaren, fått göra enskilda överenskommelser där man bland annat förbinder sig att betala tillbaka arbetsgivaravgiften. Vi behöver inte sådana rötägg till arbetsgivare i Sverige!

Så även här gäller det för våra Transportköpare, ställ krav på kollektivavtal!

Det är människor vi pratar om, yrkeschaufförer som ska kunna leva på sina löner, anständiga arbetsvillkor och försäkringar. Inte leva som moderna slavar. Det handlar om människors lika värde och sund åkerinäring för alla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Ojämlikheten sliter sönder vår värld

Krönika. I Sverige tjänar en näringslivstopp mer än 65 arbetare. Vad blir det per år? 25 miljoner? Mitt i pandemin växte inkomstgapet. När arbetare avstod löneökningar gjorde samhällets ekonomiska elit det motsatta.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Uppdrag: Hårdare regler för att etablera transportföretag

Åkeri. Brevlådeföretag, låga löner och konkurrens satt ur spel. Det finns många problem i åkeribranschen. Transportstyrelsen har därför fått i uppdrag att ställa nya krav för etablering av transportföretag i Sverige.

Kongress 2022 / VU-kandidaternas egna inlägg
Transports kongress 2017

De vill leda Transport

VU-kandidater (uppdaterad). Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen i augusti.

Petri Perälä

Tillsammans gör vi Transport starkt

Petri Perälä. Jag kandiderar till förbundssekreterare för att jag är övertygad om att Transport kan bli ett starkare förbund. Sedan 2007 har vi tappat ca 20 000 medlemmar och under senaste kongressperioden cirka 4 000. Så här kan det inte fortsätta.

Jörgen Öhman

Transport kan bli ett självspelande piano

Jörgen Öhman. Förbundskassör, är det en börshaj à la Wall Street, en föreningskassör med extra stor kassa, en personalchef, något annat eller kanske lite av varje? Jag vill påstå att rollen som förbundskassör sannolikt varierar med individen, och varje kassör sätter sin egen prägel och metodik på utförandet av uppdraget.

Peter Lövkvist

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Peter Lövkvist. Det finns ett antal verkligen viktiga frågor som förbundet behöver ta tag i. Vi behöver öka medlemsantalet och det är det absolut viktigaste. Vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Allt detta hänger ihop för att vi ska kunna stå upp för och förhandla fram nya bra kollektivavtal.

Prioritera inte bort arbetsmiljöfrågorna

Insändare. Stress, dåliga arbetsvillkor och otrygghet är några ord som beskriver vardagen för våra medlemmar i deras arbetsliv. Länge har politiken svikit arbetstagarna med försämringar inom arbetsmiljön.

Vägval i kampen mot arbetslivskriminaliteten

Debatt. Den växande arbetslivskriminaliteten måste bekämpas med samhällets fulla styrka. Socialdemokraterna driver en benhård politik mot fusk och brottslighet i arbetslivet medan de högerkonservativa partierna vill bevara och i värsta fall fördjupa grova systemfel.

Semester på rull
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall.

Möte med makten
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Politisk kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

Val 2022

Hur kan arbetare rösta på högern?

Krönika. I september är det val. Precis som alla andra valår talas det om detta val som ett ödesval och den här gången är jag faktiskt benägen att hålla med.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

SD och historien

Politik. Jag har en del kollegor inom åkeribranschen som är Sverigedemokrater. De flesta är bra folk och de ställer upp för mig på jobbet, likväl som jag ställer upp för dem. Utan att vara det minsta SD:are kan jag förstå att man kan ta till sig en del av SD:s budskap: att stoppa gängvåldet och att all invandring inte är helt nödvändig (fast de protesterar aldrig mot arbetskraftsinvandrarnas slavlöner). Men det finns problem som sträcker sig långt bakåt i tiden med SD:s retorik och även med deras världsbild.

Som vi slet

Arbetsvillkor. Som vi arbetade. Bara den som var med kan föreställa sig slitet som enbilsåkare i dragbilssvängen på åttio- och nittiotalet (och säkert innan dess också). Dag och natt, vardag som helgdag, gick körningarna över hela landet, och Norden. Tills det ibland tog stopp och inget jobb fanns på flera dagar. Sen var det full fart igen!

Också ett slags krig

Kamp. Min pappa ville egentligen bli poet. Men med fru, tre barn och ett radhus var det inte så lätt att försörja sig med de små stencilhäften han skrev. Så han fick nöja sig med att bli journalist på Svenska Dagbladet (fyrtio förlorade år med dagspressen, som han sa).

Mindre gas och mer vila

Ledare. Jag är hästtjej sedan barnsben. Och jag vet inte hur många gånger jag råkat ut för bilförare som verkar tycka att det är kul att se hästar sprätta i väg. I stället för att sakta in så gasar de förbi när de ser hästekipage efter vägen. Är det värt att riskera både häst och ryttares liv för att se ett djur hoppa och krumbukta sig? Nej, absolut inte!